BoekenBoekrecensiesWinterse illusies en ontdekkingen in De ijzige verloofde van Christelle Dabos

Winterse illusies en ontdekkingen in De ijzige verloofde van Christelle Dabos

-

Ophelia leidt een rustig leventje op de ark Anima. Voor haar familie is ze wel een buitenbeentje dat ongelooflijk eigenzinnig en zeer intelligent is. Bovendien heeft ze ook enkele bijzondere gaven, Ophelia kan namelijk door spiegels reizen en de geschiedenis van voorwerpen lezen met haar handen. Aan dat rustige leventje komt echter abrupt een einde als ze uitgehuwelijkt wordt aan Thorn, een man die niet alleen veel invloed heeft, maar bovenal van een totaal andere ark afkomstig is: de Pool.

Ophelia is gedwongen haar verloofde te volgen naar die ijzige ark, maar in de Hemelburcht is niemand te vertrouwen en ze ontdekt dat ze een pion is in een gevaarlijk politiek spel. Een spel dat niet alleen gevolgen heeft voor haar leven op de Pool, maar ook voor haar thuis op Anima.

Wonderland

De ijzige verloofde is het eerste boek in de Young Adult-serie De spiegelpassante van Christelle Dabos en weet je al snel in de wondere wereld van arken en familieperikelen mee te nemen. Een eerste deel in een nieuwe serie moet de basis leggen voor de wereld waarin het hele verhaal zich zal afspelen en de wereld die Christelle Dabos heeft ontworpen spreekt tot de verbeelding. De wereld heeft in het verre verleden een enorme verandering ondergaan, waardoor hij niet meer één groot geheel vormt, maar opgedeeld is in verschillende arken. Deze arken hebben ieder hun eigen specifieke kenmerken die zeer verschillende zijn. Zo is het leven op Anima zeer gemoedelijk, is iedereen eigenlijk familie van elkaar en hebben sommigen de gave om met bepaalde materialen om te gaan of om voorwerpen te lezen.

Christelle Dabos creëert met De ijzige verloofde een wonderbaarlijke wereld vol illusies en ontdekkingen.

De ark die we het meeste ontdekken is natuurlijk de ark de Pool, omdat Ophelia die samen met de lezer ontdekt. Anima heeft zo haar speciale eigenschappen, maar met de Pool heeft Dabos haar fantasie de vrije loop gelaten en is zowat alles onderhevig aan illusies en veranderingen; het gaat zelfs tegen de zwaartekracht in. Zoals de naam al doet vermoeden is het er ijzig koud, een echte pool. Dat maakt wel dat het een beetje aanvoelt als een winterwonderland: de schoonheid te midden van een ijzig klimaat. Het wonderland blijft daar niet toe beperkt. Sommige delen van de wereld worden ook zwaar beïnvloed door magie. Een tuin is niet wat het lijkt; afstanden door een park variëren van dag tot dag; trappen lijken eindeloos lang, maar brengen je in een mum van tijd van boven naar beneden; windrozen vol deuren leiden van de ene kant van de stad naar de andere. Soms voel je je net als Alice in Wonderland die door verschillende deuren telkens in een heel andere wereld terecht komt.

Politiek

Het ijzige klimaat is overigens niet enkel beperkt tot de buitentemperatuur, maar ook het dagelijkse leven is vergeven van de kille blikken en achterdocht, al is dat alles verborgen achter een prachtig laagje vernis en illusies. Zelfs binnen families is de kilte voelbaar tussen de pagina’s. Ophelia is jong en de nuances van de intriges gaan haar in het begin toch voorbij, ondanks haar intelligentie. Maar ze is wel ondernemend genoeg om zelf informatie te zoeken. Actiescènes hoef je daarbij niet te verwachten. Het is meer een ontdekkingstocht door steegjes en kamers.

Naarmate het boek vordert, groeit ook het besef dat Ophelia in een wespennest vol scherpe ijspegels is beland van intriges waarvan ze de spelregels niet kent en die haar ook amper uitgelegd worden. Omdat ze zo op zichzelf aangewezen is, zijn de andere personages vaak iets meer ter ondersteuning. Ze hebben wel ieder hun manier van doen, maar vooral bij Thorn ontdek je weinig over hem als persoon. Op zich is hij daarmee wel het toonbeeld van een ijzige verloofde en past het wel binnen de opzet van Dabos. Het verhaal en de wendingen en intriges blijven wel boeien en het einde doet zeker uitkijken naar het vervolg.

Christelle Dabos creëert met De ijzige verloofde een wonderbaarlijke wereld vol illusies en ontdekkingen voor haar serie De spiegelpassante. Het is een winterwonderland met intriges die veel weg hebben van scherpe ijspegels die je boven het hoofd hangen, met een cliffhanger die je doet uitkijken naar het vervolg.

De ijzige verloofde Boek omslag De ijzige verloofde
De spiegelpassante
Christelle Dabos