Shirareta Sekai 1: De terugkeer van Layhar – Kirsten Groot

0
0

Wanneer de koning van Ōkoku tegenover een onbekende vijand komt te staan, start hij een klopjacht op alle elfen in zijn koninkrijk. Ai is nog maar een jonge elf als haar dorp wordt aangevallen. Ze verschuilt zich daarna jarenlang in het woud, waar ze het ergste vreest voor haar dierbaren. Helaas wordt ze ontdekt en moet Ai vluchten voor haar leven, want overal liggen er jagers op de loer. Wie kan ze vertrouwen als iedereen in het koninkrijk achter haar aan zit?

Japanse setting en verschillende wezens

Kirsten Groot is nog een jonge auteur, en met De terugkeer van Layhar zet ze een goed begin neer van haar Shirareta Sekai-trilogie. Ze studeert Japanstudies, wat zeker terug te zien is in dit boek. Deze trilogie speelt zich af in een traditioneel Japan, wat je merkt aan allerlei kleine dingetjes. Japanse kledij, gebouwen en Japanse uitspraken komen bijvoorbeeld aan de orde. Als je je iets hebt ingelezen in Japan, zal je veel dingen herkennen. Je komt in een totaal andere cultuur terecht, en dit alternatieve Japanse universum is zeker een verademing om te lezen. Je merkt gewoon dat ze veel weet over Japan en kan dit in een magisch jasje steken in haar verhaal. Het fantasygehalte in dit verhaal is ook erg hoog. Naast normale mensen kan je lezen over elfen, nimfen, magiërs, dwergen en zelfs mythische Japanse figuren zoals draken.

Bepaalde termen worden goed verduidelijkt in het verhaal, eventueel als voetnoot, en de wereld en de personages worden gedetailleerd beschreven. Soms wordt daardoor de vaart wat uit het verhaal gehaald, maar desalniettemin begint het verhaal spannend, dus weet het je al snel mee te slepen.

Interessant en magisch debuut

Het verhaal voelt ook origineel aan, aangezien het alle kanten op gaat. Dit heeft zowel na- als voordelen. Als lezer kan je bij elk hoofdstuk weer versteld staan door de nieuwe ontwikkelingen die er komen in het verhaal. Ai en haar bondgenoten reizen door verschillende gebieden en krijgen te maken met vele verschillende wezens en dorpen, maar aan de andere kant laat dit onvoorspelbare wel zien dat Ai erg wispelturig is. Ze laat zich snel leiden door anderen, maar plots kan ze omslaan en haar eigen weg gaan. Hierdoor voelt het verhaal niet overal even consistent aan.

een mooie combinatie van Japanse invloeden en een magisch avontuur, dat je als fantasylezer zeker kunt waarderen!

De personages worden goed uitgewerkt, hoewel het soms niet goed te peilen is wat voor toevoeging bepaalde personages hebben aan het verhaal. Ai is een angstige elf die moeite heeft om anderen te vertrouwen, terwijl Hana en Kazuto mensen zijn met een goed hart. Kazuto heeft een zwaar verleden en heeft daardoor een bepaald eetprobleem opgelopen, terwijl Hana stiekem magie leert, ondanks dat de maatschappij eist dat vrouwen niet vergevorderd mogen zijn in de magie. Achter elk van deze personages schuilt kracht, wat zich gaandeweg het verhaal openbaart. Daarbij ziet Ai vaak een mysterieuze vos die een duistere kant bij Ai naar boven haalt. Als lezer stuit je op veel vragen wat betreft deze vos, dus hopelijk wordt dit personage meer uitgediept in de komende delen.

De terugkeer van Layhar is een aangenaam begin van een fantasyverhaal met Japanse invloeden. Het verhaal kan op sommige punten iets sterker aangezien er veel zijpaden worden genomen en sommige stukken wat ingekort konden worden, maar over het algemeen heeft Kirsten Groot een erg sterk debuut geschreven. De magie is erg uitgebreid, de wereld is schitterend en de personages staat in de komende delen een enorme groei te wachten. Al met al is dit verhaal een mooie combinatie van Japanse invloeden en een magisch avontuur, dat je als fantasylezer zeker kunt waarderen!

De terugkeer van Layhar Boek omslag De terugkeer van Layhar
Shirareta Sekai
Kirsten Groot