21 december 2012 – Het aftellen is begonnen

0
92

Omslag 21 december 2012 – Het aftellen is begonnen

Ten tijde van schrijven van deze recensie heeft de aarde volgens de Maya-kalender nog 1 dag te leven. wat er dan staat te gebeuren is nog onbekend. Om de onzekerheid een uitlaatklep te geven besloot Jean-Paul Colin een aantal auteurs om zich heen te verzamelen met de opdracht hun visie te geven op de noodlottige dag: 21 december 2012. Het resultaat was de gelijknamige bundel met de ondertitel: Het aftellen is begonnen. Elk verhaal geeft een andere kijk op wat ons te wachten staat. Aan elk verhaal liggen wetenschappelijke feiten of spirituele inzichten ten grondslag.

Don’t blame it on the sunshine – Roos Boum
Een Nederlands stel wacht op het platteland in Frankrijk op het einde van de wereld dat volgens de vrouw eraan zit te komen. Zij is geobsedeerd door allerlei complottheorieën en doet uitgebreid onderzoek naar bijvoorbeeld HAARP (High-frequency Active Auroral Research Program), een verzameling van antenneparken die volgens de vrouw met hun straling het weer kunnen beïnvloeden en ook verantwoordelijk zouden zijn voor de Tsunami in Japan. De man staat er nogal sceptisch tegenover, maar laat het allemaal een beetje op een beloop. Totdat opeens alle elektriciteit het niet meer doet…

Dit eerste verhaal van de bundel laat zien hoe mensen geobsedeerd kunnen raken wanneer ze zich verliezen in het lezen van complottheorieën. De uitwerking is echter niet bevredigend, het verhaal is te kort om de vreemde gebeurtenissen wat beter toe te lichten en ik bleef met teveel vragen zitten om na het lezen voldoening te voelen.

Fair Trade – Désirée Wassenaar
In Fair Trade zien we het verhaal vanuit de ogen van een bemiddelaar die een handelsovereenkomst tussen een kunstenares en een vertegenwoordiger van een bedrijf die haar schilderij wil reproduceren tot een wederzijds tevreden einde probeert te brengen. De donkere energie die de zakenman uitstraalt vormt hierbij het grootste obstakel. De overeenkomst die uiteindelijk wordt gesloten lijkt een verandering teweeg te brengen in de zakenman dat zich verder over de wereld zal spreiden.

Désirée wil met dit verhaal de nadruk leggen op de houding van de (zakelijke) wereld tegenover de mensheid. De achtergrond van de bemiddelaar wordt niet uitgelegd, wat wel jammer is. Zijn ideaal is lovenswaardig, maar ook in dit tweede verhaal gebeurt er helaas te weinig om enige spanning op te bouwen.

Last Christmas – Carien Touwen
Mary heeft zich teruggetrokken in een camper in een bos en heeft zich voorbereid op het einde der tijden. Wat er te gebeuren staat weet ze niet, maar ze heeft zich zo goed en kwaad voorbereid en kan het met haar voorraden wel een tijdje uithouden, mocht dat nodig zijn. Kramp in haar buik doet haar echter voortijdig terugkeren naar de bewoonde wereld. In het ziekenhuis komt ze erachter dat ze onverwachts zwanger is. Maar met haar baby is iets helemaal mis…

Last Christmas brengt de dreiging over die de 21e als voorspelde rampdatum in zich heeft. Het is lekker vlot geschreven en het hoofdpersonage komt goed uit de verf. Er wordt echt naar een interessant en onverwachte climax toegewerkt. Dit verhaal is mijn favoriet in de bundel.

Winterzonnewende – Marjan Brouwers
Na een vervelende echtscheiding trekt een vrouw zich terug op Schiermonnikoog om even tot zichzelf te komen. In de rest van het land ontstaat er echter chaos als groepen mensen 21 december 2012 aangrijpen om relletjes te veroorzaken. In het betrekkelijk rustige Schiermonnikoog heeft deze bijzondere dag voor de vrouw echter een hele andere uitwerking.

Winterzonnewende is meer een personage gedreven verhaal over verwerking. Het gegeven van de hype van 21 december is hierbij goed verwerkt en geeft een andere kijk op hoe voor sommige mensen de wereld, net als iedere andere dag, kan veranderen. Hoewel niet alles even logisch wordt uitgelegd is de manier van vertellen erg prettig en voel je mee met de hoofdpersonage. Een rustig en prettig verhaal om te lezen die je alle rampspoed even doet vergeten.

Arjannes wereld – Christine Linneweever
Arjanne doet antropologisch onderzoek in Mexico en heeft veel gelezen over de vertellingen van de Maya’s rondom 21 december. Ze is getrouwd met de Amerikaanse geoloog Cal, die op het moment met collega’s is gaan duiken bij de Golf van Mexico. Er lijkt helemaal niets aan de hand, totdat een orkaan de kop op steekt.

De orkaan die buiten het orkaanseizoen uit het niets begint is de voorbode dat er iets staat te gebeuren dat niet goed afloopt. En dat is inderdaad het geval. Hierbij worden de gebeurtenissen zeer rechttoe rechtaan vertelt. Het einde geeft een beetje een onvoldaan gevoel.

Danspasjes op eenzame hoogte – Jean-Paul Collin
Het verhaal begint vrij luguber met een kind dat zichzelf doodt omdat ze het voorspelde einde der tijden niet wilt meemaken. We volgen direct daarna een groepje mensen die zich hebben aangesloten bij een onheilsprofeet die zijn volgelingen zegt te kunnen redden van de 21 december 2012. Maar wie beschermt hen tegen hemzelf?

In dit verhaal wordt de mens een spiegel voorgehouden. Bestaande onheilsprofeten Harold Camping worden aangehaald en actuele gebeurtenissen zoals de plotselinge interesse in de berg bij het Franse dorpje Bugarach worden in het verhaal verweven. Door dit te mixen met een fictief verhaal zit de schrijver in een interessant grensgebied van werkelijkheid en fictie. De hoofdpersoon is de enige scepticus in het groepje volgelingen en is naar eigen zeggen alleen als psychologisch experiment meegegaan met de gekte. Hij laat ons zien hoe de mensen kunnen geloven in de waanideeën van doemdenkers en hierdoor zichzelf in de afgrond storten. Een mooi geschreven verhaal waar je nog even over na blijft denken.

De gave van de globe – Marjet Maks
Gilles heeft grootse plannen voor de wereld, maar niet het juiste platform om deze ten uitvoer te brengen. Na een tijdje in de politiek gezeten te hebben neemt hij het rigoureuze besluit om zijn vriendin Sofie en zijn beste vriend Onno te verlaten om een andere manier te proberen. Wat die manier is komen Onno en Sofie langzaam op het spoor.

Dit verhaal was nogal verwarrend. Het bleef lange tijd onduidelijk wat Gilles nou aan het doen was en ook naderhand is dat niet duidelijk. De langzame ontwarring van de aanknopingspunten die Gilles heeft achtergelaten is interessant en laat je snel verder lezen, maar uiteindelijk komt het einde toch een beetje als een anticlimax.

Afscheid – Henry de Hoon
Een man luistert op de radio naar Theo van Brummen, die zeker weet dat op 21 december 2012 de planeet Nibiru op de aarde zal botsen. De man heeft zelf echter andere dingen aan zijn hoofd, de winter is ingevallen en ondanks de sneeuw moet hij naar een vergadering om te notuleren. De dikke sneeuwval doet hem terugdenken aan het verleden.

Afscheid is een prachtig kort verhaaltje geworden over een ander soort verandering. De auteur heeft zijn vader verloren in 2012 en geeft door middel van dit verhaal de boodschap mee dat de wereld altijd in beweging is. Vergaan doet het niet, het leven gaat altijd door. Dit laat hij zien door middel van een sfeervol beeld van een herinnering. Dit is erg prettig uitgewerkt.

The White Cave – Wendy Ebus
The White Cave gaat over Kendra, die in Australië op vakantie gaat naar aanleiding van een mysterieuze droom. Wanneer ze in contact komt met enkele Maori blijken haar visioenen waarheid te worden en wordt er al gewacht op haar komst.

In The White Cave
 wordt Kendra een beetje aan de hand meegenomen en is het niet zozeer een ontdekkingstocht als een rondleiding door de profetie die de Maori jarenlang in hun cultuur opgetekend hebben. Langzaam komt de lezer meer te weten over waarom Kendra uitverkoren is. Net als de eerste twee verhalen gebeurt er echter te weinig en is het vertelde niet prikkelend genoeg om de lezers uit te dagen.

Schuilkelder – Suzanne Peters
In dit verhaal hebben Jessica en Michel, man en vrouw, zich teruggetrokken in (hoe kan het ook anders) een schuilkelder. Jessica heeft absoluut geen goed voorgevoel over de dag, 21 december 2012, terwijl Michel alle ophef maar onzin vindt. In de krappe ruimte moeten ze het met elkaar en elkaars zienswijzen zien uit te houden.

Het nader tot elkaar komen van de personages wordt stapje voor stapje en geloofwaardig gebracht. Ze hebben beide iets voor elkaar over en dat zorgt voor een warm en vertederend verhaal. Het einde geeft hoop voor de duistere dagen die ons nog te wachten staan.

Lucy’s Laatste Licht – Samantha Kraak
Een dialoog met Lucy geeft de man de tijd om na te denken over 21 december 2012 en wat er allemaal speelt in de wereld. Hij kan zijn verwarrende gedachten niet helemaal begrijpen.

De personages in Lucy’s Laatste Licht zijn een tijdlang onduidelijk, mede door het bloemrijke taalgebruik. Dit maakt het verhaal mooi beschreven, maar weet niet genoeg te verdoezelen dat er inhoudelijk vrij weinig gebeurt. De identiteit van Lucy is al vrij snel duidelijk, waarna de rest van het verhaal een beetje achterhaald voelt. Het idee had veel potentie, maar naar mijn mening niet voldoende uitgewerkt.

Een heldenrol voor Morgan Dee – John Brosens
Morgan Dee liep als militair in Irak ooit in een hinderlaag en dook weg, waardoor zijn compagnie zonder dekking zat en werd gedood. Een sjamaan heeft hem toen verteld dat zijn geweten pas zou worden gezuiverd als hij een groep mensen van de dood zou redden. Daarom gijzelt hij nu een groep mensen die een rondleiding krijgen in een mijnschacht, negentig meter onder de grond. Hier zijn ze volgens Morgan veilig om de enorme tsunami die op 21 december 2012 het land zal raken te ontkomen. De gegijzelden geloven niets van de voorspellingen en proberen Morgan te overtuigen hen vrij te laten.

Een hele mooie afsluiter van de bundel. Het verhaal is sterk verteld, en het personage van Morgan Dee wordt langzaam uitgewerkt. Lange tijd is het maar de vraag of je met een gek of een held te maken hebt, maar het personage is hoe dan ook sterk neergezet.

De bundel heeft een leuke en gebalanceerde mix gevonden van verhalen over de doemsdag. Qua onderwerpen zit er een grote variëteit in, van complottheorieën tot spirituele reizen tot persoonlijke verhalen. Helaas is de kwaliteit van de verhalen net zo uiteenlopend. Uitschieters als Last ChristmasAfscheid en Een heldenrol voor Morgan Dee worden afgewisseld met minder sterke verhalen. Vaak lijkt het dat het verhaal net iets te kort is om het idee dat erachter zit volledig uit te werken.