Voorlopers – Mirjam Hildebrand

0
275

Voorlopers vertelt het verhaal van de vijftienjarige Emma, die zich nooit helemaal normaal heeft gevoeld. Ze voelt, hoort en weet namelijk veel meer dan de gemiddelde mens, en dat is niet altijd even makkelijk voor haar. Samen met haar moeder, haar veel jongere broertje Sam en haar beste vriendin Madelief probeert ze er maar het beste van te maken, maar dan staat er plotseling een meisje voor haar neus dat meer over haar lijkt te weten dan zou moeten. Ze stelt zich voor als Philana en beweert dat Emma een Voorloper is: een kind van de toekomst…

In eerste instantie reageert Emma een beetje wantrouwig, maar langzaam maar zeker beseft ze dat Philana wel eens gelijk zou kunnen hebben. Waar komen al die vreemde gaven anders vandaan? Philana wil Emma meenemen naar Precursor, een Voorloper-nederzetting in Frankrijk, waar Emma kan leren met haar Voorloper-gaven om te gaan. Er is alleen één klein probleempje: op Precursor blijkt ook Emma’s vader te wonen. De vader die zijn gezin twee jaar geleden, vlak voor de geboorte van Sam, in de steek heeft gelaten en nooit meer iets van zich heeft laten horen. Is Emma er wel klaar voor om haar vader na zo’n lange tijd weer onder ogen te komen? En zal ze nu eindelijk ontdekken waarom haar vader haar écht heeft verlaten?

Nieuwe kijk op de mens
Het idee achter Voorlopers is erg interessant: de wereld is in principe precies hetzelfde als de onze, alleen lopen enkele mensen wat voor op de evolutie. Ze zijn wat betreft ontwikkeling verder dan de ‘gewone’ mens en voelen, zien, horen en weten daardoor ook een stukje meer. Het lijkt wel een beetje op het idee van nieuwetijdskinderen en hoogsensitiviteit, al zorgt Hildebrand er wel voor dat haar verhaal nergens te spiritueel of zweverig wordt. Nee, in Voorlopers hebben al deze bijzondere gaven eerder een wetenschappelijke achtergrond, en dat maakt het verhaal erg origineel en interessant om te lezen.

Wat ook erg leuk is, is dat Hildebrand met het Voorloper-kamp Precursor een soort Zweinstein voor Voorlopers weet te creëren. Kinderen krijgen lessen op een speciale school in het kamp en leren zo hoe je elkaar in gedachten boodschappen kunt sturen en je eigen dromen verder kunt verkennen. Het verhaal begint hierdoor wat langzaam, omdat je samen met Emma de hele Voorlopers-wereld leert kennen, maar aangezien het verhaal erg vlot weg leest wordt het nergens echt saai en is het juist leuk om over het Franse bergdorpje en alle verschillende lessen te lezen.

De schurende band tussen Emma en haar vader is erg goed neergezet en Emma’s gevoelswereld is heel gedetailleerd.

Leest als een (snel)trein
Ongeveer halverwege begint het verhaal echt spannend te worden en blijkt het leven er op Precursor toch niet zo rustig aan toe te gaan als gedacht. Emma heeft visioenen over een vermiste jongen en ze zal niet rusten tot ze hem heeft gevonden. Het verhaal raast in sneltreinvaart verder. Zo snel zelfs dat niet alles even duidelijk wordt. Zo gaat het moment waarop Emma besluit mee naar Frankrijk te gaan wel érg snel en bleef het voor mij ook nog een beetje onduidelijk waarom Emma’s vader zo moeilijk bleef doen: dingen die allemaal heel kort even worden aangestipt, maar waar best nog wel wat meer over gezegd had mogen worden.

Ook komen er flink wat personages voorbij waar ik graag meer over had gelezen. Kasper bijvoorbeeld, de jongen voor wie Emma (wel heel snel) als een blok valt. Het personage van Emma zelf is echter erg goed uitgewerkt. Mirjam Hildebrand is psychologe en dat is goed te merken. De schurende band tussen Emma en haar vader is erg goed neergezet en Emma’s gevoelswereld is heel gedetailleerd waardoor het niet moeilijk is om met haar mee te leven. Toch maakt dat eigenlijk alleen maar nieuwsgieriger naar de achtergrond van de andere personages. Gelukkig zit er duidelijk nog een tweede deel aan te komen, dus wie weet wordt daar in het vervolg nog wat meer aandacht aan besteed.

Met Voorlopers heeft Mirjam Hildebrand een bijzonder en spannend verhaal geschreven dat vooral de wat jongere Young Adults zeker zal aanspreken. De bijpersonages hadden nog wat beter uitgewerkt kunnen worden en soms gaat het verhaal net iets te snel, maar afgezien daarvan leest het verhaal heel vlot weg en is vooral het personage van Emma erg sterk uitgewerkt. Het idee achter Voorlopers is in elk geval erg interessant, dus wat mij betreft mag het vervolg zo snel mogelijk verschijnen, en hopelijk is dat een stuk dikker dan deel één!

[product_page sku=”9789020654578″]

Voorlopers
Mirjam Hildebrand