Zonnestorm – Bianca Mastenbroek

0
5

Omslag Zonnestorm

De levens van de tieners Floor, Lucas en Aran staan op het punt om drastisch te veranderen. 21 december komt namelijk steeds dichterbij, en ook al geloven de tieners niets van de oude Maya-voorspelling, er staat wel degelijk iets te gebeuren. Rond de 21ste zal een zonnestorm de aarde teisteren, waardoor alle elektrische apparaten ermee op zullen houden en een reeks van rampen over de wereld zal trekken. Aardbevingen, tsunami’s, vulkaanuitbarstingen… Zal op 21 december dan toch een einde komen aan de wereld van de drie tieners?

Niemand weet wat er precies staat te gebeuren, maar één ding is zeker: de wereld zoals we die kennen gaat grondig veranderen. Iedereen reageert er anders op: de een negeert alles en gaat gewoon door met zijn of haar leven, de ander vlucht en weer een ander besluit te vechten. Te vechten tegen de zonnestorm, door bijvoorbeeld een goede schuilplaats te vinden, of te vechten tegen de Nederlandse regering, die een bunker heeft gebouwd waar maar plaats is voor 40.000 Nederlanders. Hoe dan ook: de wereld is al een chaos voordat de zonnestorm de aarde heeft bereikt. En dan duikt er ook nog eens een mysterieuze Stem op in de hoofden van veel mensen. Wie is die Stem, die belooft dat alles goed komt? Kan hij de aarde en de mensheid echt redden, of betekent deze zonnestorm daadwerkelijk het einde van alles?

Meerdere invalshoeken
Zonnestorm is geschreven vanuit het perspectief van drie tieners: Aran, Floor en Lucas. Alle drie staan ze totaal anders tegenover de aankomende zonnestorm, waardoor je erg goed kunt zien hoe verschillend mensen kunnen reageren op zoiets. Voor computergek Aran lijkt het verdwijnen van elektriciteit alleen al het einde van de wereld. Hij weet dat hij zijn geliefde computers gedag moet zeggen en naar buiten moet, naar de echte wereld. Maar wat weet hij nou van die echte wereld? Hoe moet hij overleven zonder het internet? En hoe krijgt hij zijn moeder, die de Stem hoort en dus nergens bang voor is, zover dat ze met hem een schuilplaats zoekt om de zonnestorm te overleven?

Bij Floor, de dochter van de minister-president, begint het allemaal met een ontvoering door een milieu-organisatie. Op een dag wordt ze van de straat geplukt en meegenomen naar een afgelegen boerderij. Daar ontdekt ze tot haar grote schrik dat ze het eens is met de meningen en doelstellingen van de organisatie. Maar probeer maar eens aan je vader (en tegelijk de minister-president) uit te leggen dat je achter je ontvoerder staat. Dus gaat Floor zelf aan de slag: samen met Aran bouwt ze een website om de mensen bewust te maken. Maar dan wordt de zonnestorm aangekondigd, en maakt Floor een keuze die het lot van veel Nederlanders zal bepalen.

Lucas richt zich voornamelijk op zijn muziek. Met zijn band Deadline maakt hij nummers over de zonnestorm en het einde van de wereld, die ontzettend aan blijken te slaan. Maar hij moet zijn tijd verdelen tussen zijn muziek en zijn familie. Zijn familie heeft namelijk wel recht op een plekje in de bunker, maar zijn moeder heeft al haar hoop gericht op het geloof en moet niets van de schuilplaats weten. In de kerk zal ze veilig zijn. Hoe gestoord Lucas zijn moeder ook vindt, hij zal niet rusten voor hij haar in veiligheid heeft gebracht.

Mysterieuze Stem
De mysterieuze Stem die door veel mensen gehoord wordt, is het vierde hoofdpersonage van dit verhaal. In korte fragmenten, geschreven vanuit het perspectief van dit wezen, wordt duidelijk gemaakt wie de Stem precies is en wat hij van plan is. Hij ontwaakt op de bodem van de zee en heeft grootse plannen met de aarde en de mensen. Deze Stem is een extraatje boven op het verder vrij realistische verhaal. Het voegt lekker wat fantasie en mysterie toe aan het verhaal en het is erg interessant om te zien hoe mensen reageren op deze Stem. Verschillende religies denken dat het hun god is die tegen ze praat. Anderen weten niet wat het is, maar ze voelen zich er wel veilig door. En voor de buitenstaanders, de mensen die de Stem niet kunnen horen, lijkt het alsof er massahysterie is uitgebroken. Wie is die mysterieuze Stem? Heeft de voorspelling iets met hem te maken? En kan hij de wereld echt redden van de ondergang?

Race tegen de klok
Zonnestorm begint op maandag 1 oktober en telt langzaam af naar 21 december: het voorspelde einde. Hoe dichter je bij 21 december komt, hoe spannender het boek wordt. Elk hoofdstuk wordt er geswitcht tussen Aran, Lucas, Floor en soms ook de Stem, waardoor er allemaal korte, snelle fragmenten ontstaan. Dit zorgt ervoor dat je door wilt lezen en wilt weten hoe het verder gaat. Hoe dichter je bij het einde komt, hoe moeilijker het wordt om dit boek neer te leggen. Een echte race tegen de klok barst los: voorbereidingen worden getroffen, mensen worden geëvacueerd en andere mensen zijn dringend op zoek naar een schuilplaats. Grenzen worden verlegd en mensen gaan verder dan ze ooit zijn gegaan. Maar hoe ver kun je en mag je gaan om jezelf, anderen en de wereld te redden?

Zonnestorm is een ontzettend spannend boek, dat goed laat zien hoe mensen kunnen reageren op een crisis zoals deze. De personages zitten goed in elkaar en je voelt dat er iets groots staat te gebeuren. Hopelijk blijft onze wereld na 21 december gewoon door draaien, maar wacht voor de zekerheid niet te lang met het lezen van dit boek. Je hebt nog maar een paar dagen…

Zonnestorm

Bianca Mastenbroek | De Vier Windstreken | 2012

Niemand nam de waarschuwing van NASA serieus. Maar het is echt: het einde van de wereld is nabij. Door een verwoestende zonnestorm worden miljoenen levens bedreigd.  In de paniek die uitbreekt, zoeken drie klasgenoten naar een manier om de zonnestorm te overleven.

De eigenzinnige Floor is vastbesloten de wereld in haar eentje te redden, maar maakt meer kapot dan haar lief is. De onzekere Aran weet dat zijn veilige computerwereldje zal verdwijnen door de ramp. Nu moet hij de echte wereld trotseren. De arrogante Lucas vlucht in zijn muzikale carrière, maar ziet in dat hij moet veranderen als hij niet alleen wil achterblijven.

Alle drie moeten ze hun grenzen verleggen en die ene vraag beantwoorden: hoever kan en mag je gaan?