Ender’s Game

0
66

Omslag Chronicle

Andrew ‘Ender’ Wiggin (Asa Butterfield) is de jongste zoon uit een doodnormaal gezin. Wanneer het voortbestaan van de mensheid bedreigd wordt door de oorlog met de Formics, een buitenaards insectenras, worden er maatregelen genomen. Er wordt een school opgezet om de meest talentvolle kinderen op te leiden tot toekomstige commandanten. Kolonel Hyrum Graff (Harrison Ford), die de leiding heeft over het opleidingsinstituut, denkt dat Ender de uitverkoren nieuwe commandant is die de aarde naar een overwinning kan leiden. Tijdens zijn opleiding leert Ender om te gaan met tegenslag, zware onderlinge competitie, maar ontdekt hij ook zijn eigen talenten. Lukt het Ender om in de voetsporen te treden van de legendarische Mazer Rackham (Ben Kingsley), die de eerste aanval van de vijand wist af te slaan, en de spannende strijd te winnen?

Verfilming
Ender’s game is een mooi verfilmde versie van het gelijknamige boek van Orson Scott Card. Het verhaal richting de eindstrijd ontwikkelt zich in verschillende fases waarbij Ender stap voor stap meer verantwoording en leiderschapskwaliteiten krijgt. In de loop van de film ga je je als kijker steeds meer met hem verbonden voelen en begin je te begrijpen waarom Hyrum het wel eens bij het rechte eind kan hebben.

De special effects in de ruimte en tijdens de gevechten op het ruimtestation waar de rekruten worden getraind zijn zeer realistisch en mooi in beeld gebracht. De film speelt zich in de verre toekomst af, wat niet te zien is in de scènes op aarde, maar wel in de toegepaste technologieën, zoals touchscreens, implantaten waarbij men kan meekijken met mensen, robots die zelfstandig hersenoperaties uitvoeren en games die gevoelens en emoties combineren en omzetten in spelopdrachten.

Waar de visuele kant van de film erg goed is uitgewerkt, zijn de meeste belangrijke rekruten in het verhaal behoorlijk stereotype personages. De arrogante leider, de pestkop, de nerd en het éne meisje dat haar mannetje weet te staan, maken een makkelijke opbouw van een verhaal mogelijk. Deze tegenspelers zorgen ervoor dat een deel van het verhaal vrij voorspelbaar verloopt en hierdoor was ik in eerste instantie toch wat teleurgesteld over de film als totaal. Daaraan moet wel toegevoegd worden dat de film bij een tweede keer bekijken meer diepgang heeft dan mij de eerste keer opgevallen was. In de dialogen en sommige scenes zitten wel degelijk meer onderlinge relaties en inhoud die waarschijnlijk in het boek, waar je zelf het tempo bepaalt, beter uit de verf komt.

Zonder iets te verklappen is het einde van het verhaal en de opdracht die Ender zichzelf oplegt zeer verrassend en geeft reden tot nadenken.

Producent: Summit Entertainment, Oddlot Entertainment
Regisseur: Gavin Hood
Cast: : Ender Wiggin (Asa Butterfield), Petra Arkanian (Hailee Steinfeld), Colonel Hyrum Graff (Harrison Ford), Mazer Rackham (Ben Kingsley), Major Gwen Anderson (Viola Davis), Valentine Wiggin (Abigail Vreslin)
Verschenen: Januari 2014
Speelduur: 114 minuten
Leeftijdscategorie: 12+

Vorig artikelDrakenbloed 1: Voorbij de nevel – Jean-Luc Istin
Volgend artikelHet Derde Verbond – Liane Baltus

Davey is de fantasywereld ingetrokken door grootheden als Terry Brooks, Raymond E. Feist en Robert Jordan. In de loop van de jaren verslond hij vele fantasyboeken, maar de epische fantasy blijft toch altijd een bijzondere plek in zijn hart hebben.