Deadline 2: De Chaos – Rachel Ward

0
182

Omslag Deadline 2: De Chaos

De Chaos gaat over Adam, een jongen die nummers ziet die de sterfdatums van mensen weergeven. Hij ziet deze al zolang hij zich kan herinneren. Dit ‘talent’ heeft hij van zijn moeder geërfd. Zijn moeder Jem, de hoofdpersoon in Deadline, zag deze nummers ook. Jem speelt echter geen rol meer in dit tweede deel, aangezien ze is overleden. Adam is naar Londen verhuisd met zijn oma vanwege een watersnoodramp in zijn geboorteplaats. Maar in Londen ziet hij overal om zich heen mensen met hetzelfde nummer:  1 januari 2027. Wat op dat moment niet zo lang meer duurt…

Ook volgt het boek het verhaal van Sarah, een meisje van 17 jaar dat zwanger is. Sinds ze zwanger is heeft ze allerlei vreemde dromen. Dromen over een jongen die omringd door vlammen haar baby meeneemt. Als Sarah en Adam elkaar ontmoeten, herkent zij Adam meteen: hij is de jongen uit haar dromen.

Adam en Sarah
De schrijfstijl van Rachel Ward is, net zoals in haar vorige boek, erg fijn. Ze schrijft vlot, maar geeft genoeg details om het interessant te houden. Ward houdt de drempel laag door weinig moeilijke woorden en lastige zinsconstructies te gebruiken. Het verhaal wordt voornamelijk door dialoog en gedachtes verteld, wat je als lezer erg dicht bij de hoofdpersonen brengt. Door het meervoudig perspectief dat Ward introduceert in het tweede deel, wordt het geheel gelijk een stuk spannender. Sarah heeft een heel andere kijk op alles, waardoor je ook meer gaat nadenken over wat er aan de hand is met Adam. Sarah ziet in Adam namelijk een monster, waar je als lezer weinig van meekrijgt als je enkel uit Adams perspectief meeleest. Het wordt dus steeds belangrijker om te weten wat er aan de hand is en wat er precies gaat gebeuren.

Ook heeft het meervoudig perspectief als effect dat je dichter bij de personages staat. Dit gebeurt bijvoorbeeld op de momenten waarop de personages over elkaar nadenken. Als Adam aan Sarah denkt of haar ziet, dan ga je als lezer gelijk ook nadenken over dat personage. Dit draagt weer bij aan de spanning, omdat je wilt weten hoe de levens van Sarah en Adam elkaar gaan kruizen en op welke manier de twee verbonden zullen raken.

Geen chaos
Deadline, het eerste boek in de trilogie, was een verhaal dat voortkwam uit een eerste hoofdstuk, dat aanvankelijk als short story bedoeld was. Het boek was erg goed en zette ook een origineel verhaal neer, maar leek zo nu en dan wat rommelig en ondoordacht. In deel twee, De Chaos, lijkt het alsof Ward orde in haar eigen chaos heeft weten te scheppen en alle goede ideeën uit haar eerste boek heeft verwerkt in een gloednieuw verhaal, met hier en daar wat verwijzingen naar haar eerste deel. De grootste verbetering in De Chaos is het gebruiken van twee hoofdpersonen. Dit geeft een ander licht op de gave en vloek die Adam en Jem hebben. Hierdoor wordt hun wereld nog geloofwaardiger en is het boek nog leuker om te lezen.

Foute keuzes
De Chaos heeft echt alles in zich om een totaal succes te zijn. Toch zijn er een aantal dingen die je als lezer weerhouden om helemaal in het boek op te gaan. Er zijn een aantal cruciale vragen onbeantwoord gelaten die de geloofwaardigheid van het verhaal naar beneden halen. Een voorbeeld hiervan is de vraag waarom de overheid zo geheimzinnig is over de ramp die gaat komen. Wanneer je het boek uit hebt, zal je begrijpen dat dit eigenlijk best vreemd is. Ook maakt Adam op het einde een keuze die niet helemaal klopt met zijn personage, wat toch wel een beetje afbreuk doet aan het verhaal.

De Chaos is echt een aanrader voor iedereen die van Deadline genoten heeft. Het boek gaat verder met alle goede dingen uit deel één. Maar ook de lezers die Deadline hebben laten liggen, kunnen dit boek goed oppakken: De Chaos is namelijk ook zonder deel één prima te lezen. Het gebruik van meerdere hoofdpersonen werkt erg goed in dit verhaal en in deze wereld die zo erg op de onze lijkt, en dit maakt De Chaos echt het lezen waard. Een aantal onbeantwoorde vragen maken het einde wel minder bevredigend, maar misschien worden deze vragen nog in het laatste deel van de trilogie beantwoord, hoewel dat niet heel waarschijnlijk is.

Ward heeft haar concept duidelijk weer verbeterd en het is misschien nog wel leuker om met dit boek aan de trilogie te beginnen, aangezien dan alles nog nieuw en bijzonder is. Met De Chaos beginnen is daarom zeker een aanrader (hoewel je Deadline ook niet moet laten liggen natuurlijk!).