BoekenBoekrecensiesVeel potentie in de wereld van Voorbij het Wederwoud door Valentijn Ringelberg

Veel potentie in de wereld van Voorbij het Wederwoud door Valentijn Ringelberg

-

Phaun zorgt al jaren voor haar zieke zus Céli, die lijdt aan een ongeneeslijke ziekte. Ze wonen in het Wederwoud en Phaun heeft haar volledige toekomst opgegeven voor haar zus, en dat terwijl Céli steeds verder aftakelt. Phaun durft de hoop op genezing niet op te geven, en een oplossing lijkt er misschien nog wel te komen. Phaun krijgt te horen dat ze haar zus wellicht kan redden, maar daarvoor moet ze op een gevaarlijke reis waarbij ze niet weet waar of wat de eindbestemming is.

Fantasierijk avontuur dat nog lang niet af is

Voorbij het Wederwoud is het eerste deel in een fantasyreeks waarin je de Elfyn Phaun volgt, een schuchter meisje dat haar hele leven heeft omgegooid om voor haar zieke zus te zorgen. De twee zussen wonen in een huisje in het woud, waardoor Phaun weinig contact heeft met mensen uit het dorp. Ze zorgt graag voor haar zus en zou een leven zonder haar niet kunnen voorstellen, maar ze begint de moed op te geven wanneer de helers ook niet weten hoe Céli ooit nog weer gezond kan worden. Wanneer een oplossing mogelijk lijkt, wordt ze op pad gestuurd in de hoop dat ze Céli kan genezen. Halverwege het boek (wat nog vrij lang duurt) trekt ze de wijde wereld in en komt ze in een spannend avontuur terecht met nieuwe bondgenoten, maar ook met genoeg gevaren. Hoewel het tempo in het begin vrij traag is, raak je gelukkig niet verveeld dankzij de beeldende schrijfstijl van Ringelberg. Hoewel de worldbuilding nog niet compleet is doordat er nog genoeg boeken aan gaan komen waarin je hopelijk meer leest over deze fantasywereld, worden de personages, omgevingen en de bijzondere wezens magisch beschreven. Ringelberg weet veel originele wezens te bedenken, waarbij er daarnaast ook aandacht wordt gegeven aan diversiteit.

Dit boek is een mooi begin van een lange en bijzondere reis, hoewel dit eerste boek erg aanvoelt als een introductie. Pas halverwege het boek gaat Phaun op reis en aangezien het boek niet al te dik is, komt deze ook snel tot een cliffhanger als ontknoping. De plottwist aan het einde is alleen wat voor de hand liggend, waardoor je niet heel verrast bent bij het afsluitende hoofdstuk. De voorspelbaarheid komt vooral doordat het verhaal erg is gedreven door het plot. Phaun gaat op reis zonder een specifiek doel, waardoor ze ronddwaalt en zich laat leiden door de gebeurtenissen die ze beleeft en personages die ze tegenkomt. Dit is aan de ene kant erg logisch omdat dit boek een opzet is voor een mooi avontuur, maar dat geeft het verhaal geen indrukwekkende start.

Zusterliefde op zijn best

Hoewel het plotgedreven verhaal wat originaliteit en onvoorspelbaarheid mist, weten de personages en hun verhoudingen tot elkaar je erg nieuwsgierig te maken naar meer. In plaats van een romantische verhouding tussen de hoofdpersoon en iemand anders, richt dit verhaal zich meer op de liefde tussen familieleden. Phaun houdt zielsveel van haar zus en ondanks het feit dat ze veel moet opofferen voor haar zus, klaagt ze nooit. Ze is daardoor ook niet uit op liefde, wat erg verfrissend is. Bovendien heeft Céli een relatie met een sterke vrouw, wat heel puur wordt beschreven. Daarbij is er ook een volk dat genderneutraal oogt, en een nogal gevaarlijk wezen toont ook veel meer kanten van zichzelf, waardoor personages gecompliceerder zijn dan je in eerste instantie denkt. De volgende delen zijn hopelijk dan ook meer gedreven door de personages, aangezien zij het verhaal juist zo interessant maken.

Hoewel Voorbij het Wederwoud nog geen denderend begin is van deze fantasyreeks, biedt het wel veel potentie voor de komende vervolgdelen. De magische wereld is nog lang niet volledig verkend, de personages zijn intrigerend en er zijn genoeg aspecten aan deze wereld die nog uitgewerkt kunnen worden. Het is jammer dat het boek niet wist te verrassen qua plotwendingen, maar het vervolg kan de lezer hopelijk nog vaak genoeg verrassen.

Voorbij het Wederwoud Boek omslag Voorbij het Wederwoud
De raad van Vha 'Rhymn
Valentijn Ringelberg