BoekenBoekrecensiesMooie mix Japanse folklore en fantasy in De Keuze van Amar

Mooie mix Japanse folklore en fantasy in De Keuze van Amar

-

Nadat Ai beland is in de woestijn, heeft ze een missie voor zich. Ze wil de Zuivering gaan stoppen en moet daarvoor haar weg vinden door exotische locaties en meer leren over Layhars identiteit. Dit brengt haar bij Amart, een machtige man die een grote rol speelt in de Zuivering. Ai moet strategisch te werk gaan, want een kleine fout kan het einde betekenen. Naast Ais avontuur moeten Hana en Kazuto hun eigen weg vinden. Hana betreedt het hof van Tora, terwijl Kazuto in dienst moet treden en zijn angsten moet ondergaan. Kunnen de drie los van elkaar hun doelen behalen, of kunnen ze niet zonder elkaar?

Een van origine Japans geïnspireerde wereld breidt zich uit

De terugkeer van Layhar was een interessant en verrassend debuut waar een fantasywereld wordt gecreëerd waarin de Japanse cultuur een rol speelt. In dit vervolg weet Kirsten de Groot deze wereld uit te breiden en weet ze een goede balans te vinden tussen inspiratie van Japan en fantasyelementen. Als je zelf een liefhebber bent van Japan en daarin wat ingelezen bent, zal je veel dingen (zoals theeceremonies, bepaalde kleding en de sfeer van een ouderwets Japans dorp) wel herkennen, maar het voert niet de boventoon. Andere soorten culturen komen ook voorbij en het fantasygehalte is zo groot dat je deze wereld niet geïnspireerd vindt door verschillende culturen, maar het weet juist een op zichzelf staande wereld te zijn vol magie en diverse locaties.

Het is mooi om te zien dat de drie hoofdpersonen elk hun eigen weg gaan, waardoor er meer ruimte is voor verschillende settingen. Hana is bijvoorbeeld in het hof van Tora, waar ze uiteindelijk meer leert over magie. Deze magie voelt heel anders dan de magie waar Ai meer over te horen krijgt, waardoor je als lezer merkt dat deze wereld heel divers is en naast de meer ‘algemene’ vormen van magie veel meer te bieden heeft. De mogelijkheden die hierdoor vrijkomen voor het derde deel maken het verhaal intrigerend en scheppen ook hoge verwachtingen voor deel drie.

Drie personages die hun eigen weg vinden in een onbekende omgeving
Hoewel je het trio Ai, Kazuto en Hana goed hebt leren kennen in het eerste deel, worden de drie nu uit elkaar gedreven en moeten ze hun eigen pad bewandelen. Elk van de drie heeft een heel eigen avontuur dat ze meemaken en deze perspectiefwisseling zorgt voor een gevarieerd verhaal. In het vorige deel was de verhaallijn op bepaalde punten wat onsamenhangend, maar nu zijn de doelen van de personages veel duidelijker en is er daardoor meer orde in het verhaal.

Ai heeft een bijzondere weg te gaan, aangezien zij de Zuivering tegen wil houden. Hierdoor komt ze in contact met machtige personages vol invloed, waardoor ze enorm op haar hoede moet zijn. Ze moet de juiste dingen zeggen en toenadering zoeken tot de machtige Amar, die ze om haar vinger moet winden. Hana is bij een koninklijk hof, waar ze verwikkeld raakt in politieke intriges en zich goed moet houden aan alle sociale omgangsvormen bij het hof. Kazuto moet juist zijn grote angst trotseren en een echte krijger worden, waardoor ook interne conflicten ontstaan als de oorlog eenmaal losbarst.

Het tweede deel in deze fantasyreeks is afwisselend door de verschillende perspectieven en de avonturen die elk van de personages beleeft, maar als puntje bij paaltje komt voelt dit deel meer aan als een tussendeel waarin de personages een grote groei meemaken, maar waarbij we nog niet veel verder komen. Het einde heeft niet bepaald een grote climax en het verhaal is hierdoor meer een opbouw naar de avonturen die er komen gaan. Dat is enigszins jammer en weet het tempo van de serie als geheel wat naar beneden te halen, maar wie weet dat het volgende deel juist alle epische momenten brengt waar we op moeten wachten in dit tweede deel. De keuze van Amar laat zien dat Kirsten de Groot meer in haar mars heeft qua fantasy, hoewel de echte spanning nog moet komen.

De Keuze van Amar Boek omslag De Keuze van Amar
Shirareta Sekai
Kirsten Groot
9789463084024
Zilverbron
maart 2021

Wij zoeken redactieleden!

Wij zijn op zoek naar mede-fantasyliefhebbers die het leuk vinden om artikelen en recensies te schrijven over boeken, spellen en/of films/series! Interesse, of wil je meer weten over wat we te bieden hebben? Neem dan contact met ons op!