The Darkest Minds 1: De overlevenden – Alexandra Bracken

0
437

Als Ruby tien jaar is, beginnen er om haar heen plotseling kinderen van haar leeftijd te sterven. Wat er aan de hand is weet niemand, maar het is duidelijk dat het grootste gedeelte van de Amerikaanse kinderen aan deze epidemie bezwijkt. En ook het leven van de paar kinderen die het wél overleven wordt op zijn kop gezet: het blijkt namelijk al snel dat deze kinderen de ziekte niet alleen hebben overleefd, maar er ook nog iets voor terug hebben gekregen: mysterieuze, maar levensgevaarlijke krachten…

Ook Ruby heeft de epidemie overleefd en heeft daar een oncontroleerbare kracht voor teruggekregen. Om die reden wordt ze, samen met alle andere overgebleven kinderen van Amerika, naar een zwaarbewaakt heropvoedingskamp gestuurd. In dat kamp blijkt het voor Ruby echter nog gevaarlijker te zijn dan erbuiten. Jaren later weet ze te ontsnappen, maar aangezien ze één van de gevaarlijkste tieners van het land is, duurt het niet lang voordat zo’n beetje alle volwassenen in Amerika naar haar op zoek zijn…

Een dystopisch nakomertje
Toen The Darkest Minds voor het eerst verscheen was het 2012, midden in de trend van de dystopische boeken. Ik had al erg veel goeds over deze serie gehoord (zo vindt Sarah J. Maas dit een van de beste boeken die ze ooit heeft gelezen) en was daarom ook ontzettend blij dat deze serie eindelijk naar het Nederlands is vertaald. En precies op tijd, want in september 2018 verschijnt er een verfilming van deze serie!

De verfilming zal waarschijnlijk ook wel één van de redenen zijn waarom uitgeverij Karakter besloot The Darkest Minds naar Nederland te halen. Het enige probleem is echter dat het ondertussen 2018 is, en waar deze reeks in 2012 waarschijnlijk nog ontzettend bijzonder en origineel was, hebben we ondertussen al tientallen andere dystopieën gelezen. Ik heb het idee dat De overlevenden om die reden toch wat minder indruk op me heeft gemaakt dan het vijf jaar geleden zou hebben gedaan. Het idee achter het verhaal is nog steeds erg intrigerend, maar qua wereldopbouw, personages en verhaallijn deed het verhaal me eigenlijk heel erg denken aan boeken als Vrees me, Divergent en The 5th Wave.

Bracken houdt er genoeg spanning in om dit boek in één ruk uit te willen lezen.

Spannende achtbaan
Toch betekent dat zeker niet dat De overlevenden een slecht boek is. Integendeel zelfs! Het komt allemaal misschien wat bekend voor en is daardoor niet overal even origineel meer, maar over het algemeen is dit eerste deel superspannend en leest het erg fijn weg. Alexandra Bracken heeft een fijne schrijfstijl en besteedt veel aandacht aan de opbouw van haar wereld en personages (wat ook wel te zien is aan de dikte van het boek). Toch maakt dat het verhaal nergens traag of saai; Bracken houdt er genoeg spanning in om dit boek in één ruk uit te willen lezen.

Vooral de wereld in dit boek is erg goed uitgewerkt. Alle kleine details zorgen er echt voor dat je het gevoel krijgt alsof je rondloopt in een post-apocalyptisch Amerika, een wereld die je samen met Ruby, die zes jaar in het kamp heeft gezeten en zelf dus ook geen idee heeft hoe erg de wereld is veranderd, stukje bij beetje leert kennen. Daarbij merk je echt dat de personages voor een deel worden gevormd door hun gaven. Het zijn niet meer dezelfde kinderen als voor de epidemie, en sommige kinderen veranderen zelfs in kleine psychopaatjes dankzij hun gaven (wat misschien ook wel te verwachten is als je ze met z’n allen in een zwaarbewaakt kamp zet). Het verhaal is in elk geval erg rauw en heftig, en dat geeft het een behoorlijk realistisch tintje.

Hoe goed de wereld en de personages ook zijn uitgewerkt, toch blijven er nog wel wat vragen over. Zo speelt De overlevenden zich uiteraard alleen maar af in de Verenigde Staten, waardoor je als lezer totaal geen idee hebt hoe de rest van de wereld er aan toe is. En ook de Amerikaanse volwassenen blijven een beetje onderbelicht. Hoe hebben zij hun leven weer opgepakt in die post-apocalyptische wereld? Je ziet ze in elk geval nauwelijks. En ten slotte ben ik wel heel erg benieuwd naar hoe deze mysterieuze epidemie nou eigenlijk is ontstaan. Een foutje van de natuur, of is er toch wat meer aan de hand? Hopelijk worden al deze vragen beantwoord in de volgende twee delen, die gelukkig lekker snel achter elkaar worden uitgegeven.

De overlevenden is typisch zo’n boek dat perfect thuishoort in de dystopische hype. Ik denk dat als dit boek vijf jaar eerder in het Nederlands was verschenen, het echt een bijzonder en populair boek zou zijn geworden. Ondertussen komt het allemaal een beetje bekend voor, maar dat neemt niet weg dat dit eerste deel in The Darkest Minds-serie alsnog erg spannend, duister en goed uitgewerkt is. Ik heb er in elk geval erg van genoten en met dat razend spannende einde is het onmogelijk om niet uit te kijken naar het tweede deel in de serie, Onvergetelijk, dat gelukkig al is verschenen!

The Darkest Minds 1: De overlevenden
The Darkest Minds 1
Alexandra Bracken