Weerwolfhooikoorts – Paul van Loon

0
429

Omslag Weerwolfhooikoorts

In dit nieuwe avontuur van Dolfje Weerwolfje wordt Dolfje verschrikkelijk ziek. En niet zomaar ziek: hij krijgt de weerwolfhooikoorts, een heel gevaarlijke en superbesmettelijke ziekte voor weerwolven. Dolfje wordt hierdoor allergisch voor zijn eigen weerwolfharen en dus ook voor zichzelf! Elke keer wanneer hij met volle maan in een weerwolfje verandert, moet hij verschrikkelijk niezen. Zo vaak dat zijn haren ervan uitvallen! En hij kan er niet mee naar opa weerwolf of zijn vriendinnetje Noura, want straks raken zij ook besmet. Genoeg redenen dus voor Dolfje om geen weerwolfje meer te willen zijn!

Maar Dolfjes pogingen om zich voor de maan te verstoppen mislukken. En tot overmaat van ramp worden opa weerwolf, Noura en zelfs Leo ook ziek! Er rest nog maar één optie voor Dolfje: een medicijn zoeken. Maar wat voor medicijn en waar is het te vinden? Samen met Leo gaat hij op pad en ze lopen onderweg een paar oude bekenden tegen het lijf. Maar de tijd tikt door, want Dolfje en Leo moeten voordat de volle maan verdwijnt terug zijn. Anders zullen ze nooit van die weerwolfhooikoorts afraken en voor altijd kaal blijven…

Spannend nieuw verhaal
Weerwolfhooikoorts is weer een erg leuk verhaal uit de wereld van Dolfje Weerwolfje, dat deze keer niet zo heel griezelig is, zoals in het vorige deel Weerwolfnachtbaan, maar wel ontzettend spannend is. Dolfje en zijn vrienden worden namelijk steeds zieker en als ze niet snel een medicijn tegen de weerwolfhooikoorts vinden, zullen ze voor altijd kaal blijven! Dat kan natuurlijk niet als je een weerwolf bent, en Noura en Dolfje willen eigenlijk ook helemaal geen kale kinderen zijn. Daarom beginnen Dolfje en neef Leo aan een zoektocht naar het medicijn voor de weerwolfhooikoorts en komen ondertussen een paar oude bekenden tegen die lezers van eerdere Dolfje-boeken of het speciale Dolfje Weerwolfje-tijdschrift misschien wel zullen herkennen. Dit betekent echter zeker niet dat je de vorige boeken gelezen moet hebben voor dit nieuwe avontuur, want er wordt genoeg uitgelegd om alles te begrijpen, zelfs als je nog nooit iets over Dolfje gelezen hebt.

Naast alle spanning is er in Weerwolfhooikoorts gelukkig ook weer genoeg ruimte voor grapjes en grollen. Zo blijft Leo erg grappig met zijn leuke taalgebruik en zijn af en toe niet zo slimme acties. Daarnaast is Weerwolfhooikoorts, zoals elk boek over Dolfje Weerwolfje, weer lekker makkelijk te lezen, met zinnen die op nieuwe regels beginnen en weinig moeilijke woorden. Alleen het taalgebruik van Leo en vampier Armando kan soms een beetje lastig te lezen zijn voor jonge kinderen, maar het voegt tegelijkertijd ook heel veel humor toe aan het verhaal (en dat zorgt ervoor dat het boek stiekem ook heel leuk is voor papa en mama!).

Anders zijn
Een belangrijk thema en een erg mooie boodschap in de boeken over Dolfje Weerwolfje is dat anders zijn niet erg is. Paul van Loon maakt maar al te goed duidelijk dat iedereen anders is en dat daar niets mis mee is. Dolfje is een weerwolfje en is dus anders dan andere kinderen, zijn vader draagt elke dag een theemuts op zijn hoofd en neef Leo praat met een erg grappig accent. Maar dat maakt allemaal niets uit want, zoals Dolfjes vader maar al te graag benadrukt, is gewoon zijn maar saai. Toch vindt Dolfje het nu eigenlijk even helemaal niet zo leuk om deze keer anders te zijn. Hij wil alleen maar zijn weerwolfharen terug!

Mooie uitgave
Net zoals het vorige boek over Dolfje staat ook dit boek weer vol met mooie en sfeervolle illustraties van Hugo van Look, die perfect bij het verhaal passen. Ze maken het verhaal heel beeldend en zijn vaak ook nog eens erg grappig. Ook is het leuk om te zien dat elke weerwolf in een ander kleurtje letters niest. Er wordt namelijk nogal wat afgeniest in dit boek en zo is het altijd duidelijk wie op welk moment moet niezen. En dan is er nog de voorkant van het boek: die is extra dik omdat er kleine, blauwe lichtjes in verwerkt zitten en als je op een knopje op de kaft drukt, gaan ze een voor een als sterretjes branden. Dit extraatje heeft echter verder niets met het verhaal te maken en voegt weinig toe, maar toch zullen veel kinderen het waarschijnlijk erg leuk vinden om stiekem, wanneer het helemaal donker is, even naar de sterren van Dolfje te kijken.

Weerwolfhooikoorts is weer een erg leuk en spannend avontuur van Dolfje Weerwolfje en zijn vrienden en familie. Het is een mooi verhaal over anders mogen zijn en vriendschap, dat vol staat met beeldende en kleurrijke tekeningen. We kunnen alleen maar hopen dat Paul van Loon nog lang niet klaar is met Dolfje Weerwolfje en dat er nog veel meer spannende avonturen van Dolfje gaan verschijnen!

[product_page sku=”9789025862800″]

Weerwolfhooikoorts Boek omslag Weerwolfhooikoorts
Paul van Loon