Summoner 3: De strijdmagiër – Taran Matharu

0
262

Na de ontberingen in het hart van het rijk van de orks staan Fletcher en zijn vrienden voor een nog grotere uitdaging: de ether. Ze moeten het deel van Hominium terug weten te vinden, voordat de orks hen overvallen of de ether zelf hen vernietigt. Opgejaagd door de orks en hun Wyverns doorkruisen ze de buitenaardse jungle, waar ook de wilde demonen die er wonen hen wel als snack lusten, op zoek naar een weg terug. Maar dat is niet alles: Fletchers aartsvijand Khan is vastbesloten om alles en iedereen in Hominium te vernietigen. Een race tegen de klok om de wereld van de ondergang te redden begint.

De ether
De strijdmagiër pikt mooi in op de verhaallijn van het einde van deel twee, De edele. Fletcher en zijn vrienden zijn net ontsnapt aan de orks via een poort naar de ether. Eenmaal daar loopt niet alles volgens het plan en moeten ze dringend op zoek naar voedsel en de bloemblaadjes die hen beschermen tegen de lucht in de ether. Bij die eerste kennismaking met de ether komen we ineens nieuwe demonen tegen die in Hominium nog niet voorkwamen. Ook deze zijn ieder weer uniek en dankzij onder andere Othello, die goed had opgelet in de les, krijgen we een mooie voorstelling van alle kenmerken van deze wezens.

Een knaller van een derde deel waarin je het ene na het andere hoofdstuk verslindt tot onvermijdelijk het einde in zicht komt.

De wereld van de Summoner-boeken heeft er dus weer een geslaagd element bij, waarin de personages zichzelf moeten ontwikkelen en dat net zozeer leeft als de andere gebieden en steden die we in de voorgaande delen tegen zijn gekomen. Bovendien zit er ook een aangename spanning in die aanzet tot lezen. De dreiging van de orks die de achtervolging hebben ingezet, hangt als een zwaard van Damocles boven de hoofden van de vrienden en de druk om op tijd hun eigen wereld te bereiken maakt van het geheel een echte pageturner.

Moed en opoffering
Zowel Fletcher als de rest van zijn vrienden moet leren om het hoofd koel te houden in moeilijke situaties en om anderen te leiden. Dit vergt van hen allemaal wel de nodige creativiteit en moed om hun verschillende taken te volbrengen. Ze groeien langzaam in hun nieuwe rollen en ze leren hun verantwoordelijkheid te nemen. In dit deel staat vooral Fletcher hierin centraal. Hij moet zijn vrienden leiden, maar ook zijn verantwoordelijkheden als edele leren kennen en uitvoeren. Dit gaat allemaal niet vanzelf en gebeurt met vallen en opstaan. Gelukkig weet hij ook dat hij niet alles alleen kan en vertrouwt hij op anderen om hem bij te staan. Als personage heeft Fletcher dan ook vele kanten die allemaal mooi aan bod komen en uitgewerkt worden.

Hoewel Fletcher hierin centraal staat, besteedt Taran Matharu ook voldoende aandacht aan de andere personages. Natuurlijk gaat dit voor een deel over zijn vrienden Sylva, Othello en Cress, die samen met hem in de ether vast komen te zitten. Hoop en verdriet leven dicht naast elkaar en beide emoties worden voor ieder personage individueel uitgewerkt, zodat het past bij ieder van hen. Ook andere personages zoals Sir Caulder en Rotherham, die niet altijd even prominent aanwezig zijn, tonen hun moed en andere emoties op hun eigen manier. Zelfs de demonen worden niet achterwege gelaten en hun worstelingen krijgen een mooi plaatsje in het geheel. Dat geeft kracht aan het hele verhaal en dan is het jammer dat de trilogie hier eindigt. Je verveelt je geen moment.

De strijdmagiër gaat moeiteloos verder en sleurt je mee door een verhaal vol moed en opoffering dat zowel de personages als de lezer niet onberoerd laat. Een knaller van een derde deel waarin je het ene na het andere hoofdstuk verslindt tot onvermijdelijk het einde in zicht komt. Een topper van formaat!

De strijdmagiër Boek omslag De strijdmagiër
Summoner
Taran Matharu