The Hobbit 1: An Unexpected Journey

0
10

Omslag Chronicle

The Hobbit: An Unexpected Journey is het eerste deel uit de nieuwe drieluik van regisseur Peter Jackson. Het verhaal van deze trilogie begint zestig jaar voor het begin van Peter Jacksons’ eerdere epische trilogie The Lord of the Rings.

Bilbo Baggins leidt een gemoedelijk bestaan in The Shire. Hij geniet net als alle hobbits van rust, lekker eten en het roken van zijn pijp. Dan staat daar op een willekeurige ochtend opeens de welbekende tovenaar Gandalf the Grey voor zijn neus, die na een verwarrend gesprek snel weer vertrekt. Diezelfde avond nog wordt er onverwachts bij Bilbo aangeklopt. Binneneen mum van tijd stroomt zijn huis vol met maar liefst dertien dwergen die zijn hele voorraadkast plunderen. Wanneer ook Gandalf zich bij het gezelschap voegt is voor Bilbo de verwarring en irritatie compleet. De leider van het zooitje ongeregeld, Thorin Oakenshield, legt uit wat het doel van deze bijeenkomst is en wat hun queeste is.

Vele jaren terug zijn de trotse inwoners van de dwergenstad Erebor verjaagd door een gigantische draak, de op goud beluste Smaug. De dwergen waren gedwongen hun nederlaag te accepteren en hun land te ontvluchten. Ze sloten zich aan bij dwergenvolkeren op andere plekken of reisden door het land om hun expertise aan te bieden aan mensen. Gandalf, Thorin en de overige dwergen willen een onderneming beginnen om de Lonely Mountain terug te veroveren van Smaug en zich de stad Erebor en al zijn schatten weer toe te eigenen. Daarvoor hebben ze een inbreker nodig en Gandalf heeft de dwergen Bilbo aanbevolen. Na lang twijfelen besluit Bilbo deel te nemen aan dit avontuur en gaat met het reisgezelschap mee. Door deze onderneming trekken ze langs vele prachtige plekken zoals de elfenstad Rivendel, trekken ze over de Misty Mountains en komen ze in aanvaring met orks, trollen en aardmannen.

Prachtig!
The Hobbit: An Unexpected Journey is geheel in de dezelfde stijl gemaakt als The Lord of the Rings. De aankleding is dus weer prachtig, de muziek schitterend en past perfect bij het verhaal. Gedurende de film wordt er meerdere malen gehint naar de eerdere trilogie en tijdens deze momenten wordt dezelfde muziek gebruikt als in de eerdere trilogie. Dit levert mooie herinneringen op en zorgt ervoor dat An Unexpected Journey aanvoelt als een deel van de eerdere trilogie. Dit gevoel zal helemaal versterkt worden wanneer de Hobbit-trilogie eenmaal is afgerond.

Gandalf wordt wederom gespeeld door Ian McKellen en hij doet dit met evenveel overtuiging als voorheen. De jongere versie van Bilbo Baggins wordt gespeeld door de Britse acteur Martin Freeman. Freeman zet zijn rol perfect neer als sceptische, maar avontuurlijk ingestelde hobbit. Meer dan eens is de mimiek in zijn gezicht bij bepaalde situaties genoeg om bij de kijker een lach te ontlokken. De dertien dwergen worden door vrij onbekende acteurs gespeeld en ze doen hun werk allemaal meer dan voldoende. De dwergen hebben allemaal iets karakteristieks en dat komt goed naar voren. Behalve Gandalf zien we nog een paar bekende gezichten in meer of minder grote rollen. Vooral Andy Serkis als Gollem verdient een benoeming, want hij doet het wederom geweldig.

Teleurstellend
Helaas kent de film ook genoeg teleurstellingen. Het verhaal is vrij zwak, in feite gaat het om een groep dwergen die terug wil naar hun oude thuis om daar al hun schatten terug te pakken van een draak. Aan het eind van de film zijn ze daar nog niet Het kent dus niet heel veel diepgang. Dit wordt opgevangen door een subplot waarin de orc Azog centraal staat. Deze orc heeft Thror, de grootvader van Thorin, onthoofd en is verantwoordelijk voor een van de grootste oorlogen van de dwergen tegen de orcs, waarbij aan beide kanten vele doden vielen. Azog werd verslagen door Thorin en dood gewaand, maar hij is levend en wel en zijn haat drijft hem achter het gezelschap aan, zoals in The Lord of the Rings de Nazgul achter The Fellowship aanzaten.

Ook is er de mysterieuze necromancer die in Dol Guldur is opgestaan, waarvoor de tovenaar Radagast de Bruine komt waarschuwen. De rol van deze necromancer is in deze film nog niet zo groot, maar dat zal nog wel veranderen. Er worden op deze manier verschillende bruggetjes geslagen naar The Lord of the Rings. Al deze subplots zullen in de komende films verder uitgewerkt worden, maar omdat dat in deze film nog niet gebeurd voelt het verhaal slecht uitgewerkt. De regisseur heeft dit enigszins proberen te verdoezelen door veel humor in de film te verwerken. Helaas is de humor van wisselende kwaliteit en op vrij veel momenten zelfs zeer flauw.

Behalve de humor is de film doorspekt met actiescènes. Het verhaal komt het eerste half uur wat traag op gang, maar daarna valt het gezelschap van de ene achtervolging in het volgende gevecht. Veel van deze scenes zien er schitterend uit en zijn soms spannend, maar genoeg scènes voegen totaal niets aan het geheel toe en zijn zeer ongeloofwaardig. De personages maken valpartijen mee die een ander tientallen botbreuken en schedelfracturen zou bezorgen. Het reisgezelschap komt er steeds weer zonder kleerscheuren vanaf. Dit had allemaal iets minder overdreven gekund en dan had het nog steeds vermakelijk geweest.

De toekomst van het medium film?
Regisseur Peter Jackson heeft er voor gekozen om zijn film in het geheel op te nemen met 48 fps (frames per second), het zogenaamde HFR (High Frame Rate). Tot nu toe werden alle films opgenomen in 24 fps. Dit betekent dat wij als kijkers 24 stilstaande beelden per seconde te zien krijgen, waardoor de illusie van bewegende beelden wordt opgewekt.  Bij deze film krijgen we dus twee keer zoveel beelden te zien. Dit levert enerzijds haarscherpe en schitterende beelden op, maar anderzijds fragmenten die versneld lijken te zijn afgespeeld. Dit ziet er onnatuurlijk uit en werkt storend. Ook de omzetting naar 3D is van wisselende kwaliteit. Met enige regelmaat werd het beeld op de achtergrond dubbel, terwijl het 3D verder weinig toevoegt aan het geheel. Er zal dus nog het een en ander verbeterd moeten worden, voordat men HFR zal accepteren als de nieuwe standaard voor films.

Producent: New Line Cinema
Regisseur: Peter Jackson
Cast: Martin Freeman (Bilbo), Ian McKellen (Gandalf), Richard Armitage (Thorin), Ken Stott (Balin), Graham McTavish (Dwalin), William Kircher (Bifur), James Nesbitt (Bofur), e.a.