Het Derde Verbond – Liane Baltus

0
25

Omslag Het Derde Verbond

De vader van Helena is in het verleden betrokken geweest bij een geheim project, waarbij contact is gelegd met mensen uit de dimensie Experiaan. Via hem leert Helena de Experiaan Mica kennen, met wie ze een bijzondere band opbouwt. Op het moment dat Mica na vele jaren terugkeert uit zijn dimensie is de blijdschap van Helena dan ook onvoorstelbaar groot. Haar blijdschap over de terugkomst van Mica verandert abrupt als ze hoort dat hij met zijn troepen Amerika is binnengevallen. En dat haar vader, samen met een grote groep wetenschappers die betrokken waren bij de mysterieuze dimensie, opeens spoorloos verdwenen is.

Mica kiest Amsterdam als locatie voor de onderhandelingen over een wapenstilstand met Amerika. Voordat Helena het beseft is het kantoor waar zij stage loopt betrokken bij de onderhandelingen, zijn er Experiaanse soldaten in het pand en heeft de CIA haar in het vizier. Ongewild wordt ze meegetrokken in een gevaarlijke strijd om macht en aanzien.  Wat verzwijgt Mica allemaal over zichzelf en de mensen in zijn dimensie? Kan ze hem nog wel vertrouwen?

Helena wordt voor keuzes gesteld die niet alleen beslissend zijn voor haar persoonlijk, maar die het verschil kunnen maken tussen vrede of de vernietiging van de aarde.

Meeslepend debuut
Met Het Derde Verbond heeft Liane Baltus een meeslepend en krachtig debuut neergezet. Vanaf de eerste zin weet zij de aandacht van de lezer te pakken, om het daarna tot het einde niet meer los te laten. Vrijwel direct ben je geboeid door de hoofdpersoon Helena, de vertelster van het verhaal. Haar manier van vertellen voelt echt en persoonlijk aan. Het leest alsof je er bij bent en over haar schouder mee mag kijken. Hierdoor ga je met Helena meeleven en wordt je steeds meer het verhaal in getrokken. Gelijk met Helena krijgt de lezer beetje bij beetje meer informatie over de geheimen van Mica en zijn wereld. Ook wordt er steeds meer duidelijk over de motieven en achtergronden van zowel aardse als Experiaanse personages. Elk nieuw stukje informatie is onderdeel van een groter geheel dat pas aan het einde van het boek helemaal duidelijk wordt.

Als lezer blijf je nieuwsgierig en geboeid door zowelde persoonlijke verhalen als de vele intriges en de oorlog tussen Amerika en Experiaan. Hierbij zal het waarschijnlijk per lezer verschillen welke van deze verhaallijnen je het meest aanspreekt. Zelf heb ik me vooral gericht op de persoonlijke gebeurtenissen van Helena. Maar ook de onderhuidse spanning die in het hele boek te voelen is en het meedogenloze en geraffineerde complot dat gesmeed wordt spraken me aan.

De overtuigende personages, het sterke verhaal en de prettige schrijfstijl zorgen ervoor dat dit boek moeilijk weg te leggen is. Hoewel het boek een goed afgerond einde heeft, is het duidelijk dat er genoeg mogelijkheden voor een tweede deel zijn. De schrijfster is hier al aan begonnen en ik zie er al naar uit.

Goed gekozen titel
Het Derde Verbond speelt zich af in slechts acht dagen. Deze dagen zijn bepalend voor het lot van onze wereld. Niet alleen door de invasie van Experiaanse soldaten in onze wereld en de dreiging van een allesvernietigende oorlog, maar ook door geheimen en intriges in de dimensie Experiaan. Hun samenleving heeft een hele andere structuur, waarbij energielijnen van groot belang zijn. In het boek wordt langzaam maar zeker duidelijk gemaakt wat het Derde Verbond is en wat het belang hiervan is. De titel gaat zo een interessante rol spelen in het boek en zorgt ook voor nieuwe wendingen en gevaren, en is zeker erg goed gekozen.

Het Derde Verbond is prettig en meeslepend geschreven. Het verhaal zit goed in elkaar en weet van het begin tot het einde te boeien en te intrigeren. De hoofdpersoon weet de lezer te raken en overtuigen.

[product_page sku=”9789490767419″]

Het Derde Verbond Boek omslag Het Derde Verbond
Liane Baltus