Voor eeuwig van Julian ten Böhmer geeft nog meer diepgang in zijn wereld

0
243

Voor Eeuwig is het vervolg op De Dinion, het debuut van Julian Ten Böhmer, en het tweede deel uit de Cirkel van vier-trilogie. In dit tweede deel neemt Julian ons via hoofdpersoon Finrohn mee naar het verre westen, wat bekend staat als een barre, desolate wereld. Er is weinig over dit land bekend, behalve dat de vijand zich hier begeeft. Finrohn en zijn cohort worden eropuit gestuurd om het land te verkennen en te infiltreren zodat ze eindelijk kunnen achterhalen wie de vijand nou werkelijk is. De reis neemt ons mee naar een landschap vol vijanden, verraad, magie en heel veel geesten.

Het verhaal

In het vorige deel kwamen we erachter dat de wereld van Malar is opgedeeld in vier landen die elk een eigen ras herbergen, Mensen, Elfen, Dwergen en Elcen. Door rassenoorlogen in het verleden is er een magisch boek gecreëerd, De Dinion, die het de volkeren onmogelijk maakt ten strijde te trekken. Dit is natuurlijk uiterst onpraktisch als opeens een gezamenlijke vijand opstaat. Gelukkig is het in het vorige boek gelukt de Dinion te herschrijven en kunnen de vier landen in de tegenaanval. Maar omdat ze eigenlijk niet goed weten wie of wat hun vijand is besluit Elcenkoning Darian om met Finrohn en zijn cohort het land van Malnor in te trekken en op onderzoek uit te gaan.

Wat volgt is een reis vol magie en nieuwe ontdekkingen naar de meest westelijke streken van Malar, waar maar weinig over bekend is. Samen met zijn nieuwe bondgenoten, de Lastra’s en de Paladijnen, zoeken ze naar antwoorden op hun vragen. Langzaam onthult de auteur de geschiedenis van zowel de landen als de Orde van Othernail zelf. En worden de mysterieuze Lastra’s en Paladijnen ook niet vergeten, hun geheimen komen aan het licht en zijn schokkend voor zowel beide gildes als voor de Orde. Bovendien komt Finrohn in contact met Natuurwezens en de hoop om zijn gestorven frair, Emerald, weer te kunnen zien wordt groter en groter. Maar eerst moet hij nog bij de vijand zien te infiltreren…

Geesten en natuurwezens

De grootste toevoeging vaan Voor Eeuwig aan de wereld zijn geesten. Ze komen al vrij snel voor in het boek en zijn niet te onderscheiden van echte mensen. Maar wat doen ze eigenlijk hier? De auteur heeft met deze geesten nieuwe vijanden geschapen die eigenlijk haast onverslaanbaar zijn, want ze kunnen immers niet dood. De oplossing hiervoor is verrassend en inventief. De geesten zijn daardoor een welkome verschijning in een toch al magische wereld. Ze geven mooi de dualiteit van leven en dood weer. De levende vechten tegen de doden, want ze willen blijven leven. Maar waarom vechten de doden eigenlijk? Hebben zij ook wensen? Julian geeft hier bevredigend antwoord op en heeft de geesten zo verwerkt in zijn wereld dat ik verwacht dat ze in het volgende en afsluitende deel een nog veel grotere rol gaan spelen.

Via de geesten worden ook hele stukken geschiedenis onthuld. Zo ontmoet Finrohn de geesten van de oprichters van de orde en de Cirkel van Vier. Voor een fan van epische fantasy zoals ik is dit hartstikke gaaf. De wereld van Malar krijgt hierdoor een nieuwe diepgang die zeer welkom is. En dan zijn er nog natuurwezens. Ze zijn een beetje vreemd en de meeste mensen kunnen hen niet zien. Desondanks houden zij de wereld in stand en hebben zij de hoofdpersoon ook nog heel wat te bieden.

De ode naar grootste epische klassiekere werken zit erin, maar dan in een extra versnelling

Wederom een queeste

Ondanks dat dit verhaal anders verloopt dan het vorige deel is de opzet een beetje hetzelfde. Finrohn gaat met zijn kompanen op reis het gevaar tegemoet, en lijkt te zijn uitverkoren om de wereld te redden. Toch verveelde mij dit aspect totaal niet. De reis van Finrohn is magisch, vol verraad, manipulatie, spanning en actie, waardoor het nooit eentonig aanvoelt. De ode naar grootste epische klassiekere werken zit erin, maar dan in een extra versnelling, waardoor het verhaal vlot leest en er altijd wel wat gebeurt. Hierdoor blijft de queeste verfrissend en spannend tot op de allerlaatste bladzijde.

Voor Eeuwig is een goed vervolg op De Dinion. Het behoudt de spanning die zijn voorganger wist op te bouwen en naast dat het enkele vraagstukken onthuld die in de Dinion gesteld werden, zorgt het er tegelijk voor dat er weer nieuwe vragen langskomen. De wereld van Malar is nog lang niet volledig ontdekt. Het boek is wederom vlot geschreven en dat in combinatie met de soms wat korte hoofdstukken zorgt het ervoor dat dit boek leest als een trein. Voor Eeuwig werkt toe naar een onthullende climax die ontzettend goed geschreven is en mij ongeduldig heeft gemaakt voor het laatste en afsluitende deel.

Voor Eeuwig Boek omslag Voor Eeuwig
Cirkel van vier 2
Julian ten Böhmer
9789463083089
Uitgeverij Zilverbron
juli 2020
489 pagina's
Op 10 jarige leeftijd werd mijn interesse voor boeken en fantasy gewekt door Harry Potter en sindsdien heb ik heel wat afgelezen. een aantal persoonlijke favorieten van mij zijn: In de ban van de Ring (die ik inmiddels elk jaar herlees), Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard, de Erfgoed cyclus De Dwergen van Markus Heitz. Als ik niet bezig ben met fantasy lezen, dan ben ik een spelletje aan het spelen, aan het schrijven of een film of serie aan het kijken. ik ben hoe dan ook dagelijks met fantasy bezig.