The Orïsha Legacy 1: Bloed en Beenderen – Tomi Adeyemi

0
165

Ooit leefden er in Orïsha vele magiërs die gekenmerkt werden door hun witte haar. Er waren vele magische stammen in Orïsha met ieder hun eigen krachten, maar dat veranderde toen de koning deze magiërs begon te vervolgen. De moeder van Zélie werd zelfs voor haar dochters eigen ogen vermoord, alleen maar omdat ze magie kon gebruiken. Sinds de vervolging is er geen magie meer en alle kinderen met wit haar kunnen hun magie niet opwekken. Alles verandert als Zélie de prinses van Orïsha, Amari, ontmoet, die een rol heeft waardoor ze de magie in Orïsha kan terugbrengen. Zélie besluit samen met haar broer Tzain en de prinses te vertrekken, aangezien kroonprins Inan Zélie tegen wil houden.

Magisch avontuur in een Afrikaanse setting
Bloed en Beenderen is het eerste deel in een spannende trilogie over Zélie en haar queeste om de magie in Orïsha terug te brengen. Tomi Adeyemi heeft een indrukwekkende wereld geschapen vol magie. In Orïsha leven er verschillende stammen, die vroeger ook magiërs bevatten. Er zijn verschillende soorten magie, die allemaal hun oorsprong vinden bij de goden. Er zijn magiërs die elementen kunnen gebruiken, magiërs die dromen kunnen opwekken of zelfs de dood kunnen oproepen. Het magische systeem van Orïsha is ontzettend goed bedacht en de setting helpt hier ook bij. Tomi Adeyemi heeft zich laten inspireren door West-Afrikaanse mythologie en cultuur, wat ruim aan bod komt in dit verhaal. Er komen wat Afrikaanse termen in dit boek naar voren, wat zowel voor- als nadelen heeft. De Afrikaanse termen maken het verhaal heel bijzonder, maar sommige termen kunnen voor de lezer wat onduidelijk zijn, wat kan leiden tot enige misopvattingen. Zo zijn er dieren die ‘aire’ achter hun naam krijgen staan (zoals leonaire), maar andere woorden missen wat context zodat je geen duidelijk beeld van een voorwerp hebt.

Bloed en Beenderen is een spannend boek met een magische en bijzondere setting en een realistische ondertoon richting de maatschappij.

De queeste van Zélie, Tzain en Amari is erg spannend; het drietal maakt namelijk genoeg mee op hun reis. Ze zijn op de vlucht voor de kroonprins, die persoonlijke redenen heeft om de terugkerende magie uit te schakelen. De personages belanden in veel akelige taferelen waarbij ze veel gebruik moeten maken van hun kracht. Het verhaal kan op sommige momenten wat traag zijn, maar uiteindelijk weet het verhaal weer een spannende wending te maken waardoor je maar al te graag verder leest.

Een heftige onderlaag, maar overbodige romantiek
Tomi Adeyemi schreef een fantasyverhaal, maar heeft ook de realiteit naar voren gebracht in dit boek. In de tijd dat ze dit boek schreef, werden er in Amerika sommige onschuldige burgers neergeschoten door politieagenten. Het enige wat ze verkeerd deden was een donkere huidskleur hebben, iets wat Tomi van binnenuit enorm verscheurde. In Bloed en Beenderen komt ook veel discriminatie aan bod. De magiërs in dit verhaal hebben witte haren als kenmerk, waardoor zij worden veracht door de koning. Vele onschuldige mensen worden in dit verhaal gemarteld en vermoord, puur omdat zij niet zoals de anderen zijn. Je merkt als lezer het verdriet en de pijn van Tomi in dit verhaal, waardoor dit fantasyboek dichter bij de realiteit komt dan je in eerste instantie denkt.

Hoewel de setting van het verhaal uitmuntend is, kunnen de personages nog verbeterd worden. Je leest het verhaal vanuit drie perspectieven (Zélie, Amari en Inan), maar soms missen de unieke stemmen van de drie personages. Ook de kleinere personages komen nog niet heel duidelijk naar voren. Ze krijgen een korte introductie en worden benoemd in het verhaal, maar hun persoonlijkheid is niet zo uitgesproken en levendig. Daarbij is de romantiek in het verhaal vrij overbodig en op sommige punten wat onlogisch. Het kwam zo nu en dan wat geforceerd over en leek uit het niets te komen, wat vrij onbegrijpelijk kan aanvoelen voor de lezer.

Bloed en Beenderen is een spannend boek met een magische en bijzondere setting en een realistische ondertoon richting de maatschappij. Tomi weet je goed mee te nemen naar de magische wereld van Orïsha, hoewel de personages wat aan de vlakke kant kunnen zijn. Het einde laat in ieder geval zien dat het onrecht in dit land nog lang niet verdwenen is en dat Zélie en haar bondgenoten nog een lange weg moeten afleggen, waar je als lezer graag aan meedoet. Dit verhaal smaakt naar meer, dus na het lezen ervan wil je maar al te graag de dagen aftellen naar het vervolg in deze serie.

Bloed en Beenderen Boek omslag Bloed en Beenderen
The Orïsha Legacy
Tomi Adeyemi