Victoria Schwab, ook schrijvend onder het pseudoniem V.E. Schwab, vertelt verder over de ‘Schemering’-serie. Lees in het eerste deel van dit interview meer over haar kijk op realisme in haar boeken. Op social media vertelt ze uitgebreid vertelt over haar favoriete creatie uit de serie: de jas van Kell. Het is een knipoog naar de Kamer van Hoge Nood en net zoals de kamer geeft de jas precies wat Kell nodig heeft voordat hij weet dat hij het nodig heeft. Wij ontdekten dat deze jas slechts het begin van de mysteries en diepgang die Schwab in haar boeken te bieden heeft. Lees meer over realisme in haar boeken, Schwabs zoektocht naar identiteit en seksualiteit, en haar verlangen om iedereen op het verkeerde been te zetten.

History makes the magic feel close

“De ‘Schemering’-serie speelt zich af in drie Londens waarvan twee fictief zijn en één London ons Londen is. Londen als vertrekpunt om vanuit te gaan schrijven was zowel leuk als zenuwslopend gezien zijn historie. Door mijn verhalen met de realiteit te verbinden hoop ik dat je voelt alsof het echt zou kunnen zijn en je ermee verbonden bent. Je kunt het vergelijken met het vertrekken van de trein naar Zweinstein. Daarom dat ik koos voor een historisch vertrekpunt: Londen. Koning George III is daarin een interessant referentiepunt omdat hij volgens de geschiedenis gek werd. Ik vond het een leuk idee om de mogelijkheid te hebben met die ‘gekte’ te mogen spelen.  Ik houd van historische personages, maar ben wel voorzichtig met hoe diep ik ga in ze te beschrijven. Ik wil namelijk geen historisch verhaal schrijven. Ik schrijf fantasyboeken die kleine ankerpunten hebben in de geschiedenis.

Wat ik in de ‘Schemering’-serie doe, is me afvragen hoe een magische Industriële Revolutie eruit zou zien. Hoe verfijnd zou magie dan worden? Hoe zou onze wereld hieraan verbonden zijn? Het personage Ned dient als een herinnering en als een link tussen deze werelden en de onze. Ik hoop dat dit onze wereld voor de lezer mysterieuzer maakt. Ik en ik denk veel lezers met mij zijn opgegroeid met het verlangen naar dat de wereld magischer zou zijn. Door mijn verhaal aan historie te koppelen geef ik een plek voor dat verlangen. Dit in tegenstelling tot de afstand die een hele nieuwe wereld creëert, zoals bij de werelden van Tolkien het geval is. Het idee dat magie in deze wereld alleen maar vergeten is, dat maakt me enthousiast. Dat is namelijk wat ik het allerliefste wilde terwijl ik opgroeide. Dat er magie is.

Wat ik in de ‘Schemering’-serie doe, is me afvragen hoe een magische Industriële Revolutie eruit zou zien.

Er zijn dan weer twee redenen waarom de serie zich in Londen afspeelt. De eerste is omdat ik graag wilde spelen met het idee dat het boek zich afspeelt in een stad dat tot vervelens toe is gebruikt als locatie voor een boek. Als mensen dan zeggen ‘het speelt zich af in Londen’, dan kan ik zeggen ‘nee, het speelt zich af in een fantasywereld waarin de verschillende werelden het niet eens kunnen worden wie de naam Londen voor het eerst gebruikte’.

De tweede reden is dat ik verschillende werelden wilde bouwen op de verschillende filosofische ideeën van magie in plaats van een verhaal te schrijven over vier verschillende werelden met vier verschillende geografieën. Ik wou eigenlijk vier dezelfde huizen hebben en die vanaf de grond weer opnieuw opbouwen. Daarvoor had ik een geografische locatie nodig die herkenbaar was. Londen met de Thames, die Noord-Londen van Zuid-Londen scheidt, kun je op die manier eenvoudig in drie onderdelen scheiden. Daardoor kon ik Londen in vier verschillende werelden in zijn geheel opnieuw opbouwen vanuit het idee van de Thames en een noord- en zuidkant en dat werkte.”

I’m going to make you eat your assessment

“Ik heb ooit eens een mail van een lezer gekregen met de vraag: is het echt? En je kon voelen aan die mail dat deze persoon 80% zeker was dat het verzonnen was, maar toch twijfelde. Genoeg twijfelde om me om 2 uur ’s nachts een mail te schrijven met de vraag: kan het? Dat is wat ik wil bereiken. Als je je gaat afvragen of iets waar is, dan zit mijn taak erop. Mijn taak is nooit om de lezer iets te doen geloven. Mijn taak is om de lezer genoeg te laten twijfelen dat ze zich afgaan vragen of het waar zou kunnen zijn.

Schrijvers kunnen van mening zijn dat je lezers om een verhaal doet geven door de liefdeslijn die erin verwerkt is. Ik wil je bewijzen dat dit niet hoeft. Dat je om een verhaal kan geven door het gevoel van echtheid, door de chemie tussen personages terwijl er nauwelijks romantiek in voorkomt. Romantiek kan in verhalen alle andere relaties tussen personages overstemmen. In mijn boeken is dat niet zo. Ik geef niet zoveel om eenvoudige romantiek en daarom is het voor mij authentiek om romantiek niet de prioriteit te geven boven broer-zus relaties of de chemie van vijanden. Er zijn mensen die zeggen dat het hoofdpersoon en zijn geliefde twee helften van een geheel zijn. Ik ben het daar niet mee eens. Voor mij zijn een held en schurk twee helften van een geheel. Dus als twee personen met elkaar dansen dan zal die dans plaatsvinden tussen de held en de schurk en niet tussen de twee geliefden. Dat intrigeert me veel meer.

Ik vind het belangrijk dat je ziet in mijn boeken dat alles kan en alles mag. Dat je niet zomaar een oordeel kan geven over een personage. En als je dat wel doet, dan zorg ik ervoor dat ik je bewijs dat je fout zit. Ik zal je ondermijnen in het verloop van een serie en ik zal je je mening laten intrekken.”

Nothing is wrong

“Het heeft lang geduurd voordat ik mijn eigen seksualiteit begreep en zelfs nu denk ik dat dit een continu leerproces is. Daarom dat ik zo’n variëteit in mijn boeken laat zien. Het is een ingewikkeld onderwerp en het is oké dat het ingewikkeld is. Je kunt de neiging hebben om seksualiteit eenvoudig te maken, maar dat kan niet. Seksualiteit en genderidentiteit zijn complexe en niet vaststaande begrippen.

Ik stop dat in mijn boeken: Victor (uit ‘Vicious’) is aseksueel. In de ‘Schemering’-serie geldt de regel dat niemand hetero is, behalve misschien koning George III. Ondanks dat personages in heterokoppels voorkomen, zouden ze net zo goed een partner kunnen hebben van hetzelfde geslacht. Deze niet vaststaande seksuele oriëntatie is één van de belangrijkste aspecten van de serie. Prins Rhye zijn ex-vriendje komt later in de serie naar voren en zij zijn waarschijnlijk één van de meest populaire personages uit de serie. En ja ze hebben traditionele problemen zoals het verantwoordelijk zijn voor erfgenamen, maar ze zijn ook wie ze zijn. Ik ben dan ook zeer blij dat ze één van de meest populaire personages uit de serie zijn geworden.

Lila Bard is dan weer het personage met de minst vaste seksualiteit die ik heb geschreven. Als ze in 2019 had geleefd dan had ik haar gender fluid gemaakt. Dat heb ik uiteindelijk niet gedaan omdat dit niet in haar historische omgeving zou hebben gepast. Ze zou de vocabulaire en bewustzijn ervoor missen door de tijd waarin ze leeft. Maar Lila voelt zich op geen enkele manier verbonden aan haar gender. Lila was een ambitieus project. Ik heb zelf heel weinig connectie met mijn gender en het was dan ook belangrijk voor me dat Lila geen angsten kent. Ze is precies wie ze is. Als ze om liefde zou geven, dan zou ze verliefd kunnen worden op iedereen. Ze wordt aangetrokken door macht en daarmee machtige personen.

Lila schreef ik als een tegengestelde kant van eenzelfde verhaal van Marcella uit ‘Vengeful’. Lila Bard is erg  defeminized en ik wil geen argument maken in mijn boeken dat vrouwelijkheid een zwakte zou zijn. Dus Marcella het belangrijkste personage in ‘Vengeful’ besloot ik daarom de definitie van vrouwelijkheid te maken. Ze is buitengewoon vrouwelijk en zeer comfortabel met haar sekse. Ik houd van die extremen, ondanks dat Lila en Marcella beide gemakkelijk langs dezelfde spectra zouden kunnen bestaan. Er zijn geen slechte keuzes wanneer het om gender gaat en dat vind ik ook het belangrijkste dat lezers oppikken als ze mijn werk lezen.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.