BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies Sleutels van chaos – Hati Bell

Sleutels van chaos – Hati Bell

0
75

Omslag Sleutels van chaos

Sieb is een jonge meesterdief uit de stad Tara. Ze heeft een aardige reputatie, maar ineens zit alles haar tegen: ze wordt door een roversbende uit haar huis gezet en haar beste vriend wordt geronseld voor het leger. Net op het moment dat ze denkt dat het niet erger kan, wordt ze gevangen en meegenomen door een vreemde groep mensen die niet uit Tara lijken te komen.

Ceara woont in een prachtige vallei, waar ze door haar oom is getraind tot een sterk krijgster. Waarom ze zo getraind is en waarom ze de vallei niet uit mag, is haar een raadsel. Bovendien kán ze de vallei niet eens verlaten, omdat er een soort barriére omheen zit. Maar op een dag valt de barriére weg, en is haar oom van huis. Ceara besluit de stoute schoenen aan te trekken en de wijde wereld in te gaan.

Beide meisjes lijken niets met elkaar te maken te hebben. Toch heeft het lot hen verbonden. Wat zal hun toekomst inhouden?

Sieb is het beu. Ze wordt van hot naar her gesleept door een of andere groep krijgers, zonder dat ze haar willen zeggen waar ze nou naar toe gaan. Elke keer als ze probeert te ontsnappen om terug naar Tara te gaan, wordt ze in de kraag gevat door de norse Sando. Wat wil die vent van haar? De groep blijft volhouden dat Sieb een belangrijke Elementaal is, een krijger die een element kan besturen. Maar dat is ze zeker niet, anders had ze dat zelf wel ontdekt.

Ceara is wel een elementaal. Ze heeft haar hele leven geoefend om haar gaven te perfectioneren en is dan ook een zeer geduchte tegenstander. Nu de barriére weg is, gaat ze op zoek naar haar oom. Het wegvallen van de barriére is waarschijnlijk een slecht teken en hopelijk weet hij wat er aan de hand is. Als ze nu maar eens wist waar hij om de zoveel tijd naartoe gaat…

Sleutels van chaos is een vermakelijk verhaal. De wereld met de Elementalen is goed in elkaar gezet, wat de hiërarchie tussen de magiërs en de elementalen duidelijk maakt, en je meevoert in de oneerlijkheid ervan. Het verhaal lijkt geïnspireerd te zijn door Avatar: The Legend of Aang/The Legend of Korra. Dat is op zich niet erg, omdat Bell voldoende extra elementen toegevoegd heeft om het origineel te houden. De overlap het boek en Avatar blijft dus redelijk beperkt.

Als je echter naar de cover van het boek kijkt, zie je letterlijk de afbeeldingen van de vier naties van Avatar erop staan. Niet alleen is dit een flater van formaat omdat het nu een rechtstreeks aftreksel van Avatar lijkt, maar ook omdat ik me afvraag of het überhaupt wel mag qua copyright. Het verhaal verliest hierdoor een deel van zijn originaliteit, en dat is jammer. Vergeleken met Amber, Bells vorige boek, is er namelijk een heuse verbetering te zien in schrijfstijl en verteltempo. Sleutels van chaos is een sterk verhaal, en het zal veel jongeren en volwassenen aanspreken.

Sleutels van chaos is een sterk verhaal, en het zal veel jongeren en volwassenen aanspreken.

De hoofdrollen zijn weggelegd voor Sieb en Ceara. Per hoofdstuk wordt er gewisseld van perspectief. Zo komen er ook hoofdstukken voorbij vanuit het perspectief van Rakkas, maar deze hoofdstukken zijn naar mijn idee vooral om achtergrond te bieden aan het verhaal. Tot nu toe speelt Rakkas geen grote rol in het verhaal, maar dat kan van Sieb en Ceara niet gezegd worden.

Sieb is een eigenwijze dief die altijd op haar hoede is en kansen zoekt om te kunnen ontsnappen aan haar ontvoerders. Die hele flauwekul over dat ze een Elementaal is kan haar gestolen worden, al moet ze later wel inzien dat ze misschien toch gelijk hebben. Ceara is een geboren krijgster en kan dus de hele acceptatie-stap overslaan. Zij zit juist met het probleem waar haar oom gebleven is. Op haar zoektocht leert ze dat hij haar goed heeft opgevoed, en dat ze zich prima weet te redden terwijl ze eerder nooit echt heeft gevochten. Beide personages maken wat ontwikkeling door, maar vooral Sieb moet een omslag maken in haar houding. Het is mooi om te lezen hoe dat gebeurt.

Sleutels van chaos is een goed begin van de reeks. Sieb en Ceara zijn interessants personages, en hun wereld zit goed in elkaar. De link met Avatar is snel gelegd, maar dat hoeft niet erg te zijn. Dat de symbolen van de naties van Avatar op de cover staan is wel ernstig, en levert ook een paar strafpunten op. Toch is het een vermakelijk boek voor jongeren en volwassenen: ik kijk uit naar het vervolg.

[product_page sku=”9789490767792″]

Sleutels van chaos Boek omslag Sleutels van chaos
Hati Bell