Warrior Cats 1: De wildernis in – Erin Hunter

0
19

Omslag Warrior Cats 1: De wildernis in

Rufus is een poesiepoes, een huiskat. Hij heeft een heerlijk lui leven, maar stiekem droomt hij van het bos en van muizen vangen. Op een dag besluit hij zijn vertrouwde huis te verlaten en het bos in te gaan. Maar in het bos wacht hem een groot gevaar. Daar wonen namelijk de wilde katten van de DonderClan. Het duurt niet lang voordat Rufus de DonderClan tegenkomt en dat mondt uit in een wild gevecht. Rufus vecht hard en de katten van de DonderClan zijn onder de indruk van zijn kracht en inzicht. Rufus mag zelfs bij de DonderClan komen!

Rufus voelt zich algauw helemaal thuis in de DonderClan. Hij heeft een nieuwe naam gekregen, Vuurpoot, en hij wordt opgeleid tot een echte krijgskat, samen met zijn nieuwe vrienden Grijspoot en Ravenpoot. Vuurpoot leert dat er in het bos vier kattenclans leven: de DonderClan, de RivierClan, de WindClan en de SchaduwClan. De afspraak is dat ze niet op elkaars terrein jagen. Maar de SchaduwClan houdt zich niet aan de afspraak en de DonderClan is in gevaar. Zal het Vuurpoot lukken de DonderClan te beschermen?

Door kattenogen gezien
De wildernis in is erg bijzonder, doordat de auteur het volledig vanuit een kat geschreven heeft. Vuurpoot is nog maar een jonge kat en moet alles zelf ook nog leren, daarom worden alle kattengebruiken uitgelegd. Katten vormen bijvoorbeeld een band als ze elkaar wassen. Na het lezen van dit boek begrijp je ook goed waarom je eigen kat spint en met zijn ogen knijpt wanneer je hem aait.

De wildernis in is dus volledig vanuit katten geschreven. Maar katten kunnen natuurlijk niet praten zoals wij en een boek zonder dialogen zou erg saai zijn. Daarom hebben de katten in dit boek een meer katachtige manier van praten. In De wildernis in wordt deze taal erg geloofwaardig neergezet. De katten hebben bijna overal hun eigen woorden voor. Zo zijn mensen tweebenen, auto’s zijn monsters en een autoweg wordt een donderpad genoemd. Zelfs de seizoenen hebben andere namen. In plaats van lente, zomer, herfst en winter zeggen de katten nieuwblad, groenblad, bladval en bladkaal. Schrijfster Erin Hunter heeft hier erg goed over nagedacht en het heel realistisch op papier gezet.

Verwarrende foutjes
In het begin van dit boek, wanneer Vuurpoot bij de DonderClan komt, worden er erg veel namen genoemd. Alle katten van de clan komen voorbij, terwijl je je er nog niemand bij kunt voorstellen. Dit is een beetje ingewikkeld en je bent al snel vergeten wie wie is. Dit wordt versterkt doordat heel veel kattennamen eindigen op -poot, -ster, -vacht, -staart en dergelijke. Gelukkig leer je de katten allemaal goed kennen en zijn de namen halverwege het boek al een stuk minder lastig om te onthouden. Tot die tijd kun je gebruikmaken van het namenlijstje voorin het boek, waarin precies is beschreven wie welke kat is, wat hij doet en bij welke stam hij hoort.

Nog een minpuntje van De wildernis in is dat er best veel foutjes in staan. Sommige woorden ontbreken en zinnen worden te vroeg afgebroken. Het vervelendste is dat al die namen ook nog eens door elkaar gehaald worden. Als Vuurpoot bijvoorbeeld met Tijgerklauw in gesprek is, wordt Vuurpoot soms ineens Vuurklauw genoemd. Aangezien al die namen al best verwarrend zijn voor de lezer, maakt dit het er alleen maar ingewikkelder op.

Vier schrijfsters
Het is best grappig om te weten dat Erin Hunter niet één schrijfster is, maar vier schrijfsters! De heleWarrior Cats-serie (en meer series die nog niet in het Nederlands zijn verschenen) is bedacht door Victoria Holmes, terwijl de andere drie dames – Katy Cary, Cherith Baldry en Tui Sutherland – om de beurt een boek volledig uitschrijven.

Spannend eerste deel
De wildernis in is het eerste deel in de zesdelige Warrior Cats-serie. Het begin van dit boek is nog niet zo spannend, maar dat wordt later in het verhaal zeker goedgemaakt. Ondanks de vele foutjes maakt De wildernis in erg benieuwd naar deel twee. Het is een leuk en spannend verhaal, niet alleen geschikt voor kinderen vanaf een jaar of negen, maar ook voor kattenliefhebbers van alle leeftijden.

Warrior Cats 1: De wildernis in

Erin Hunter | Fantoom | 2003
Originele titel: Warriors, Into the Wild

Al eeuwenlang delen vier wilde kattenclans het woud, volgens de regels die door hun voorouders zijn vastgesteld. Maar de DonderClan verkeert in groot gevaar, als de SchaduwClan zich niet langer aan die regels houdt en probeert heer en meester van het hele woud te worden. Dappere krijgskatten sterven, soms onder vreemde omstandigheden…

Dan verschijnt er ineens een doodgewone huiskat op het toneel. Hij heet Rufus en zijn komst markeert het begin van een nieuw tijdperk voor de clans.