BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies Firebird 3: Een miljoen werelden met jou – Claudia Gray

Firebird 3: Een miljoen werelden met jou – Claudia Gray

0
191

Marguerite, de dochter van twee uitvinders die een apparaat hebben uitgevonden waarmee je door dimensies kunt reizen, heeft al heel wat werelden getrotseerd maar staat nu voor het grootste gevaar ooit. Ze is erachter gekomen dat een boosaardige versie van haarzelf er samen met hun grootste vijand Wyatt Conley op uit is om duizenden universums te vernieten om één persoon te kunnen redden. Lukt het Marguerite om ‘booswicht’ voor te blijven, of zal ook haar eigen universum voor altijd uitgewist worden?

Geweldige opbouw
In deze serie staat het reizen door dimensies centraal. Toch weet Gray er nog steeds voor te zorgen dat dit niet eentonig wordt omdat dimensiereizen constant in ontwikkeling blijft. In elk deel van de serie staat een ander probleem centraal. Ook weet Gray de nieuwe universums die in dit deel aan bod komen weer zo uniek te maken dat het nooit saai wordt om over ze te lezen.

Ook in het laatste deel van de serie kwamen er weer nieuwe mogelijkheden naar boven die zo goed uitgewerkt zijn dat het boek eigenlijk heel realistisch lijkt. Het was een plezier om over alle dimensies te lezen (zoals de ruimtedimensie, wow!) en ik vind het echt jammer dat dit deel het laatste deel van deze geweldige serie is!

Het was een plezier om over alle dimensies te lezen en ik vind het echt jammer dat dit deel het laatste deel van deze geweldige serie is!

Humor, romantiek en spanning
Wat ik zo leuk vindt aan de Firebird-trilogie is de grote dosis humor en romantiek, zonder dat het verhaal daardoor belachelijk of juist te zoetsappig wordt. Marguerite is zo’n leuk personage: ze zou zo mijn beste vriendin kunnen zijn. Ze heeft een flinke dosis humor, maar ze is ook intelligent, creatief en staat met beide benen op de grond. Ze maakt fouten en komt erachter dat ook zij de verkeerde kant op kan gaan. Booswicht (zo noemt ze de kwaadaardige versie van zichzelf) is compleet doorgeslagen en staat op het punt om duizenden werelden voorgoed uit te wissen. Ze moet haar zien te stoppen, maar omdat booswicht probeert om alle Marguerites in andere universums te vermoorden, is dit een levensgevaarlijk klusje.

Marguerite leert dat ze booswicht alleen kan stoppen door zich in haar kwaadaardige versie te verdiepen, en psychologisch is dit erg zwaar voor haar. Ik vind het erg knap dat dit boek zo diep ingaat op het innerlijk van mensen zonder ingewikkeld of saai te worden. Alle personages hebben ontzettend veel diepgang en ook Theo en Paul, de twee promovendi van Marguerites ouders en in bepaalde universums ook geliefde(n) van Marguerite, blijven zich verder ontwikkelen. Vooral Paul maakt na zijn versplintering veel mee en het is nog maar de vraag of hij er bovenop komt en wat zijn lotsbestemming met Marguerite is. Verder is het verhaal vooral heel erg spannend en je vliegt wederom door dit deel heen.

Een waardige afsluiter van een prachtige serie
Ik ben tevreden met de manier waarop deze serie is afgesloten. Het verhaal blijft tot op het einde razend spannend en hoewel ik hoopte dat het verhaal op een bepaalde manier zou eindigen, bleef het tot op het laatste hoofdstuk onzeker wat er zou gebeuren.

Ook wil ik het nog een keer hebben over de mooie omslagen van deze boeken: de witte kaft met de kleurrijke tekeningen zijn echt prachtig. Ik zou deze boeken het liefst met de kaft naar voren in de kast zetten omdat ze zo mooi zijn om naar te kijken (jammer genoeg heb ik daar natuurlijk helemaal geen ruimte voor!).

Deze serie wil je lezen. Ik ben zeer onder de indruk van de manier waarop alle verhalen zijn opgebouwd. De technologie van het dimensiereizen is zo beschreven dat deze begrijpelijk en zelfs heel logisch klinkt, en de verschillende universums zijn zo goed uitgedacht dat het zelfs tot op het einde leuk blijft om hierover te leren. De personages zijn geweldig en fantastisch uitgewerkt: ik ga ze oprecht missen. Ik ben groot fan van de Firebird-trilogie!

[product_page sku=”9789402723106″]

Firebird 3: Een miljoen werelden met jou
Firebird 3
Claudia Gray
HarperCollins Holland
Als kind was Denise gek op prinsessenfilms. Haar hart brak toen ze erachter kwam dat prinses helemaal geen beroep was. Via Harry Potter en The Lord of the Rings kwam ze terecht in de wereld van fantasy, en je zal haar dan ook vaak terugvinden op fantasyfairs door het hele land. Ze is dol op het lezen van (dystopische) young-adults, maar ook op epische fantasy, een thriller op zijn tijd, en af en toe iets om bij te zwijmelen.