Singapore Concerto – Guido Eekhaut

0
41

Omslag Singapore Concerto

In het Singapore van de nabije toekomst wordt het Internal Security Department door iedereen gevreesd. Luitenant Toi werkt pas zes maanden bij het ISD wanneer hij de opdracht krijgt om de moord op een gepensioneerde politieofficier te onderzoeken. Samen met zijn assistent, sergeant Hasoka, gaat hij de moord op majoor Ping onderzoeken. Al snel ontdekken ze een complot dat leidt naar de zoon van majoor Kyon Ping, een geniaal en vooraanstaand fysicus. Toi is niet blij met deze ontdekking, want hierdoor komt hij klem te zitten tussen het Ministerie van Energie en leiders van de georganiseerde misdaad in Singapore.

Zij zitten midden in een machtsstrijd over de nieuwe kernfusiecentrale aan de rand van de stad. Zijn superieuren willen daarom dat hij deze zaak in de doofpot stopt. Wanneer Toi dit weigert verandert hij van jager in opgejaagde en moet hij vluchten voor zijn leven. Gelukkig duikt er regelmatig een sexy en mysterieuze vrouw op om hem uit de problemen te helpen. Naarmate Toi echter meer over haar te weten komt realiseert hij zich dat zij wel eens gevaarlijker kan zijn dan al zijn vijanden bij elkaar…

Onze wereld in de nabije toekomst
Op de achterflap van het boek is te lezen dat Singapore Concerto zich in de nabije toekomst afspeelt. Welk jaartal dit is, wordt niet verteld, maar dat maakt niets uit voor het verhaal. Het geeft zelfs wel een wat geheimzinnig tintje aan het verhaal. Onze wereld is nog te herkennen in deze toekomstige versie, maar er is wel veel veranderd. China heerst nu over Azië en domineert de wereldeconomie. Energie wordt nu opgewekt door plasmareactors; een ontwikkeling die van groot belang blijkt te zijn voor het verhaal.

Hoe de wereld nu in elkaar steekt lees je min of meer tussen de regels door. Het duurt dus wel even voordat je als lezer een goed beeld hebt van Singapore in de nabije toekomst. Daarentegen wordt wel snel meer duidelijk over de sfeer in Singapore. Je krijgt een wat somber beeld te zien van een geregelde maatschappij vol regels en vooroordelen.

Stijl
De stijl is vertellend, bloemrijk en uitgebreid met zinnen als “Hij zou nooit de kille, zuivere schoonheid van de sterren zien, ongehinderd door de dikke atmosfeer van de aarde. Hij zou dus nooit deel uitmaken van de toekomst.”

Spreektaal en een wat statiger taalgebruik worden in het boek door elkaar heen gebruikt. Dit komt de sfeer wel te goede, maar leest niet zo vlot. Het kost dan ook wat moeite om goed in het verhaal te komen, mede doordat je als lezer tijd nodig hebt om deze nieuwe wereld te leren kennen.

Futuristische actie thriller
Het boek is een thriller waarin hoofdpersonage Toi weigert te stoppen met het moordonderzoek waar hij mee bezig is. Hierdoor komt hij terecht in een machtsstrijd tussen machtige partijen. Voor hij weet wat er gebeurt is hij de controle over zijn leven kwijt. Hij wordt beschoten, behandeld als verrader en van hot naar her gesleept. Toi weet hoe zijn wereld werkt en buigt deels met de wind mee. Maar hij heeft wel zijn grenzen en principes en hierdoor moet hij lastige keuzes maken. Het onderzoek naar de moord en hoe Toi moet vechten om moreel overeind te blijven wordt erg goed neergezet. Toi krijgt in het boek onder andere te maken met een wereldvreemde kerngeleerde, een mysterieuze vrouw, de Chinese onderwereld en het CDI. Het doet een beetje denken aan een spionage boek uit de jaren ’70 maar dan in de toekomst geplaatst.

Het fantasy gedeelte lijkt zich in eerste instantie te beperken tot een moordzaak in de toekomst, maar er blijkt toch meer in te zitten dan je in eerste instantie zou denken. Het verhaal is goed te volgen, waarbij je over een aantal zaken lang in onzekerheid blijft en geboeid verder leest. Het eerste deel bevat meer politie speurwerk, waar het tweede deel meer onthullingen en actie kent.

Singapore Concerto heeft de lezer genoeg te bieden. Naast de moordzaak is er volop sprake van verraad en gekronkel en is er aandacht voor vooroordelen en discriminatie.  Het is jammer dat het verhaal iets te langzaam opbouwt en het wat moeilijk is om in het verhaal te komen. De moordzaak en het onderzoek weten te boeien en zitten goed in elkaar, maar zijn niet meeslepend genoeg om te blijven prikkelen om aan één stuk door te lezen.

Het kost wat moeite om in het verhaal van Singapore Concerto te komen. Dit komt met name omdat het behoorlijk wat tijd kost om je als lezer een beeld te vormen van deze toekomstige wereld en ook door de uitgebreide schrijfstijl. Het verhaal is verder wel goed opgebouwd en boeiend, maar niet heel meeslepend.

[product_page sku=”9789490767440″]

Singapore Concerto Boek omslag Singapore Concerto
Guido Eekhaut