Lentagon 1: Stof en Schitteringen – Kelly van der Laan

0
29

Omslag Lentagon 1: Stof en Schitteringen

Joy Harting is mooi, jong, niet bijzonder getalenteerd… en rebels. Daarom staat ze zonder eten of drinken langs een verlaten snelweg in de brandende hitte. Gelukkig voor Joy komt ze de al even rebelse, wereldwijze en arrogante Valeria tegen, die haar zonder vragen meeneemt in haar rode sportauto. Hoewel Joy slechts naar de stad Zyx wilde om te feesten, vindt ze er nog meer: lust, dromen en een ontsnapte terrorist met een mooie glimlach en talent-beperkende boeien. Voor Joy weet wat er gebeurt, wordt ze meegesleurd in een reis die haar door het hele land voert. De inzet? De Lentagon, de meest krachtige energieversterker die de wereld ooit gezien heeft. Kan Joy doen wat juist is om zichzelf en haar vrienden in leven te houden of is ze niet meer dan een speelbal in de handen van de machtigste talenten die ooit bestaan hebben?

Grimmig en luchthartig
Stof & Schitteringen begint grimmig en vol actie. De toon wordt meteen gezet en hoewel de overgang van het eerste naar het tweede hoofdstuk abrupt is, wordt er precies genoeg informatie gegeven om je als lezer nieuwsgierig te houden naar waar de twee verhaallijnen elkaar zullen treffen. De inmenging van die twee verhaallijnen gebeurt geleidelijk en met precies de juiste dosis per pagina. Je raakt als lezer, net als Joy, langzaam verwikkeld in het grotere plaatje en dat houdt de spanning er goed in. Tegelijkertijd is Joy, met haar focus op feestjes, uiterlijk en jongens, een interessante tegenhanger voor de ernstige achtergrond waarvan je als lezer wel degelijk het bestaan voelt. Joy is misschien niet zo slim, maar wel vrolijk en enthousiast. Haar personage zal herkenbaar zijn voor wie zelf ooit graag een feestje vierde.

Joy’s reisgenote Valerie is ook een sterk personage. Je voelt dat er meer aan de hand is met haar dan er daadwerkelijk doorschemert. De vraag wie zij echt is wordt aan het einde van het boek meer dan duidelijk beantwoord en hoewel sommigen het waarschijnlijk al mijlenver kunnen zien aankomen, zal het voor anderen toch een verrassing zijn. Helaas vallen er op het laatst wel een paar kleine gaatjes in; Valeria’s toch al dubieuze motieven lijken in de laatste hoofdstukken soms wel heel erg uit de bocht te vliegen.

Stof & Schitteringen is het krachtige, plezierige debuut van Kelly van der Laan. Het verhaal is meeslepend en zit vol actie, en de ietwat naïeve, impulsieve Joy weet al snel de lezer in het hart te raken.

Talentenjacht
De wereld die door Van der Laan wordt geschetst lijkt heel sterk op de onze. Er zijn conflicten, oorlogen, er is machtsmisbruik en ruzie. Maar er zijn ook feesten, alcohol en er is zelfs wiet, ook al heet het net even anders. Hierdoor kom je soepel in het verhaal en wordt het element dat wij hier niet kennen soepel geabsorbeerd: de talenten. In feite is een talent niet anders dan iemand die energie kan gebruiken om de realiteit te beheersen – magie, dus. Hoewel er geprobeerd is een semiwetenschappelijke verklaring hiervoor te geven, blijft het principe van die energiemanipulatie enigszins op de vlakte. Dit stoort echter helemaal niet; van de meeste fantasylezers kan verwacht worden dat ze zich bij magie wel het een en ander kunnen voorstellen. Daarnaast is Joy als hoofdpersonage ook niet geheel op de hoogte van talenten, dus de lezer houdt wederom gelijke tred met haar.

Interessant is de wijze waarop het principe van de talenten is verweven in de plot. Wat doe je, als je alles kunt? Wanneer is het goed om je macht te gebruiken en tot hoe ver kun je gaan? Het zijn allemaal vragen waar wij, in de onze huidige maatschappij, allemaal in meer en mindere mate te maken krijgen en in Stof & Schitteringen is de moeilijkheid rondom deze problematiek goed uitgewerkt. Het geeft het boek een extra laag onder een toch al bijzonder aangenaam verhaal.

Beetje wiebelig
Is er dan niets aan te merken op Stof & Schitteringen? Natuurlijk wel – dat is er altijd. In het begin van het boek zwabbert het verhaal een beetje. Er ligt teveel nadruk op Joy’s rebelse aard en hoe erg ze haar vader haat en te weinig op haar gevoel over wat ze meemaakt. Dat laatste blijft sowieso iets onderbelicht, tot de laatste hoofdstukken. Ook de rol van Joy’s vader blijft vaag en onduidelijk. Daar liggen wat mij betreft nog kansen voor een volgend deel, zodat er een nog sterker hoofdpersonage meedraait in een verder ijzersterk verhaal.

Ook Seamon, Joy’s vriendje en het krachtigste talent sinds ooit, blijft wat onderbelicht. Hij is wel heel aanwezig, maar wat we vooral van hem meekrijgen is z’n ‘foute’ verleden, zijn enorme talent en dat hij een mooie glimlach heeft. Iets meer verdieping in wat hem nu écht beweegt, had Joy’s bevlieging wat begrijpelijker gemaakt.

Stof & Schitteringen is het krachtige, plezierige debuut van Kelly van der Laan. Het verhaal is meeslepend en zit vol actie, en de ietwat naïeve, impulsieve Joy weet al snel de lezer in het hart te raken. Hoewel er hier en daar wat kleine schoonheidsfoutjes in het boek zitten, is Stof & Schitteringen een boek dat doet verlangen naar meer. Het tweede (en meteen laatste deel van deze tweeluik) heet Bloed & Scherven en zal in april 2015 verschijnen.

[product_page sku=”9789490767570″]

Lentagon 1: Stof en Schitteringen Boek omslag Lentagon 1: Stof en Schitteringen
Lentagon 1