BoekenBoekrecensiesDe Grijze Jager 1: De ruines van Gorlan - John Flanagan

De Grijze Jager 1: De ruines van Gorlan – John Flanagan

-

Omslag De Grijze Jager 1: De ruines van Gorlan

De vijftienjarige Will is wees en woont in kasteel Redmont. Hij droomt ervan om ridder te worden, net als zijn vader, die hij nooit heeft gekend. Maar op Uitverkiezingsdag, de dag waarop leermeesters hun leerlingen mogen kiezen, wordt Will afgewezen voor de krijgsschool. Hij is te klein en niet sterk genoeg. Wills droom valt in duigen. Er is echter wel iemand anders die interesse in hem heeft: Halt, de mysterieuze Grijze Jager van kasteel Redmont. Will mag dan wel niet zo sterk en groot zijn, hij is wel razendsnel en slim; de perfecte eigenschappen voor een Jagersleerling.

Maar eigenlijk heeft Will helemaal geen zin om bij Halt in de leer te gaan. Hij heeft geen idee wat Grijze Jagers doen en hij vindt Halt maar een enge, boze man, die alle vervelende klusjes op hem afschuift. In plaats van een stoer zwaard en een groot paard krijgt Will een boog met pijlen en een kleine, eigenwijze pony. Niets om trots op te zijn, denkt Will. Totdat er gevaar dreigt in het koninkrijk Araluen. Halt en Will worden op pad gestuurd om het land te beschermen en plotseling komen Wills boog en kleine paardje toch wel goed van pas!

Spannend avonturenverhaal

Dit eerste deel in de populaire Grijze Jager-serie is een leuk en vlot geschreven avonturenverhaal, boordevol wijze lessen. De ruïnes van Gorlan gaat namelijk niet alleen over Will, die in de leer gaat bij Halt en daarmee zichzelf moet accepteren. Dit verhaal gaat daarnaast ook over vriendschap, respect en opgroeien. Will belandt in allerlei spannende en gevaarlijke situaties waar hij zichzelf en zijn vrienden uit moet redden. Tegen het einde wordt dit verhaal pas echt spannend. Het koninkrijk Araluen is in gevaar en Will krijgt een belangrijke rol in de opkomende oorlog. Zijn leertijd is nog niet eens voorbij als Will zijn lessen al in de praktijk moet gaan uitvoeren.

Middeleeuwse fantasywereld

De ruïnes van Gorlan speelt zich af in Araluen, een middeleeuws land dat een beetje doet denken aan Tolkiens Midden-Aarde. John Flanagan creëert een mooie en levendige wereld, die je je goed kunt voorstellen. Zijn omgevingen zijn uniek en gedetailleerd. Grappig om te weten is dat John Flanagans Araluen eigenlijk Engeland moet voorstellen. Als je de kaarten van zijn wereld bekijkt, lijkt deze verdacht veel op ons eigen Europa. Zo stelt Skandia Noorwegen, Zweden en Finland voor en heten Frankrijk, Nederland en België in De Grijze Jager Gallica. Dat maakt het allemaal nog wat gemakkelijker om je voor te stellen hoe de wereld van Will en zijn vrienden eruit ziet.

Aparte doelgroep

De doelgroep van De ruïnes van Gorlan is een apart verhaal. Het verhaal is zelfstandig te lezen door kinderen vanaf een jaar of elf, maar is tegelijkertijd ook erg leuk voor kinderen van acht jaar en ouder. Het verhaal is vlot geschreven en verhaallijnen worden een voor een behandeld. Er staan echter best nog wel wat lastige woorden in het boek, wat het lezen voor jongere kinderen moeilijk maakt. Daarbij is het hoofdpersonage van deze serie al vijftien. Hij lijkt echter een stuk jonger, waardoor het voor de meeste kinderen wel gemakkelijk is om zich met hem te identificeren. Kortom, De ruïnes van Gorlan is een leuk boek om voor te lezen aan kinderen vanaf 8 jaar en net zo leuk om zelf te lezen als je wat ouder bent.

De ruïnes van Gorlan is een spannend en avontuurlijk begin van de Grijze Jager-serie en maakt zeker nieuwsgierig naar meer. Gelukkig zijn er ondertussen al tien boeken verschenen in deze serie en in februari zal het elfde deel, De verloren verhalen, uitkomen. De ruïnes van Gorlan is in elk geval een avonturenverhaal dat veel kinderen een plezier zal doen.

De Grijze Jager 1: De ruines van Gorlan Boek omslag De Grijze Jager 1: De ruines van Gorlan
De Grijze Jager 1
John Flanagan