BoekenBoekrecensiesV.E. Schwab schreef nu al dé duistere new adult fantasy van het...

V.E. Schwab schreef nu al dé duistere new adult fantasy van het jaar

-

Bid nooit tot de goden van het duister, want als je een deal met ze sluit, zul je dat berouwen. Adeline had achteraf naar de wijze woorden van Estele moeten luisteren, maar ze zag die nacht geen andere uitweg. Wat volgt is een eindeloos lang leven in vergetelheid, en een deal die ze moet zien te verbreken…

De Vreemdeling en de Geest

Stel je voor, je moet trouwen met een weduwnaar die echt niet je smaak is. Het is het begin van de 18de eeuw in Frankrijk wanneer Adeline ‘Addie’ LaRue dit lot overkomt. Ze is éénentwintig en heeft de hartenwens om te reizen, maar dat is niet iets waar haar ouders of de rest van de dorpsbewoners op zitten te wachten. Daarnaast tekent ze graag en heeft onbewust een type, een droomprins als het ware, waar ze op zit te wachten. Alleen komt die knappe man niet, en komt haar uithuwelijking steeds dichterbij.

Estele, een oudere dame uit haar dorp, heeft haar altijd verteld over de oude en vergeten goden. Addie besluit in haar wanhoop alles wat ze heeft te offeren en bid vurig tot alle goden die ze maar kan bedenken, maar niemand beantwoord haar kreet om hulp. Dan, de nacht voor het trouwen, doet ze iets wat Estele haar heeft afgeraden. Ze bid in het duister. En het duister antwoordt.

een kunstzinnig werk over de kunst van het leven, de kunst van de liefde, de kunst van het overleven en de kunst zelf.

Drie eeuwen kunst

V.E. Schwab heeft een kunstwerk geschreven over kunst. Zowel de kunst van het leven, de kunst van het loslaten, de kunst van verliefd worden als de kunst van overleven. Maar ook kunst zelf is een belangrijk thema in dit boek. Het boek zit vol lussen, bijna niets komt overbodig te woord. Het springt tussen heden en verleden zonder te langdradig of te verwarrend te worden, en wordt voornamelijk vanuit Addie’s oogpunt verteld. Zo ervaart de lezer haar leven met haar mee.

Addie’s wens om vrij te zijn wordt vervuld. Ze kan zo lang leven als ze wil, tot ze besluit dat het genoeg is en haar ziel aan de god van het duister zal schenken. Uiteraard is haar ziel ook juist datgene wat die godheid juist graag wil. Het addertje onder het gras: ze wordt vergeten. Letterlijk. Zodra iemand zich van haar af keert of haar uit het zicht verliest dan vergeten ze haar. Is het leven dan nog wel zo fijn?

Adeline kan zelf misschien niets meer tekenen en schrijven, ze ontdekt door de eeuwen heen dat er weldegelijk een mogelijkheid is om sporen achter te laten door middel van kunst. De lezer volgt Addie door drie eeuwen heen, met hoofdstukken in moderne tijd afgewisseld met hoofdstukken uit het verleden. Het verhaal is opgedeeld in 7 stukken die geïntroduceerd worden met een titelpagina, en daarna een pagina over een kunststuk. Inclusief schets van het kunstwerk, informatie over in welke collectie het zich bevindt en wat ervan bekend is. Deze kunstwerken zijn niet zomaar gekozen. Dit zijn werken waar Addie zich in heeft laten vereeuwigen. Een leuk gevonden toevoeging die het verhaal een extra lading verse emoties meegeeft.

Addie ervaart hoe het is om werkelijk vrij te zijn. Uiteraard volgens de voorwaarden van het Duister, die er baat bij heeft dat ze zo snel mogelijk de handdoek in de ring gooit. Dit leven is eenzaam en vol teleurstellingen, maar toch geeft ze niet op. Ze schroomt niet om haar lichaam te verkopen om aan geld te komen, te leren stelen of met meerdere minnaars het bed te delen (ze vergeten haar toch weer als ze de volgende ochtend wakker worden). Het verhaal is trouwens echt een New Adult. Niet alleen vanwege de leeftijd van Addie (21+) maar ook vanwege de thema’s die langskomen (waar je op de middelbare school waarschijnlijk nog niet op die manier mee bezig bent), en natuurlijk de liefdesperikelen (al is het niet al te expliciet, er zitten genoeg verwijzingen en momenten in om dit onder een volwassener genre te scharen).

Ooit heb ik jou in een droom ontmoet

Het duister heeft ondertussen de vorm aangenomen van haar droomman, maar weigert die van zich af te werpen. Het is in zijn belang om Adeline het leven zuur te maken zodat zij haar ziel aan hem wil geven, liever sneller dan dat hij moet wachten. Maar Addie heeft de God door en doet haar uiterste best om hem te slim af te zijn, hoe hard en hoe naar het leven ook wordt. De man van haar dromen verandert zo langzamerhand in de man die ze het meeste haat, en daarmee vervult het boek gelijk het thema van de ‘haat-liefde’ relaties.

En dan komt de dag dat iemand zich haar ineens herinnert. Ik moet zeggen, ik had heel veel ideeën over deze plot maar het uiteindelijke einde van het boek had mij in tranen. Het was net zo’n mooie kunstzinnige lus als waarmee Schwab dit hele verhaal geweven heeft. Haar schrijftechnieken zijn dus te prijzen en net zo kunstzinnig als de kunstwerken waarover zij schrijft en waar Addie in vereeuwigt is (en ja, ik heb net als velen anderen ook de kunstwerken gegoogled).

Deal met het Duister

Als je dit boek oppakt sluit je zo je eigen deal, want het boek zal veel bij je losmaken. Het bevat liefde, veel herkenbare emoties waar je zelf waarschijnlijk ook wel (eens) mee geworsteld hebt. Schwab schrijft fijn, Merel Leene heeft het melodieus vertaald en je bent zo door die 500+ pagina’s heen. Het is een kunstzinnig werk over de kunst van het leven, de kunst van de liefde, de kunst van het overleven en de kunst zelf.

Een pakkende New Adult met een duister tintje dus. Als je ervan houdt je te verliezen in een wereld vol strubbelingen, waar de glans van hoop aan de horizon je lonkt, waar je droomman misschien wel werkelijkheid kan worden, maar waar je slimheid nodig hebt om te kunnen overleven – dan is dit boek een echte must-read voor jou. Uitgeverij Boekerij presenteert hiermee wat mij betreft dé duistere new adult fantasy van het jaar. En dan is het jaar nog maar net begonnen!

Het Onzichtbare Leven van Addie LaRue Boek omslag Het Onzichtbare Leven van Addie LaRue
V.E.Schwab
9789022591932