De Triomf van de Dwergen – Markus Heitz

0
354

Omslag De Triomf van de Dwergen

Na de allesbeslissende slag uit Het Lot van de Dwergen is de strijd om het veilige land voorbij. Dwergen, Elfen en mensen leven in harmonie samen. Nadat het Elfenrijk bijna compleet verwoest was, zijn de elfen in aantal flink gegroeid en wordt het rijk weer opgebouwd.  De komst van een mensenkind dat in het Grijze Gebergte werd gevonden brengt echter spanningen met zich mee. Het kind spreekt de taal van de Alfen. De dwergen vertrouwen het niet, maar het meisje weet op wonderbaarlijke wijze de gunst van de mensen en elfen te winnen. Ze wordt zelfs het pleegkind van de grote leiders van het mensenrijk.  Als er vervolgens een bericht uit de onderwereld komt met de mededeling dat de grootste held van het veilige land nog leeft, beginnen de Dwergen aan een eigen missie en vertrouwen zij niemand meer.

Pas op: Deze recensie bevat spoilers voor de Dwergenserie!

Nieuwe personages
Markus Heitz heeft in De Triomf van de Dwergen enkele nieuwe interessante personages geïntroduceerd. Hargorin Doodsbode, die in het vorige deel al langzaam in beeld kwam, heeft in dit deel een grotere rol gekregen. Samen met Beligata, Gosalyn en de wedergekeerde Tungdil gaat hij op reis met als doel het Veilige Land te redden.

Terwijl er nieuwe personages bij komen, nemen we ook langzaam afscheid van enkele andere bekende personen. Zo is de aanwezigheid van Woestling in dit deel gering. Als de Grootvorst der Dwergen mag hij niet te veel risico’s lopen, dit ter irritatie van Woestling zelf.

Niets is wat het lijkt
De duistere Tungdil is in Het Lot van de Dwergen vermoord. Er heerst echter nog steeds de vraag of dat de echte Tungdil Goudhand was, de grootste held die het Veilige Land ooit gekend heeft. Was het wellicht een dubbelganger, een creatie van het duister? Die discussie bleef altijd leven onder de dwergen en bast opnieuw op als vervolgens deze Tungdil weer terugkeert. Wie is deze persoon die zich voordoet als Tungdil en is hij wel te vertrouwen? Allemaal vragen waar je als lezer mee geconfronteerd wordt.  In het 5e deel van de Dwergen serie is dan ook niets wat het lijkt. Goed is slecht en slecht is goed. Wie is er nog te vertrouwen?

Onder de elfen bevinden zich weer Alfen die door middel van een drankje niet te onderscheiden zijn van elfen. Hoe gaan deze verdorven wezens nu weer proberen het Veilige Land te onderwerpen aan hun macht? En als laatste is er nog dat kleine meisje, gevonden in het grijze gebergte. Zij spreekt de taal van de Alfen, maar is doodsbang voor het kwade. Ze is geliefd door iedereen, behalve de dwergen. Aangezien niets is wat het lijkt, is het kleine meisje dan wel een lief klein meisje? Of heeft ze meer in haar mars?

Markus Heitz heeft met de Triomf van de Dwergen weer een fantastisch boek neergezet, met veel spanning en avontuur. Wat opvalt aan de schrijfstijl van dit deel je de gedachten van de personages leest. In vorige delen kreeg je als lezer alleen maar te horen wat de personen zeiden, in dit deel krijg je dus ook mee wat de personen denken. Dit is wel een verrijking van het boeken brengt Heitz net iets meer diepgang in zijn personages.

Het thema wat mooi naar voren komt in het hele boek is: “Verwarring en Chaos”. Dit wordt tot in detail uitgewerkt. Misschien wordt het wel iets te ver doorgevoerd, want is dan echt niemand meer te vertrouwen? Al met al heeft Markus Heitz een geweldig vervolg gegeven op de Dwergen-serie, het einde levert de nodige vragen op waardoor deel 6 haast wel nodig lijkt!

[product_page sku=”9789024568161″]

De Triomf van de Dwergen Boek omslag De Triomf van de Dwergen
Markus Heitz