De tempel van de Spiegels 3: Het laatste geheim – Mirjam Gielen

0
120

Omslag De tempel van de Spiegels 3: Het laatste geheim

Soms kom ik er pas tijdens het schrijven van een recensie achter wat ik écht van een boek vind, als ik eens goed nadenk over het verhaal. Bij andere boeken word ik al blij zodra ze in mijn brievenbus liggen. Bij Het laatste geheim van Mirjam Gielen was dat het geval. Het omslag is al net zo kleurrijk als de vorige delen, en het lijkt erop dat we in dit slotdeel eindelijk te weten komen hoe het afloopt met de drie meisjes uit de Tempel van de Spiegels.

Verbroken vriendschap
In deel 2 is het gelukt om de Zonnespiegel weer terug te stelen van Miren, maar niet zonder gevolgen. Catalí wordt vermist en Sybilla is bewusteloos teruggevonden, maar ze wordt niet meer wakker. De laatste twee vrienden maken intussen ruzie over wat ze moeten doen. Ximen wil graag gauw op zoek naar Catalí, alleen iets té graag naar Marthes zin. Ze waarschuwt hem dat het te gevaarlijk is, maar is ze stiekem niet gewoon bang dat ze haar vriendje aan Catalí kwijtraakt? Terwijl ze met dit duistere dilemma worstelt, is het juist belangrijker dan ooit dat het viertal weer bij elkaar komt. Miren werkt namelijk al aan een plan dat haar zo machtig zal maken, dat de Tempel van de Spiegels geen schijn van kans meer tegen haar heeft.

Echt het laatste geheim
Het eerste wat opvalt is dat in dit boek de landkaart ontbreekt. Dat is ironisch, want in een interview met Gielen (achter in deel 1) zegt ze juist dat ze fantasyboeken wilde schrijven omdat ze de landkaarten zo leuk vindt. Maar eigenlijk is de kaart hier ook niet echt meer nodig. In dit slotdeel worden geen avontuurlijke reizen naar onbekende oorden gemaakt, want alle verhaallijnen komen juist weer bij elkaar.

De personages hebben inmiddels een boel meegemaakt, en daardoor ligt de nadruk meer op het drama en hun persoonlijke ontwikkeling. Dat laatste is natuurlijk belangrijk, maar hierdoor is wel de frisse, avontuurlijke sfeer van het eerste deel verdwenen. Of je het boek dan minder goed vindt of dat je het juist realistisch en daarom beter vindt, is een kwestie van smaak.

Met Het laatste geheim geeft Gielen de serie een heel passend en afgerond einde.

Zoals in veel kinderboeken, zijn de hoofdpersonen net iets bijzonderder, slimmer en getalenteerder dan de volwassenen om hen heen. Het is ook aan de kinderen om uiteindelijk alle problemen op te lossen. Gielen houdt de balans wel goed in de gaten, zodat het net niet ongeloofwaardig wordt. Vooral de ontknoping aan het eind is mooi geschreven en zit goed in elkaar. Hetzelfde geldt voor het geheim van de Tempel, waar net iets meer achter zit dan je op het eerste gezicht zou denken.

Alles bij elkaar bezien zijn drie boeken net iets te veel voor het verhaal. Er zitten wel nieuwe ontwikkelingen en spannende gebeurtenissen in dit deel, maar echt heel verrassend is het niet – daarvoor lijkt het boek te veel op de voorgaande twee delen. Maar deze keer eindigt het wel met een echte finale. Gielen geeft zichzelf ruimte om eventueel nog verder te schrijven over deze personages en hun wereld, maar als het hierbij blijft heeft de reeks in ieder geval een mooi en afgerond einde.

In dit derde deel is het onbevangen avontuur veranderd in een wat dramatischer verhaal. Na twee confrontaties loopt Miren nog steeds vrij rond en zitten de vier vrienden Sybilla, Marthe, Catalí en Ximen elk met hun eigen problemen. Met Het laatste geheim geeft Mirjam Gielen de reeks wel een heel passend en afgerond einde. Nu is het afwachten of Gielen met een nieuw verhaal komt: misschien in een nieuwe wereld en wie weet… met een nieuwe kaart?

[product_page sku=”9789020624731″]

De tempel van de Spiegels 3: Het laatste geheim Boek omslag De tempel van de Spiegels 3: Het laatste geheim
De tempel van de Spiegels 3