Pangaea 1: Verloren wereld – Tycho Scholten

1
107

Het verhaal van Pangaea speelt zich 225 miljoen jaar geleden af, toen de hele wereld nog als één continent nog aan elkaar zat. Waar fantasyverhalen regelmatig teruggrijpen naar de setting van een middeleeuwse samenleving gaat Tycho Scholten dus nog een flinke stap verder terug.

Het verhaal

De hoofdpersoon is Xugan, een jongeman die net twintig is geworden. Echt feest kan hij niet vieren, want er breekt een oorlog uit. De vrede die tot dan toe heerste in Pangaea, wordt verstoord als buurland Egar de stad van Xugan binnenvalt. In de strijd om zijn stad te verdedigen ziet hij iets wonderbaarlijks, een wezen dat al lang uitgestorven had moeten zijn…

Te midden van intriges en persoonlijke drama’s doorkruist Xugan Pangaea om iedereen te waarschuwen voor het opkomende gevaar. Als er een geheim onthuld wordt, blijkt dat Xugans leven onherroepelijk en op onvoorstelbare manier verbonden is met de levens van anderen. Was zijn overleven dan wel toeval?

Schrijfstijl

In dit avontuurlijke verhaal met actie, strijd en verraad volgt de lezer heel wat personages. Dit zorgt voor veel afwisseling, maar als er een heel scala aan verschillende personages in een verhaal zitten, krijg je als lezer ook bepaalde voorkeuren en spreken sommige personages minder aan. Deze hoofdstukken ben je dan geneigd iets sneller door te bladeren. Gelukkig is er altijd snel genoeg weer een nieuw hoofdstuk met een nieuw vertelperspectief. Xugan en zijn moeder Minhue zijn daarin wel de meest gevolgde personages.

Hoofdpersoon Xugan is dus net twintig geworden en had grootse plannen voor zijn toekomst. Door alle gebeurtenissen komt hij er achter dat het leven niet in elkaar steekt zoals hij dacht en er komt een echte zoektocht naar identiteit aan te pas, waardoor het boek ook raakvlakken heeft met een young adult werk. Pure ya zou ik het echter niet willen noemen, vanwege de soms expliciete scènes en de oudere personages die gevolgd worden. Bijzonder aan het karakter van Minhue is dat zij de moederrol vervuld, en niet vaak worden zowel de heldhaftige man als diens moeder als protagonisten in eenzelfde verhaal gevolgd.

Tycho’s unieke benadering van deze primitieve wereld doet modern en ontwikkeld aan. Herkenbaar. Een boek met geschiedenis, fantasie, en niet te vergeten met Dino’s.

De schrijfstijl van Tycho is fijn en toegankelijk. De zinnen zijn relatief kort en dragen bij aan de loop van het verhaal. Hij gebruikt daardoor niet te veel poespas om zijn verhaal te vertellen, maar weet toch een gedetailleerde wereld met interessante personages neer te zetten. Als lezer zie je al vanaf de eerste bladzijden de omgeving die hij opbouwt voor je, een bijna idyllisch oord. De strijd in het verhaal en de gevolgen die daar aan hangen daardoor alleen maar een steviger impact.

Tycho leent voor zijn wereld en verhaal regelmatig elementen uit de Griekse mythen en legenden. Zie bijvoorbeeld belangrijke rollen die weggelegd zijn voor moeders, de prachtige omschrijvingen van de steden en de belangrijke rol die is weggelegd voor Atlantis. Tijdens de presentatie van zijn boek vertelde hij al over zijn interesse voor deze oude verhalen.  Tycho weet ze op een leuke manier te vermengen met zijn eigen wereld.

Verloren wereld is een verhaal dat zowel volwassenen als young adults zal aanspreken. Qua schrijfstijl lees het lekker weg, maar er zitten ook enkele zwaardere thema’s en elementen in die behandeld worden. Is dit boek wat mij betreft een aanrader? Zeker weten! Een pareltje van eigen bodem? Echt wel! En voor alle fans van dino’s en verhalen met grote, draakachtige wezens, een echte must natuurlijk. Het verhaal is in principe losstaand te lezen, maar ik wacht met smart op de volgende delen.

Pangaea 1: Verloren Wereld Boek omslag Pangaea 1: Verloren Wereld
Pangaea
Tycho Scholten