BoekenBoekrecensiesTovenaars van ooit krijgt een waardige afsluiting van Cressida Cowell

Tovenaars van ooit krijgt een waardige afsluiting van Cressida Cowell

-

Xar en Wens zijn samen met een kleurrijke verzameling aan magische wezens op een missie om de heksen die hun wereld willen overnemen te verslaan. Ze hebben echter heel wat hindernissen te overkomen. Niet in het minst omdat ze eigenlijk helemaal geen vrienden hadden mogen zijn! Ze zijn beide namelijk koningskinderen van rijken die met elkaar in oorlog zijn. De moeder van Wens is de koningin van de krijgers, de vader van Xar de koning van de tovenaars. Tovenaars en krijgers horen elkaar te haten en te bevechten in plaats van samen te werken. Hun ouders doen er dan ook alles aan om hen uit elkaar te halen en ze te laten stoppen met hun poging om de heksen te verslaan.

Xar is een aparte tovenaarszoon. Hij heeft een heksenvlek die er voor kan zorgen dat hij zich bij de heksen aan zal sluiten. Daarnaast is hij eigenwijs, koppig en heeft hij het talent om altijd in de problemen te komen. Dat hij ook slim dapper en loyaal is ziet zijn vader helaas niet.

Wens is een krijger met magie, iets dat als schandelijk wordt gezien voor een krijger. Haar moeder is dan ook erg teleurgesteld in haar. Haar optimisme, moed en de goede manier waarop ze haar magie gebruikt maakt totaal geen indruk op haar moeder

Haar vorm van magie is zeldzaam en vele vijanden (waaronder de heksen) azen op haar magie. Naast woedende ouders hebben de vrienden dus ook te maken met vele vijanden die het op Wens voorzien hebben. Alsof dat niet genoeg is zijn er nog monsterlijke wezens die hen bedreigen en moeten ze grote gevaren doorstaan om hun missie te voltooien.

Slotdeel van magische en avontuurlijke serie.

Nooit en voor altijd is het vierde en laatste deel van de serie De tovenaars van ooit. In de loop van de boeken zijn er vele magische en wonderlijke wezens geïntroduceerd zowel bij de vijanden als bij de vrienden van Xar en Wens. De karakters van deze twee zijn in de loop van de boeken ietwat meegegroeid met wat ze allemaal beleefd hebben. Vele andere personages hebben een kleine of grotere rol in de boeken en vaak ook een eigen verhaallijn.

Een belangrijke verhaallijn die ook erg vermakelijk is om te lezen gaat over de ouders van Xar en Wens. Ooit waren ze verliefd, maar dit liep niet goed af. De gevolgen zijn nu nog merkbaar. Dit wordt knap verweven in het verhaal dat nu speelt. Magie, gevaren, vriendschap en de relatie tussen de kinderen en hun ouders zijn vaste prik in alle boeken. Met veel humor en scènes waarin vaak van alles gebeurt wordt het verhaal in woord en in beeld neergezet. Ook in dit deel zijn er weer veel sprekende zwart-wit illustraties die het verhaal ondersteunen.

Xar en Wens hebben met veel omzwervingen en zijlijnen alle ingrediënten bij elkaar verzameld om een spreuk te maken waarmee ze de Koningsheks kunnen verslaan. In dit deel komt het erop aan om de drank te maken die nodig is voor de spreuk, maar vooral om daarna het gevecht met de Koningsheks aan te gaan. De weg daarna toe kent vele spannende, maar vooral ook aangrijpende momenten.

Uitgebreid en goed uitgewerkt einde

De uiteindelijke confrontatie is episch te noemen, een groot gevecht waar er van alles tegelijk gebeurd en waarin de spanning om te snijden is. De uitkomst eist offers en dat maakt best wel indruk.

Het einde past ontzettend goed bij de serie. Uitgebreid wordt overal en over iedereen iets geschreven. Aangezien er veel gebeurde in de verhalen en er veel personages een belangrijke rol hadden is het fijn dat het verhaal voor iedereen afgerond wordt. De manier waarop de Koningsheks uiteindelijk verslagen wordt is origineel en geloofwaardig. Aan het einde is er een twist die verband legt met de verhalen over koning Arthur en dat kwam wat mij betreft wat gekunsteld over.

Een waardige afsluiting van de serie van de Tovenaars van ooit met een einde die aan alle verhaallijnen recht doet. Het verhaal biedt naast spanning en magie ook humor en veel wonderlijke fantasievolle karakters. De vele zwart-wit illustraties in het boek ondersteunen en versterken het verhaal heel mooi. Xar en Wens zijn goed neergezet en spreken tot de verbeelding.

Nooit en voor altijd Boek omslag Nooit en voor altijd
De Tovenaars van Ooit 4
Cressida Cowell