Zeven stenen – Diana Gabaldon

0
360

In Zeven stenen neemt Diana Gabaldon je weer mee naar de personages en verhaallijnen uit de Reiziger-wereld. Zeven stenen bestaat uit zeven verhalen die telkens een ander aspect van de wereld uitlichten. In De gewoontes van het leger reist Lord John naar Canada om een vriend bij te staan die terecht moet staan. Tussen de tijd speelt zich af in Parijs en gaat over de dochter van Laoghaire en een rouwende weduwnaar en in Lord John en de zombieplaag moet Lord John een bovennatuurlijke slavenopstand de kop zien in te drukken. Verder komt ook het liefdesverhaal van de ouders van Roger MacKenzie aan bod in Als een blad op de wind en Een vluchtig groen vertelt over het leven van Lord Johns broer Hal en hoe deze de vrijgevochten Minnie ontmoet. Tot slot is er nog Lord John en de belegering, waarin hij naar Cuba afreist en in Havana woelige tijden meemaakt.

Persoonlijke touch
Diana Gabaldon heeft in haar Reiziger-serie al een heleboel personages tot leven gewekt die hier in Zeven stenen extra aandacht krijgen en zo nog meer diepgang krijgen. Het boek bestaat ook niet enkel uit de zeven verhalen, maar Diana Gabaldon geeft ook bijna overal toelichting over het verhaal en hoe ze tot de verhaallijn gekomen is. Vooraan in het boek staat een heel erg handige samenvatting van de verschillende boeken en verhalen en de chronologische volgorde. Zo krijg je een duidelijk beeld van hoe de korte verhalen in de hoofdreeks passen en welke boeken je toch al gelezen moet hebben voor je aan Zeven stenen begint.

Een waaier aan personages
Diana Gabaldon geeft aan dat je boek één tot drie van de hoofdreeks gelezen moet hebben om de verhalen in Zeven stenen goed te kunnen volgen en plaatsen. Zelf heb ik enkel de tijd gehad om deel één en twee te lezen, maar al bij al kon ik het nog behoorlijk goed volgen. Er waren wel een paar momenten dat ik een beetje achtergrond kon gebruiken, maar op zich was het niet onoverkomelijk. Vooral omdat hier een hele waaier aan personages aan bod komt die in de hoofdreeks veel minder besproken werden.

Met een waaier aan personages pent Diana Gabaldon korte maar krachtige verhalen neer waarbij de laatste letter vaak veel te vroeg komt.

Soms zijn te veel personages verwarrend voor de lezer of worden er een paar minder goed uitgewerkt en heb je minder voeling met hen. Daar hoef je in Zeven stenen niet bang voor te zijn. Diana Gabaldon slaagt er met verve in om elk personage een duidelijke persoonlijkheid te geven met ieder een eigen manier van denken en doen. Lord John komt natuurlijk meermaals aan bod en je leert hem dan ook het beste kennen, maar ook de overige personages zijn individuen met wie je meeleeft.

Kort maar krachtig
Het boek heeft dan wel een serieus formaat, net zoals de andere boeken in de Reiziger-wereld, maar zelfs dan lijken de verhalen soms erg kort. Je wilt gewoon meer weten over de personages en die verhaallijn. Soms vond ik het echt jammer dat een verhaal afgelopen was, omdat ik de personages en hun verhaallijnen nog lang niet beu was. Zo bewijst Diana Gabaldon dat ze geen ellenlange pagina’s nodig heeft om een lezer aan haar boeken gekluisterd te houden en dat een dik boek geen straf is om te lezen. De verhalen zijn kort, maar ze hebben toch een kracht in zich die je geboeid houdt tot de laatste letter.

Met Zeven stenen schrijft Diana Gabaldon een waardige toevoeging aan haar Reiziger-reeks die je niet onberoerd laat. Met een waaier aan personages pent ze korte maar krachtige verhalen neer waarbij de laatste letter vaak veel te vroeg komt. Zeker een toegevoegde waarde voor de fans en voor wie nog geen tijd had om de boeken te lezen een uitgelezen kans om er toch eens aan te beginnen!

Zeven stenen Boek omslag Zeven stenen
Diana Gabaldon
9789402309720