Interview met Joshua J.B. Telkamp

0
33

 

telkamp1

Ik lees dat de inspiratie voor je werk komt van reizen. Welk land/ervaring is je inspiratiebron voor de wereld van De Legende van Toran?

Ondanks dat het eiland tussen Engeland en Ierland gelegen is, heb ik toch de meeste inspiratie opgedaan in Italië. Dit is mijn favoriete land waar ik wel tien maal op vakantie ben geweest en tevens een jaar heb gewerkt. De prachtige natuur, vele kusten en het warme weer ben ik dol op en dit heeft mij ook van veel inspiratie voorzien. Door veel te reizen leer je meerdere mensen en culturen kennen, elk met eigen gewoontes en normen en waarden. Deze veelzijdigheid komt ook terug in De Legende van Toran, waar de personages verschillende afkomst en manier van denken hebben.

Ik las dat je zelf nooit een echte lezer was, maar dat de boeken van Harry Potter je hebben laten zien hoeveel plezier het je kon geven. Wat voor boeken lees je nu zelf graag?

Harry Potter was het eerste fantasyboek en uiteindelijk ook de eerste serie die ik las. Ik vond deze boeken zo leuk dat ik er door werd aangespoord meer over de fantasywereld uit te zoeken. Ik ben veel films en tv-series gaan bekijken en bleek die ook erg leuk te inden. Sindsdien heb ik vele boeken gelezen, maar mijn interesse is dusdanig veranderd dat ik nu amper meer anders dan fantasy lees. Momenteel ben ik bezig met Een Lied van IJs en Vuur van George R.R. Martin.

Op je negentiende begon je met het schrijven van je boek, hoe lang heeft het geduurd totdat het boek uiteindelijk in je handen was?

Het duurde vier en een half jaar voordat mijn eerste boek af was. Natuurlijk heb ik niet elke dag eraan gewerkt. Soms waren er ook periodes dat ik weken en zelfs maanden niet schreef, voornamelijk tijdens mijn studiejaar in Engeland lag de vooruitgang stil. Ik ben echter het afgelopen jaar bijna iedere dag bezig geweest met het boek te voltooien. Ik had eerder verwacht klaar te zijn, maar dit bleek helaas niet reëel, omdat er ook na het afronden van je manuscript een hoop bij het uitgeefproces komt kijken.

Mijn eerste plan was om het boek te geven via de ‘traditionele uitgeverijen’ maar nadat dat kanaal na ongeveer een half jaar niets bleek te zijn heb ik de knoop doorgehakt om het zelfstandig te doen. Toen ging ik bedenken wat er bij kwam kijken; het corrigeren, illustreren en drukken. Om dit als individu zonder connecties te regelen was lastig, maar zeker mogelijk. Ik heb sindsdien veel kunnen netwerken; met wel vijftig bedrijven heb ik gesprekken gehad en offertes aangevraagd, ik ben naar fantasy evenementen geweest en ben zo uiteindelijk aan een correctrice, illustratrice en drukker gekomen. Deze processen hebben er voor gezorgd dat ik dus na vier en een half jaar na mijn eerste woord op papier te hebben gezet een boek in handen had.

Heb je veel feedback en advies van je directe omgeving gehad op je manuscript, of heb je andere manieren gezocht om je manuscript te verbeteren?

Als eerste heb ik mijn manuscript door een paar kennissen en vrienden laten lezen, waarvan de meesten mij niet te zeer dichtbij stonden. Ik vermoedde dat mensen die me zeer dierbaar zijn geen kritische feedback konden geven. Met deze gedachte in het achterhoofd heb ik iemand van mijn sportvereniging, een collega, een ex-klasgenoot van de basisschool en de vriendin van een vriend gevraagd het script proef te lezen. Hierdoor kreeg ik al wat ‘eerlijkere’ feedback en kon ik aan de hand daarvan mijn manuscript aanpassen. Vervolgens heb een correctrice ingehuurd om het verhaal volledig te checken op spelling, die mij ook nog een paar puntjes van kritiek gaf over de stijl en opbouw. Met dit advies heb ik de laatste aanpassingen toegepast en het boek uiteindelijk laten drukken.

telkampelfiaJe hebt op Elfia Arcen gezeten om je eerste boek te promoten, wat is jouw ervaring geweest daar?

In het begin was het voor mij zeer moeilijk om contact te maken. Veel mensen op de fantasybeurs kennen elkaar, een ‘ons-kent-ons sfeer’ hangt er duidelijk in de lucht, en dan sta ik daar als vreemd persoon mijn boek te verkopen. Op gegeven moment kwam het proces op gang doordat ik geïntroduceerd werd door een connectie van mij die al meerdere jaren actief is op dit soort fantasy evenementen, waardoor ik wat meer open stond naar de gasten van de beurs. De ervaring leerde mij enthousiast te zijn over wat je te bieden hebt. De gasten van de fair zijn vriendelijke mensen en zijn zeker bereid te luisteren naar wat je te zeggen hebt. Met een enthousiaste uitleg over mijn boek wist ik uiteindelijk 15 exemplaren aan onbekenden te verkopen met mijn debuut op de fantasy markt.

In hoeverre staan mensen op zo’n evenement inderdaad open voor het kopen van boeken van nieuwe series/auteurs?

Het is moeilijk om een goed antwoord te geven op deze vraag. Ik heb ontzettend veel mensen aangesproken. Ongeveer de helft van de mensen zegt niet van lezen te houden, dus heeft het geen zin om hem proberen over te halen een boek van je af te nemen. De andere helft die wel van lezen houdt zijn potentiële klanten. Een enkeling geeft aan nog een stapel boeken op voorraad te hebben, voordat hij/zij een nieuwe zal aanschaffen, maar alle overige mensen zijn dus mogelijke kopers.

Mijn ervaring leerde dat mensen alleen mijn boek kochten als ik erbij stond en er enthousiast een introductie over gaf. Het verhaal en de schrijver zijn hen overigens onbekend, dus waarom zouden zij er (in mijn geval) 16 euro aan uitgeven? Doordat ze de persoon achter het verhaal leren kennen en geprikkeld worden over de verloop van het verhaal, staan deze groep mensen zeer zeker open voor het kopen van een boek van een nieuwe, onbekende auteur.

telkamplogoHet tweede deel staat gepland voor april 2015, wederom ter presentatie in Elfia (ditmaal Haarzuilens). De Legende van Toran zal uiteindelijk uit negen delen bestaan, Waarom heb je daarvoor gekozen?

De negen delen zijn oorspronkelijk gekomen vanuit het idee de achterkant van boeken elk een deel van een grote kaart te maken. Ik was toentertijd bezig met een grove tijdsplanning te maken voor de boeken met een bijpassend rode draad. Indien alle 9 boeken gekocht zouden zijn en deze tegen elkaar aan zouden worden geschoven, zouden deze de kaart van het magische eiland Toran vormen. Echter, dit plan is niet doorgegaan door technische omstandigheden. De snijrand is telkens een paar millimeters verschillend, de dikte van de boeken is verschillend en er zouden 9 ISBN nummers en BAR codes op de achterkanten komen te staan. Deze drie onvermijdelijke feiten zouden de kaart er, naar mijn mening, lelijk op maken. Daarom heb ik het maar laten varen.  Het idee voor de kaft is dus niet door gegaan, maar het rode draad loopt nog steeds, vandaar waarschijnlijk de 9 delen.

In hoeverre zit het verhaal van de serie en de individuele boeken al in je hoofd?

Zoals ik al deels in de vorige vraag aangaf, weet ik in grote lijnen de punten waar het verhaal naar toe gaat. Echter, er zijn nog grote tijdsvlakken oningevuld. Ook is er nog zeker de mogelijkheid voor verandering van de uiteindelijke verloop. In eerste instantie wilde ik de hoofdpersoon de ultieme held maken, maar nu twijfel ik over zijn lot. Misschien overleeft hij de gevaarlijke avonturen van Toran niet eens, daar zit ik momenteel, en waarschijnlijk ook de komende jaren, nog over te twijfelen.

 

telkamp1

emeraldJe hebt het boek uitgegeven vanuit je eigen opgerichte uitgeverij. Waarom heb je daarvoor gekozen?

Ik heb gekozen om het boek in eigen beheer te publiceren omdat de andere mogelijkheden voor mij niet aantrekkelijk genoeg waren. Een deel van de traditionele uitgevers deden er een half jaar over om een negatief antwoord te versturen en het andere deel antwoordde nooit. Deze mogelijkheid bood dus geen optie.

Hierna heb ik enkele online uitgevers benaderd, zoals Boekscout. Deze hadden wél interesse in mijn script en hierdoor heb ik een enkele contracten binnengesleept. Echter, ik vond hun contract niet aantrekkelijk genoeg en besloot daarom ook niet met hen in zee te gaan. Dan was er nog de mogelijkheid om een investering te doen via een uitgeefpartner; die het proces begeleid en de boeken bij je thuis aflevert, maar toen dacht ik: indien ik toch een investering moet doen, dan doe ik het liever meteen voor zelf, een eigen uitgeverij dus. Dit biedt meteen een goede mogelijkheid voor de nog komende boeken.

Is het de bedoeling dat je met je uitgever ook andere auteurs zal gaan uitgeven?

Uiteindelijk wel, maar de komende jaar/jaren nog niet. Nu wil ik mij nog 100% focussen op De Legende van Toran; het schrijven, promoten van mijn boek en mijn netwerk voor het bedrijf uitbreiden.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here