Amber – Hati Bell

0
7

Omslag Amber

Amber gaat over de dryade Amber, die een bijzondere gave heeft. Ze krijgt namelijk visioenen als ze door iemand wordt aangeraakt. Dit maakt haar leven er niet makkelijker op. Gelukkig hield men er op haar school, die speciaal voor dryaden en pixies is bedoeld, rekening mee. Helaas moet haar school nu noodgedwongen fuseren met een school voor draken. En laat dat nu net de aartsvijand van de dryaden zijn… Al snel kan Amber niet meer om hen heen en ontmoet ze Drake, een van de meest invloedrijke draken die er bestaan. Als hij haar aanraakt, ziet ze iets verschrikkelijks. Ze wil wat er in dit visioen gebeurt koste wat kost voorkomen, maar kan ze wel tegen haar lotsbestemming ingaan? En belangrijker nog: wil ze dat wel?

Amber heeft het niet makkelijk. Ze heeft haar gave om visioenen te krijgen geërfd van haar oma, die haar amper begeleidt en haar vooral aan haar lot overlaat. Gelukkig letten haar vader en haar twee broers goed op haar. Toch kunnen ze haar niet volledig beschermen, want Drake weet haar te imponeren met zijn charme.

Het tempo ligt vanaf het begin erg hoog en dit blijft ook zo gedurende het hele verhaal. Doordat er erg veel oog voor detail is en er veel personages aan het woord komen, kan dit tempo moordend zijn. Er gaat hierdoor als lezer veel informatie langs je heen, waardoor je al snel in de war raakt en je het verhaal niet meer kunt volgen. Desalniettemin is het verhaal boeiend en blijf je vaak op het puntje van je stoel zitten aan het einde van een hoofdstuk.

Wat ook storend is zijn de slordigheidsfouten in het boek. Zo heet een van de hoofdstukken ‘abula rasa’ terwijl dit toch duidelijk ‘Tabula rasa’ zou moeten zijn. Een degelijke redactieronde zou deze fout eruit gehaald hebben. Het slot van het verhaal is echter denderend en onvoorspelbaar, wat het boek meteen een paar bonuspunten geeft.

De hoofdrollen zijn weggelegd voor Amber en Drake, tussen wier perspectief het boek afwisselt. Amber is een buitenbeentje dat zich redelijk stoer probeert voor te doen, maar daar keer op keer in faalt. Hoe kan het ook anders als elke aanraking je iets vreselijks laat zien? Ze is lichtelijk naïef, want ze gaat toch mee in Drake’s spelletjes terwijl ze weet dat het niet goed voor haar zal zijn. Gedurende het verhaal wordt ze wel zekerder van haar zaak en komt ze dapperder over.

Drake is daarentegen vanaf het begin al erg assertief, tot op het arrogante af. Bij veel personages zou dit irritatie opwekken, maar het past erg goed bij hem. Hij is immers de gedoodverfde opvolger van de drakenclan, ook al wil hij dat helemaal niet. Hij heeft een gloeiende hekel aan zijn grootvader die de clan leidt.

De afstemming tussen de personages is in het begin ietwat scheef. Het is namelijk wat onrealistisch dat de jonge drakenleider zich meteen inlaat met een zwak dryadenmeisje dat een erg gesloten leven leidt. Daarnaast is het ook niet erg realistisch dat Amber hier met haar volle verstand intrapt, terwijl ze tegelijkertijd als een slim meisje wordt neergezet.

Amber is een degelijk debuut, maar heeft enkele minpunten. Allereerst is er het te snelle verteltempo, waardoor waarschijnlijk menig lezer de draad kwijtraakt. Bovendien zijn de spelfouten en een ietwat saai en cliché begin jammer, maar deze minpuntjes zijn niet onvergeeflijk. Het slot en de sterke bijpersonages maken wel heel veel goed. Het resultaat is een aardig boek voor young adults die eens iets anders willen lezen dan verhalen over epische oorlogen tussen weerwolven en vampiers.

Amber

Hati Bell | Zilverspoor | 2013

De dryade Amber O’Neill is door haar unieke maar gevaarlijke gave een buitenbeentje binnen een verborgen bovennatuurlijke gemeenschap in een Engels stadje. Als door een fusie tussen de lokale scholen rivaliserende rassen, zoals draken en dryaden, gedwongen worden hun dagen deels gemeenschappelijk door te brengen, ontaardt er een strijd rond Amber.

Wanneer zij voor het eerst in aanraking komt met haar gezworen vijand, een drakenjong, krijgt ze een schokkend visioen. Hoe ver kan ze deze draak vertrouwen, en zal hij haar helpen of haar ondergang betekenen?

Subgenres: , Trefwoorden: ,