Actie en betoverende magie in Vrees en Wraak van Tomi Adeyemi

0
150

Zélie en Amari hebben hun queeste volbracht en de magie teruggebracht in Orïsha. Het volk van Zélie heeft hun magie terug, waardoor ze weer hun mannetje kunnen staan tegen het koninklijk huis. Het probleem is alleen dat ook de vijand magische krachten heeft teruggekregen, waardoor de spanningen in Orïsha hoog oplopen. Zélie moet de maji bij elkaar brengen en ze klaarstomen voor een groot gevecht, maar kunnen Amari en zij de vrede in Orïsha terugbrengen?

Magisch avontuur vol actie en spectaculaire veldslagen

Tomi Adeyemi heeft ons even laten wachten, maar nu kunnen we eindelijk het vervolg lezen op Bloed en Beenderen. Adeyemi heeft in de tussentijd nog steeds haar fijne schrijfstijl weten te behouden. Ze weet Orïsha heel overzichtelijk te maken, ondanks het complexe magische systeem. Doordat het eerste deel veel worldbuilding had, kan ze in dit deel nog meer dingen uitwerken en het verhaal naar een hoger niveau tillen. De vaart in het verhaal zit er goed in, want je belandt van het ene avontuur in het andere. Daarnaast volg je nog steeds drie personages (Zélie, Amari en Inan), waardoor je constant andere kanten ziet van het verhaal. Dit zorgt voor veel afwisseling en houdt je continu geboeid.

Je kijkt echt je ogen uit als Zélie met andere maji oefent in het gebruik van magie.

De magie in deze trilogie is heel interessant om te ontdekken. Er zijn meerdere soorten magie, die stuk voor stuk hun eigen bijzondere krachten hebben, en de manier waarop dit wordt beschreven beneemt je de adem. Je kijkt echt je ogen uit als Zélie met andere maji oefent in het gebruik van magie, waardoor dit verhaal veel levendiger is dan het vorige deel. Daarbij lopen de spanningen steeds meer op, met veel grote veldslagen als resultaat, waarin de magie losbarst.

Onnodige romantiek en vreemde personages

Hoewel het verhaal barst van de spanning, actie en magie, valt er wel veel op te merken aan het verhaal en de personages. Ten eerste geeft Tomi Adeyemi geen terugblik op het vorige deel, wat wel wenselijk is aangezien het eerste deel twee jaar geleden is verschenen. Hierdoor kan je moeite hebben om in het verhaal te komen, maar na een paar hoofdstukken zit je er weer in. De personages zijn alleen minder goed uitgewerkt dan in het vorige deel. Je leeft vooral mee met Amari, die als prinses de troon wil opeisen, maar zij wordt juist hard onderuitgehaald. Daarnaast zijn er veel conflicten met Zélie, die een heel andere mening heeft dan Amari over de manier waarop ze vrede kunnen stichten in Orïsha. Zélie was in het vorige deel juist een sterke krijger, maar nu zwelgt ze in zelfmedelijden en zijn de zorgen van anderen niet meer belangrijk voor haar. Dit is ontzettend storend en doet erg veel afbreuk aan het verhaal en haar personage.

De romantiek in dit verhaal is vrij overbodig. In het vorige deel merkte je al dat er een connectie was tussen Zélie en Inan, maar die is nu op een laag pitje gezet. Ondanks dat doet Inan wel pogingen om Zélie en Amari te spreken, maar dit wordt vaak weggeslagen. Er is een gebrek aan communicatie, waardoor het verhaal juist mindert in vaart. Elke vorm van romantiek in dit verhaal is erg geforceerd en de chemie tussen personages is daarom ook lastig te begrijpen. Het slot van het verhaal is erg spannend, maar door een vreemde plottwist wordt het verhaal een heel andere kant op gegooid. Dit verhaal had al in dit tweede boek afgerond kunnen worden, maar het lijkt erop dat Adeyemi per se een derde deel wilde schrijven, waardoor ze deze twist bedacht om het verhaal uit te rekken. Erg jammer, want deze trilogie weet nu veel minder impact op je te maken.

Vrees en wraak is een boek dat je laat genieten van veel actie en betoverende magie, maar er is wel een hoop op aan te merken. De personages handelen zeer onlogisch, de romantiek heeft geen functie in het verhaal en het einde is erg frustrerend. Hopelijk weet het verhaal een upgrade te krijgen in het derde en laatste deel in deze boekenreeks, want zeker met verkochte filmrechten en bijzondere en belangrijke thema’s zoals racisme kan deze trilogie juist een enorme topper worden.

Vrees en Wraak Boek omslag Vrees en Wraak
The Orïsha Legacy
Tomi Adeyemi