De waanzinnige wedstrijd van Bakkerij Bliss – Kathryn Littlewood

0
96

Omslag De waanzinnige wedstrijd van Bakkerij Bliss

Er zijn tegenwoordig allerlei spannende kookprogramma’s op tv, maar Junior MasterChef is wel heel bijzonder: zo veel kinderen die al zo goed kunnen koken! Roos uit De waanzinnige wedstrijd van Bakkerij Bliss, geschreven door Kathryn Littlewood, weet waarschijnlijk precies hoe ze zich voelen. Want ook Roos doet mee aan een grote kookwedstrijd en moet binnen een bepaalde tijd de heerlijkste gerechten maken, terwijl de camera’s draaien en de jury beslist of ze door mag naar de volgende ronde. En dat met nog een vleugje magie erbij…

Toverbaksels en een magisch kookboek
Dottie en Albert Bliss hebben een prachtige bakkerij in het Amerikaanse dorpje Rampenburg. Hun kinderen Rozemarijn (Roos), Dille, Tijm en Marjolein (Leintje) weten dan ook alles van bakken, maar vooral Roos is handig in de keuken. Zeker als ze het eeuwenoude, magische familiekookboek kan gebruiken, maar in het eerste deel van de serie heeft de gemene tante Lilian dit kookboek gestolen. En nu verliest het dorpje Rampenburg al zijn plezier en vrolijkheid…

Roos voelt zich ontzettend schuldig, maar als tante Lilians griezelige ‘magische ingrediënt’ ineens in de supermarkt te koop is, zit er maar één ding op: Roos moet het kookboek terugkrijgen. Het komt goed van pas dat er een belangrijke bakwedstrijd wordt gehouden in Parijs en Roos weet tante Lilian uit te dagen: als Roos wint, krijgt ze het kookboek terug en haalt tante Lilian haar geheime, bedwelmende ingrediënt uit de winkels. Maar als Lilian wint, moet Roos beloven om nooit meer achter het kookboek aan te gaan.

Gelukkig krijgt familie Bliss hulp van hun bet-bet-betovergrootvader Balthazar, zijn pratende kat Per en de fluitspelende Franse muis Jacques. Samen verzamelen ze de geheime magische ingrediënten die Roos misschien nodig heeft, zoals schone regen, de blos van een ware koningin of het geheim achter de glimlach van de Mona Lisa. Maar is dat genoeg om tante Lilian te verslaan en het kookboek terug te winnen?

Spannend vervolg met leuke personages
De waanzinnige wedstrijd van Bakkerij Bliss is het vervolg op Het magische receptenboek van Bakkerij Bliss. Het verhaal in deel 2 gaat verder waar deel 1 is opgehouden: de familie Bliss probeert het kookboek terug te krijgen. Daarvoor komen een hoop personages uit deel 1 terug, maar er komen ook een paar nieuwe bij. En hoewel het verhaal vooral om Roos draait, zijn ook de andere personages heel leuk en hebben ze allemaal bijzondere trekjes. Tijm probeert bijvoorbeeld steeds indruk te maken op meisjes met zijn Spaanse woorden en gekke poses, en de Schotse vouwoor-kat Per houdt niet meer op met praten sinds hij jaren geleden een kaaskletskop heeft opgegeten.

Naast de grappige personages staan er ook een heleboel leuke recepten in het boek. Heb je bijvoorbeeld wel eens luchtkastelencake gegeten? En weet je wanneer en door wie luchtkastelencake is uitgevonden? Dat staat allemaal in het boek en je krijgt als lezer bijna zelf zin om te gaan bakken, maar helaas hebben alle recepten een magisch ingrediënt waardoor je het niet goed zelf kunt maken. Gelukkig is het boek ook spannend, want sommige magische ingedriënten zijn heel moeilijk te krijgen en de familie Bliss moet alle hoeken en gaten van Parijs doorzoeken om ze te vinden.

Het boek is duidelijk geschreven en het heeft iets grotere letters, waardoor het heel geschikt is voor beginnende lezers. Bovendien heeft elk hoofdstuk een tekeningetje aan het begin, dus er staan ook een paar plaatjes in (al hadden dat er best meer mogen zijn). Een minpuntje is dat de recepten zelf schuingedrukt en in een ander lettertype staan, waardoor ze juist weer niet goed te lezen zijn.

De waanzinnige wedstrijd van Bakkerij Bliss is een mooi vervolg op het eerste deel, Het magische receptenboek van Bakkerij Bliss. Het is een spannend verhaal over bakken, met leuke personages. Het is boek is heel geschikt om zelf te lezen, behalve de in een wat moeilijk leesbaar lettertype gedrukte recepten. En aan het einde van het boek is het verhaal nog niet helemaal afgelopen: er komt nog een derde deel aan.