Wentelwereld 2: Malikir – Peter Nys

0
40

Omslag Wentelwereld 2: Malikir

Malikir gaat verder waar Wentelwereld eindigde. Freek wil graag terug naar de Wentelwereld, maar komt per ongeluk in een ander deel van die wereld terecht. Dit gebied ligt aan de andere kant van het Kam-gebergte, en wordt bestuurd door iemand die over de hele wereld wil regeren. Deze man heet Sjah Hedith Malik en is de sjah van Ben Al Nadir, een groot, warm land met veel woestijnen.  De sjah is een wreedaard. Volgens veel verhalen leeft hij al duizenden jaren en terroriseert hij zijn volk sinds hij aan de macht kwam. De inwoners van het continent Malikir hebben dringend een held nodig die hen van deze tiran komt bevrijden. Een klusje voor de enige echte held Freek Holtrust?

Freek is teruggekeerd op Aarde vanuit de Wentelwereld, maar niemand gelooft hem over zijn reis. De doktoren denken dat hij zich door shock niet meer kan herinneren waar hij was gedurende zijn vermissing. Freek weet het zelf maar al te goed en wil graag terug naar zijn vrienden op de wentelwereld, en dan vooral naar zijn vriendinnetje Ax. Maar hij moet gewoon weer naar school, en hij verveelt zich stierlijk totdat zijn ouders op vakantie gaan.

Dan ziet Freek de kans schoon om zich weer naar de Wentelwereld te verplaatsen. Daar komt hij in Malikir terecht, een continent wat hij niet kent en waar men een taal spreekt die hij niet verstaat. Al snel hoort hij de verhalen over de sjah. De sjah is een wreedaard, die iedereen die hem tegenspreekt een kopje kleiner maakt door ze in een labyrinth met gevaarlijke wezens te gooien. Daarnaast wordt hij zelden bij zijn echte naam genoemd, maar gebruikt iedereen een van zijn vele andere namen. Zo staat hij onder andere bekend als ‘Het Eeuwige Licht Van Het Al’, ‘De Dichter Van Duizend Ongeschreven Verzen’, en, voor de mensen die hem niet mogen en dapper genoeg zijn: ‘Het Meurende Gehemelte Van De Malduc’.

Fabeldieren
Zoals de laatste naam al doet vermoeden komen er ook in dit boek weer veel fabeldieren voor. Omdat er ook beesten voorkomen die alleen in Wentelwereld omschreven werden, kan dit soms nog wel eens verwarrend zijn. Er wordt verwacht dat je nog weet wat alles is. Nu is het duidelijk dat gruwcrocs niet erg vriendelijk zijn, maar wat was een garmisjen ook alweer? Het is dus aan te raden om het voorgaande boek nog eens te lezen voordat je aan Malikir begint.

Toch zijn de vele, soms nieuwe dieren een pluspunt. Ze laten je je fantasie gebruiken en door de omschrijvingen krijg je een steeds duidelijker beeld van het beest. Veel dieren lijken op beesten die we ook in onze wereld kennen. Ook de dienaren van de sjah, de Zwarte Naja’s, vertonen overeenkomsten met bepaalde Oosterse krijgers die we allemaal kennen. En nog een leuk detail: naja’s zijn (in onze wereld) bepaalde cobra’s, en zo gedragen die dienaren zich ook. Die gelijkenissen zijn niet storend, maar geven juist wat houvast in het verhaal en maken het gemakkelijker om te volgen.

Malikir is een spannend vervolg op Wentelwereld, met veel bijzondere fabeldieren.

Malikir is een spannend boek voor jongeren vanaf 13 jaar. Waar Wentelwereld niet erg eng was, is dat hier een ander verhaal. De sjah heeft namelijk een gruwelijk geheim waardoor hij jong kan blijven, wat de jongere lezers misschien iets te spannend kunnen vinden. Het boek heeft bovendien een open einde, wat naar mijn smaak onbevredigend is, maar er wel voor zorgt dat je het vervolg wilt lezen. Gelukkig is en blijft Freek in dit verhaal een kluns en een held op sokken. Hij wordt wel steeds heldhaftiger en probeert mensen te redden, maar je kan hem nog steeds geen Superman noemen. Dit doet het boek goed, en zijn onhandigheid brengt wat luchtigheid in het verhaal.

Malikir is een goed vervolg op Wentelwereld. Het is spannend en heeft weer veel bijzondere fabeldieren om je over te verwonderen. Het is jammer dat dit boek een open einde heeft, terwijl Wentelwereld ook op zichzelf gelezen kon worden omdat het echt één verhaal was. Dit is echter geen erg groot nadeel, mits het vervolg op Malikir snel volgt!

[product_page sku=”9789044820720″]

Wentelwereld 2: Malikir Boek omslag Wentelwereld 2: Malikir
Wentelwereld 2