I am Legend

0
90

Omslag Chronicle

I am Legend is inmiddels al driemaal verfilmd. Na The Last Man on Earth uit 1964 en The Omega Man uit 1971 kwam in 2007 een verfilming uit dat dezelfde naam had als de novelle van Richard Matheson. Francis Lawrence, bekend van onder andere Constantine nam het op zich de indrukwekkende novelle te verfilmen, met Will Smith in de hoofdrol.

Wanneer er een medicijn tegen kanker lijkt te zijn gevonden is de hele wereld aan de buis gekluisterd. Niet veel later komt men echter tot een afschuwelijke ontdekking. Het medicijn brengt een uiterst besmettelijk gemuteerd virus met zich mee dat zowel door aanraking als door de lucht onder de mensen wordt verspreid. Binnen enkele maanden is de gehele mensheid ofwel dood, ofwel in een zombie veranderd. De enige overlevende die immuun lijkt te zijn is wetenschapper Robert Neville. Zijn dagen komt hij door met een strikte routine. Hij gaat op zoek naar een antistof om het virus te bestrijden, terwijl hij ’s nachts schuilt voor de zombies.

Eenzaamheid
De novelle kenmerkt zich door de sterk uitgewerkte eenzaamheid die Neville ervaart. In de film wordt dat op indrukwekkende wijze overgebracht door de verlaten straten van New York. De natuur neemt langzaam de stad weer terug en het is duidelijk dat Neville alle moeite heeft hierin rationeel te blijven. Zo heeft hij paspoppen in de stad geplaatst, zodat hij op zijn tochtjes af en toe een praatje kan maken. In tegenstelling tot de novelle heeft Neville vanaf het begin al gezelschap van een hond, waardoor hij toch iemand heeft om tegen te praten en een band mee te ontwikkelen. Het sterke acteerwerk van Will Smith draagt bij aan de sfeer die de film zeker in het begin oproept.. Hij speelt de rol van Robert Neville met verve en weet ook zonder veel dialoog de kijker geboeid te houden.

Boek en film
In de verfilming van I am Legend hebben de scriptschrijvers ontzettend veel veranderingen aangebracht aan het verhaal om de transitie van boek naar film te maken. Zo heeft Neville vanaf het begin een hond als maatje, waardoor er toch af en toe dialogen kunnen worden gehouden. Ook is Robert Neville nu wetenschapper, waardoor zijn zoektocht naar een antistof iets gemakkelijker uitgelegd kan worden.

De vrij ‘onschuldige’ vampiers uit de novelle zijn in de film vervangen door gemuteerde zombies. Ze kunnen niet tegen zonlicht, maar zijn in het donker extreem krachtig en snel. Neville doet er dan ook alles aan om ervoor te zorgen dat de zombies niet erachter komen waar hij zijn nachten doorbrengt, in tegenstelling tot de novelle, waar de vampiers precies weten waar Neville woont. Tot driekwart van de film worden ze letterlijk en figuurlijk in het duister gehouden, wat zorgt voor enkele sterke schrikeffecten en een goede dosis spanning. Als ze hun gezichten laten zien is deze spanning echter al wat weggeëbd.  Dit komt omdat de zombies met de computer geanimeerd zijn, waardoor ze hun menselijkheid volledig lijken te zijn verloren en minder realistisch overkomen. Vanaf het punt dat de zombies in beeld zijn gebracht wordt de film ook veel meer een standaard actiefilm dat in sterk contrast staan met het eerste deel van de film.

Waar sommige veranderingen die zijn besproken nog enigszins logisch en goed uitgewerkt zijn, is vooral het aangepaste einde storend. Hoewel ik niet teveel wil verklappen over het einde, doet het de boodschap die Matheson in zijn verhaal legde geen recht en is het erg flauw. Er is een alternatief einde opgenomen en aanwezig op de DVD, datr het einde van het boek al iets meer recht doet, maar ook die weet de boodschap niet zo sterk over te brengen. Het originele einde van de novelle zou de film veel meer impact hebben gegeven.

Vorige maand werd overigens bekend dat een vervolg op I am Legend toch weer op stapel staat. Er werd eerder gesproken over zowel een prequel als een vervolg, maar wat het uiteindelijk gaat worden is nog niet duidelijk. Omdat het verhaal van de 188 pagina’s tellende novelle in deze film toch echt wel verteld is zal er door de scriptschrijvers inventief moeten worden geschreven om er nog een film uit te krijgen. Hoe dat uit gaat pakken weet ik niet, maar ik hou mijn hart vast…

Producent: Village Roadshow Pictures
Regisseur: Francis Lawrence
Cast: Will Smith
Verschenen: 2007
Speelduur: 101 minuten
Leeftijdscategorie: 12+

Vorig artikelFantasyWerelds Favoriete Fantasyfilm
Volgend artikelIk ben Nummer Vier – Pittacus Lore
Davey is de fantasywereld ingetrokken door grootheden als Terry Brooks, Raymond E. Feist en Robert Jordan. In de loop van de jaren verslond hij vele fantasyboeken, maar de epische fantasy blijft toch altijd een bijzondere plek in zijn hart hebben.