Warrior Cats 3: Geheimen – Erin Hunter

0
27

Omslag Warrior Cats 3: Geheimen

Geheimen is het derde deel in de Warrior Cats-serie en gaat verder waar deel twee, Water en vuur, is geëindigd. Het is nog steeds bladkaal (winter) en de katten van de DonderClan hebben het niet makkelijk, want het eten is schaars. Maar als nieuwblad (lente) aanbreekt, blijken de problemen voor de DonderClan nog niet voorbij te zijn. De rivier treedt uit zijn oevers en een groot gedeelte van het Donderterritorium komt onder water te staan. De DonderClan is echter niet de enige clan die last heeft van het water; het kamp van de RivierClan is helemaal ondergelopen. De RivierClankatten zijn in nood, maar is de DonderClan bereid hun vroegere vijanden te helpen?

Vuurhart heeft echter nog meer problemen aan zijn kop. Hij weet voor honderd procent zeker dat zijn clancommandant Tijgerklauw iets te maken heeft met de dood van Roodstaart, één van de krijgskatten van de DonderClan. Tijgerklauw is een gevaar voor de hele Clan, maar niemand, behalve Vuurhart en zijn beste vriend Grijsstreep, lijkt dat te beseffen. Op gevaar voor eigen leven besluiten de vrienden op onderzoek uit te gaan.

Meerdere verhaallijnen
Zoals ik in mijn recensie van het tweede deel in de Warrior Cats-serie al zei, bevatte Water en vuur een stuk meer verhaallijnen dan deel één: De wildernis in. Geheimen overtreft dat nog eens, met de verhaallijnen van deel twee die doorlopen in dit boek en een reeks nieuwe verhaallijnen. In deel twee ontmoette Grijsstreep de RivierClanpoes Zilverstroom en werd verliefd. Dit stelde de vriendschap tussen Grijsstreep en Vuurhart op de proef, maar uiteindelijk bleek hun vriendschap alles te overwinnen. De relatie tussen Grijsstreep en Zilverstroom is echter nog niet voorbij en dat zorgt voor onrust in de Clan. Is Grijsstreep een verrader? Ook Vuurhart wordt nog steeds niet helemaal vertrouwd door zijn Clan. Hij was vroeger een poesiepoes (huiskat), dus zal hij ooit helemaal loyaal aan zijn Clan kunnen zijn?

Een leuke nieuwe verhaallijn in dit boek gaat over het kleine katertje Wolkkit. Wolkkit is Vuurharts kleine neefje, dat door Vuurharts poesiepoes-zusje Prinses aan de DonderClan is gegeven. De kleine kitten blijkt een dapper en avontuurlijk katje te zijn, maar kan zichzelf ook ontzettend goed in de nesten werken. Wolkkit brengt Vuurhart eigenlijk alleen maar meer problemen, maar tegelijkertijd vindt Vuurhart het erg fijn om niet meer de enige poesiepoes in de Clan te zijn. Al met al verandert er in dit boek dus erg veel voor Vuurhart en dat zorgt ervoor dat de serie steeds spannender en volwassener wordt. Er gebeurt meer en als lezer leer je de katten nog beter kennen. Al deze verhaallijnen maken Geheimen wel vrij ingewikkeld voor de jongere lezers, maar voor de wat oudere lezers zorgen ze juist voor extra diepte en spanning in het verhaal.

Extraatjes
Zoals in de vorige alinea’s waarschijnlijk al duidelijk is geworden, is Geheimen geen losstaand verhaal en is het slim om eerst de voorgaande boeken te lezen. Termen als tweebeen (mens), monster (auto) en maanhoog (middernacht) worden niet meer uitgelegd, maar zitten na het lezen van deel één en twee al zo goed in je hoofd dat het niet meer moeilijk is om ze te begrijpen. Ook de personages en territoria worden niet meer apart voorgesteld, maar voor wie er toch nog wat moeite mee heeft, is het fijn dat ook dit deel weer een overzicht van alle Clankatten en een plattegrondje van de territoria heeft.

Naamfoutjes
Wat wel jammer is, is dat dit derde deel in de Warrior Cats-serie nog steeds behoorlijk veel naamfoutjes bevat. Het zijn er zeker minder dan in deel één, maar ze zijn er nog steeds. In gesprek met Blauwster wordt Vuurhart soms ineens Vuurster genoemd en het komt ook nog wel eens voor dat Vuurhart en Grijsstreep weer teruggaan naar hun leerlingenstatus: Vuurpoot en Grijspoot. Omdat de namen van de katten zelf al best ingewikkeld zijn (ze eindigen allemaal op –poot, -ster, -vacht, -staart en dergelijke), maken deze kleine foutjes het alleen maar verwarrender.

Geheimen is een spannend verhaal, waarin ontzettend veel gebeurt en waarin Vuurharts leven voor altijd zal veranderen. De verhaallijnen zullen soms wat ingewikkeld zijn voor de jongere lezers en de naamfoutjes zijn soms wat verwarrend, maar afgezien daarvan is Geheimen net zo sterk als deel twee en maakt het zeker nieuwsgierig naar de volgende drie delen in deze serie.

Warrior Cats 3: Geheimen

Erin Hunter | Fantoom | 2004
Originele titel: Warriors, Forest of Secrets

In deel drie van de Warrior Cats is Vuurhart nog steeds vastbesloten om erachter te komen of Tijgerklauw iets te maken heeft gehad met de dood van Roodstaart. Maar tijdens zijn speurtocht stuit hij op geheimen die beter geheim hadden kunnen blijven… Ondertussen veranderen de verhoudingen tussen de Clans onderling. Vroegere vrienden worden vijanden en sommige katten zijn bereid tot het uiterste te gaan om hun doel te bereiken.

Vorig artikelInterview met Lia Belt
Volgend artikelThe Amazing Spider-Man