Spellcaster 1: Zwartspreuk – Claudia Gray

0
304

Zodra Nadia, haar vader en haar kleine broertje Cole het dorpje Captive’s Sound binnenrijden, klinkt er een vreselijke klap en vliegt hun auto van de weg. Het lijkt een simpel ongeluk waarbij wonder boven wonder niemand gewond raakt, maar Nadia weet wel beter: er is hekserij in het spel. Het kleine dorpje waar ze samen met haar vader en broertje naartoe verhuist, lijkt namelijk omgeven te zijn door duistere krachten die Nadia als heks meteen oppikt. Het blijkt al snel dat Nadia haar eigen krachten hard nodig zal hebben, maar wat kan ze doen nu haar eigen moeder – haar mentrix in de magie – haar van de ene op de andere dag in de steek heeft gelaten?

Gelukkig ontdekt Nadia al snel dat ze er niet helemaal alleen voor staat. Allereerst is er natuurlijk Mateo, de ongelooflijk knappe jongen die haar na het ongeluk direct uit het autowrak heeft getrokken en die beweert dat hij vervloekt is. En dan is er nog Verlaine, met wie er ook iets geheimzinnigs aan de hand lijkt te zijn. Langzaam maar zeker ontdekt Nadia dat Captive’s Sound compleet onder invloed staat van een duistere, gevaarlijke kracht… Maar wat is dat precies? En belangrijker nog: kunnen Nadia en haar vrienden die kracht stoppen voor het te laat is?

Terug naar de heksen
Het is alweer een jaar of vijftien geleden dat boeken, films en series over heksen ontzettend populair waren. Met onder andere de Wicca-boeken van Cate Tiernan en natuurlijk de televisieserie Charmed, was hekserij een geliefd onderwerp. Met de komst van de vampiers, de weerwolven, de gevallen engelen en de dystopische boeken, zijn de heksen echter een beetje op de achtergrond verdwenen, en dat vond ik persoonlijk best jammer. Zodra ik hoorde dat er bij HarperCollins weer eens een écht YA heksenboek zou verschijnen, wist ik dan ook meteen dat ik hem móést lezen!

Zwartspreuk is een echte aanrader voor iedereen die series als Wicca en Charmed vroeger heeft verslonden.

Wat dat betreft heeft Zwartspreuk me dan ook niet teleurgesteld. Qua sfeer lijkt het verhaal wel een beetje op Charmed, met een klein stadje waar vreemde dingen gebeuren, lekker veel magie en hekserij en natuurlijk een enorme slechterik. Liefhebbers van series als Charmed of Wicca zullen dan ook ongetwijfeld genieten van Zwartspreuk, al moet ik zeggen dat het verhaal om diezelfde reden niet heel origineel aanvoelde. Het enige wat ik écht heel cool en origineel vond, was de manier waarop de toverkracht werkt in dit verhaal. In plaats van ingrediënten of woorden bij elkaar te voegen voor een toverspreuk, is de magie in Zwartspreuk gebaseerd op emoties en de herinneringen die daarbij horen. Nadia moet dus echt in haar emoties en herinneringen graven om een spreuk uit te kunnen voeren. Op die manier voel je als lezer echt de kracht van de spreuk en leer je tegelijkertijd haar personage ook nog eens beter kennen.

Fijne schrijfstijl en veel personages
Veel Nederlandse lezers zullen Claudia Gray vooral kennen van haar Firebird-serie, maar eigenlijk is Zwartspreuk juist één van haar eerdere boeken, en dat is ook wel te merken aan haar schrijfstijl. Waar de Firebird-boeken je toch wat sneller en makkelijker weten mee te slepen, duurt het even voor Zwartspreuk echt op gang komt. Het tempo ligt in het begin vrij laag, al zorgt Grays fijne, soepele schrijfstijl er wel voor dat het niet moeilijk is om door te lezen, en als het verhaal na een tijdje écht spannend begint te worden, wil je ook niets liever dan het boek in één ruk uitlezen.

Toch kan het verhaal af en toe ook een tikje verwarrend zijn. Allereerst omdat er regelmatig met herinneringen en geheugen wordt geknoeid, waardoor personages sommige dingen soms zomaar kunnen vergeten. Daarbij is Nadia het hoofdpersonage, maar wordt er regelmatig van perspectief gewisseld. Die overgang van perspectief is niet altijd even duidelijk, waardoor het soms echt even opletten is uit wiens perspectief je leest. Toch zorgen die perspectiefwisselingen er ook voor dat je de personages stuk voor stuk goed leert kennen en precies begrijpt wat er zich in hun gedachten afspeelt. Claudia Gray heeft ze allemaal hun goede en slechte trekjes meegegeven, wat ze erg realistisch maakt.

Wat ook erg leuk is, is dat je sommige stukjes meeleest vanuit het perspectief van de slechterik. Op die manier blijft het namelijk niet zomaar een oppervlakkige slechterik, maar krijgt deze echt een achtergrond en een persoonlijkheid. Desalniettemin is deze slechterik echt pure evil en dat merk je aan alles, waardoor we hier met een heel tof en bijzonder personage te maken hebben.

Al met al is Zwartspreuk een echte aanrader voor iedereen die series als Wicca en Charmed vroeger heeft verslonden. Het is een heerlijk en typisch heksenverhaal, dat misschien niet overal even origineel is, maar dankzij Grays fijne schrijfstijl en goed uitgewerkte personages wel erg lekker wegleest. Daarbij blijven er nog flink wat vragen onbeantwoord – hoe zit het nou bijvoorbeeld met Verlaines familie en wat is er met Nadia’s moeder aan de hand? – dus die maken alvast erg nieuwsgierig naar het tweede deel in deze trilogie!

[product_page sku=”9789402700534″]

Spellcaster 1: Zwartspreuk
Spellcaster 1