Vuur & Vergankelijkheid

0
167

Wie heeft als student niet onder het genot van een biertje in gedachten de wereld verbeterd? Voor Stefan Lentan en Leah Telchian is dat niet anders: op een druilerige avond zitten de twee vrienden in een drukke kroeg wat te filosoferen. Stefan is een supertalent, iemand die in staat is om grote hoeveelheden energie te manipuleren, en Leah komt uit een lang geslacht van supertalenten, al zit haar eigen talent daar nét onder. Ze stellen zich voor hoe het zou zijn om mensen door middel van manipulatie te kunnen verplaatsen, met behulp van iets dat dan een poortstation zou moeten heten.

Komt dit je bekend voor? Zo ja, dan heb je vast de Lentagon-trilogie gelezen. Vuur & Vergankelijkheid is de voorloper op die serie, het verhaal waar het allemaal mee begon: een studentendroom die een nachtmerrie werd…

Herkenbaar en vertrouwd

Meteen vanaf de eerste zinnen voelt Vuur & Vergankelijkheid aan als een warm bad. Als je de Lentagon-serie gelezen hebt, sleurt Kelly’s schrijfstijl je zo weer mee die wereld in. Mocht dit het eerste boek zijn dat je van haar leest, dan is de herkenbare scène in het café waarschijnlijk voldoende om je in haar wereld te verwelkomen. Nog altijd is haar woordkeuze uitgesproken en zijn de zinnen zo opgebouwd dat je het gevoel krijgt echt bij de gesprekken aanwezig te zijn. Het is modern zonder plat of geforceerd te worden, wat heel prettig leest. Kleine details zoals het bierviltje en het congres met al zijn uitspattingen geven het boek een treffende, bekende sfeer die in ieder geval in de eerste helft goed vastgehouden wordt.

Ook verhaaltechnisch is het bekend en tegelijkertijd intrigerend. Het begint allemaal optimistisch: Stefan en Leah dromen van een glorieuze toekomst waarin de wereld aan hun voeten ligt dankzij de uitvinding die ze hebben verzonnen. Ze werken hun plan uit en lijken hun uitvinding te kunnen realiseren, tot ze tegen hét struikelblok aanlopen waar welke ondernemer wel mee te maken heeft gehad: financiering. Het duurt dan ook niet lang voor je als lezer het gevoel krijgt dat het niet anders kan dan dat er iets misgaat – en die donkere wolk blijft aanzwellen tot het einde, dat net als in Lentagon-serie een echte climax genoemd mag worden.

Thema’s en studies

Het is bijna onmogelijk om de boeken niet met elkaar te vergelijken, en ik wil hier dan ook een van de sterkste punten van de Lentagon-reeks aanhalen: de dieperliggende thema’s. Uit ieder boek van die reeks sprak een diepgewortelde interesse naar mensen, naar wat hen beweegt en wat hen drijft dingen te doen die een ander wellicht in een heel ander licht zou bezien.

Vuur & Vergankelijkheid is wat dat betreft niet anders: welke morele keuze maak je als je project afhangt van geld, maar je het ook wilt beschermen? Hoe ver ga je om je droom werkelijkheid te laten worden? En hoe eerlijk ben je tegen de mensen van wie je houdt? Het zijn zware vragen die luchtig benaderd worden; luchtig, maar niet luchthartig. Ieder personage worstelt hier op zijn of haar eigen manier mee.

Tegelijkertijd moet gezegd worden dat de diepgang in Vuur & Vergankelijkheid helaas een beetje ontbreekt. De nauwgezette karakterschetsen blijven steken op een niveau net onder oppervlakte en wat mij betreft is dat een gemiste kans. Het gevolg is namelijk dat de handelingen van de personages hier en daar voorspelbaar worden – met name in de tweede helft van het boek.

Opbouw en plot

Sowieso is de tweede helft van het boek wat zwakker dan de eerste helft. Ergens is dat vreemd, aangezien de aanzwellende spanning je onweerstaanbaar meevoert naar het dramatische, grootse einde. Toch voelt de manier waarop wat geforceerd aan. Dat er een verrader aan het werk is in het lab in Surral is duidelijk, maar de manier waarop die verhaallijn afgrond wordt, zal menig lezer met vragen achterlaten. Ook het afstevenen op de eindscène is voorspelbaar te noemen; jammer, want dat doet af aan de spanning die bijna tastbaar van de pagina’s springt. Het ligt allemaal net iets té voor de hand en dat stelt toch een klein beetje teleur.

Uiteraard staat daar ook heel veel moois tegenover: de beelden omschrijvingen van Surral, waar je de kruiden bijna kunt ruiken; de haast tastbare frustratie en drive bij het team van Stefan en Leah; de overweldigende liefde tussen Stefan en Iris…

En dat laatste levert me nog een vergelijking op met de Lentagon-serie: waar Joy water was voor Seamons vuur, is Iris aarde voor Stefans lucht. Het fijne aan Vuur & Vergankelijkheid is dat hun liefde opbloeit op een manier die logisch is voor de lezer; je begrijpt wat ze in elkaar zien en aan elkaar hebben. Het is inderdaad een oprechte liefdesrelatie, een verfrissende noot binnen de zwaardere thema’s in het boek.

Opnieuw zat ik te snotteren aan het einde van een boek – maar het had niet anders kunnen zijn. Een ander einde had niet gepast in deze serie van grote krachten en nog grootsere personages. En een ander begin ook niet.

Vuur & Vergankelijkheid is een waardige prequel voor de Lentagon-serie. Ondanks dat de verhaallijn hier en daar voorspelbaar is en de motieven van de personages soms niet de aandacht krijgen die ze verdienen, voert dit boek je mee op een adembenemende reis door kracht en macht, met catastrofale gevolgen. Vuur & Vergankelijkheid is heftig, groots en stoer; de juiste inleiding voor de wereld van de Lentagon-serie, maar ook een prachtig boek om zo te lezen.

Vuur & Vergankelijkheid Boek omslag Vuur & Vergankelijkheid
Lentagon 0
Kelly van der Laan