De Asgardsage 0: De Hamer van de Goden – Wolfgang Hohlbein

0
171

Omslag De Asgardsage 0: De Hamer van de Goden

In de novelle De Hamer van de Goden volgen we de titelheld uit Wolfgang Hohlbeins boek Thor. De gebeurtenissen in dit boek spelen zich af voor de gebeurtenissen in Thor en sluiten er naadloos op aan. In De Hamer van de Goden bevindt een vloot zich in een verwoestbare storm. Op een van deze schepen proberen Thor en de kapitein Torben zo goed mogelijk door deze storm te komen. Momenten later vaart hun schip, de Naglfar, op een aantal rotsen. Tijdens deze aanvaring is Thor het bewustzijn verloren. Zo goed als de gehele vloot blijkt in de storm verzwolgen te zijn. Alleen de Naglfar heeft de storm doorstaan. Als Thor bijkomt is de bemanning al begonnen met de reparaties aan het schip.

Ze zijn op een mysterieus eiland gestrand die Thor vreemd genoeg erg bekend voorkomt, ook al weet hij niet precies waarom. De zon staat al zolang ze op het eiland zijn op dezelfde plaats aan de hemel. Thor besluit om samen met zijn oude kameraad Torben en een handjevol strijders op verkenning te gaan in de hoop de verloren gegane voorraden aan te vullen, zodat ze hun reis zo snel mogelijk kunnen voortzetten. Het duurt niet lang voordat ze op diverse ruïnes stuitten. Er is nergens een teken van leven te bekennen. Ondertussen worstelt Thor met diverse gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden vlak voor en vlak na de aankomst op het eiland. Bij het verkennen van de ruïnes komt Thor tevens tot een aantal schokkende ontdekkingen over zijn verleden. Als ze opeens oog in oog komen te staan met een groep Daugers, ondoden, begint Thor ook nog eens te twijfelen aan zijn eigen goddelijkheid.

De kracht zit ‘m vooral in de wisselwerking tussen de af en toe erg bijdehante Torben en de immer arrogante Thor.

Wederom mysterieus
Ik wil vooropstellen dat ik een ieder aanraad om eerst het boek Thor te lezen, voordat ze aan deze novelle beginnen. De kracht van Thor zit ‘m namelijk voor een groot deel in de mysterie rondom de titelheld. Het is zonde als je al het een en ander over hem weet, doordat je eerst De Hamer van de Goden hebt gelezen.

Ondanks dat Thor in dit korte verhaal niet aan geheugenverlies lijdt, wat in het boek Thor wel het geval is, hangt er toch de nodige mysterie rond dit personage. Er wordt wel het een en ander duidelijk over hoe hij is geworden wie hij is, maar helemaal duidelijk wordt het niet. Voor wie eindelijk eens alle mysterie rond Thor uit de weg wil hebben zal teleurgesteld worden. Verder is er een grote rol weggelegd voor Torben, maar ook over hem komen we relatief gezien weinig te weten. Alle overige personages hebben een nauwelijks noemenswaardige rol in het geheel. Qua karakterontwikkelingen of diepgang van de personages is dit een vrij zwak boek.

De kracht zit ‘m vooral in de wisselwerking tussen de af en toe erg bijdehante Torben en de immer arrogante Thor. De dialogen tussen deze mannen zijn vaak erg grappig, maar vaak genoeg is de spanning tussen beide ook te snijden. Daarnaast is de actie wederom keihard en vermakelijk om te lezen. Het verhaal heeft weinig omhanden, maar is prima voor een novelle. Daarnaast is het interessant om te lezen hoe Thor terecht is gekomen op de plek waar het boek Thor zijn verhaal start. Helaas blijven er aan het einde van dit boek heel veel zaken onbeantwoord. Hopelijk komen we in de toekomst ooit achter deze antwoorden.

Voor de fans van Wolfgang Hohleins Thor zal het een genot zijn om meer te kunnen lezen over de titelheld. Zij zullen zich ongetwijfeld vermaken met dit boekje. Voor de mensen die eerdergenoemd boek niet gelezen hebben kan het boekje een ietwat tegenvallen door het magere verhaal  en het gebrek aan diepgang van de personages. Hopelijk is dit niet het laatste wat we van Thor horen…

[product_page sku=”9789028425910″]

De Asgardsage 0: De Hamer van de Goden Boek omslag De Asgardsage 0: De Hamer van de Goden
De Asgardsage 0