X-Men Origins: Wolverine

0
57

Omslag Chronicle

Na drie goed verdienende X-men films werden er plannen aangekondigd voor zogeheten ‘Origins’ verhalen, films  rondom één bepaalde X-man, waar zijn of haar ontstaansverhaal in werd verteld. Hugh Jackman vertolkte het personage van de razend populaire Wolverine in de drie X-Men films zo goed dat het niet verrassend was dat ‘zijn’  mutant als eerste zijn eigen film kreeg. Magneto zou volgens de geruchten het tweede personage worden dat een Origins film zou krijgen, maar na de film van Wolverine werd dit project nooit meer opgepakt (hoewel het verhaal deels is opgenomen in het later verschenen X-Men First Class).

In de eerste paar minuten van de film worden de halfbroers Victor en James Logan aan ons voorgesteld.  Zij blijken  mutanten te zijn, mensen met een genetische afwijking. Voor Victor en James betekent dit de gave van regeneratie, waardoor ze in korte tijd genezen van al hun wonden.  Ze groeien door hun genezende krachten op tot effectieve vechtmachines, die hun geld verdienen als soldaten in alle grote oorlogen van de vorige eeuw.  Uiteindelijk worden zij opgemerkt door kolonel Stryker, die een speciaal team van mutanten aan het samenstellen is. Victor en James sluiten zich bij zijn team aan, maar al gauw stuiten de bloederige opdrachten James voor de borst. Hij stapt uit het team en vindt zijn rust als houthakker in zijn geboorteland Canada. Helaas kan zijn verleden hem niet zo gemakkelijk loslaten en raakt hij alsnog betrokken bij de plannen van Stryker.

Uitwerking
Om maar meteen te beginnen met het grootste pluspunt van de film: Hugh Jackman heeft de essentie van het personage ondertussen goed onder de knie en weet wederom te overtuigen als Wolverine. En omdat hij ook meer dan genoeg redenen heeft om boos te zijn (hij wordt opgejaagd, voorgelogen en bestolen van een kans op een rustig leven) kunnen we ook de woestheid van Wolverine goed zien. De film weet zijn personage in stijl wat dat betreft goed na te bootsen: rauw en direct. De nadruk ligt (zoals vaker in superheldenfilms) op de actie, wat niet erg is, mits het goed wordt uitgewerkt.  Dit is voor het overgrote deel het geval, hoewel sommige scènes net iets teveel over the top gaan.

De grote makke van deze film is echter het (niet al te beste) schrijfwerk van de makers. Er zitten teveel onlogische  momenten in de film,  zoals bijvoorbeeld veel te opportunistische beslissingen van de tegenstanders van Wolverine. Hierdoor raakt het zijn spanning wel een beetje kwijt.

Ook de verschillende personages komen niet echt uit de verf. Wolverine krijgt uiteraard genoeg ruimte om zijn personage uit te bouwen en ook zijn halfbroer Victor (Sabretooth) kan zijn ontwikkeling enigszins afronden. Andere personages, waaronder heel veel mutanten die slechts als cameo’s dienen, blijven eendimensionaal. Mijn grootste teleurstelling was de verwerking van Remy LeBeau, ofwel Gambit. Het is altijd mijn favoriete mutant  geweest, dus ik was erg verheugd toen ik hoorde dat hij in de film zou verschijnen, maar zijn rol lijkt echter compleet overbodig en slechts erin geplakt om fans lekker te maken.

Het zal voor iedereen anders zijn in hoeverre je je zult ergeren aan de aanpassingen  die de makers hebben gemaakt aan het bronmateriaal, maar voor mij waren er net iets teveel gekke dingen om me er niet door te laten storen. Wel hebben de makers goed hun best gedaan om enige consistentie met de drie X-Men films te behouden.

Producent: Twentieth Century Fox
Regisseur: Gavin Hood
Cast: Hugh Jackman, Liev Schreiber, Danny Huston, Dominic Monaghan, Ryan Reynolds, Will.i.Am
Verschenen: 2009
Speelduur: 107 minuten
Leeftijdscategorie: 13+

Vorig artikelDeadline 2: De Chaos – Rachel Ward
Volgend artikelDe waanzinnige wedstrijd van Bakkerij Bliss – Kathryn Littlewood
Davey is de fantasywereld ingetrokken door grootheden als Terry Brooks, Raymond E. Feist en Robert Jordan. In de loop van de jaren verslond hij vele fantasyboeken, maar de epische fantasy blijft toch altijd een bijzondere plek in zijn hart hebben.