De Zevende Zoon – Joseph Delaney

0
247

Omslag De Zevende Zoon

Thomas Wachter – maar iedereen noemt hem Tom – is de zevende zoon van een zevende zoon. Dit geeft hem de gave van zeven keer zeven, de gave om dingen te zien waar andere mensen blind voor zijn. Zo ziet hij bijvoorbeeld geesten, boemannen en andere akelige wezens. Op dertienjarige leeftijd wordt Tom overgedragen aan de geestenjager genaamd Gregorius, die zijn kost verdient met het verjagen van deze monsters van de duisternis. Voordat Tom echter als leerling kan worden aangenomen, moet hij vele testen ondergaan en krijgt hij een proeftijd van twee maanden. In eerste instantie ziet Tom het wel zitten om een geestenjager te worden, maar hij komt er al snel achter dat het een gevaarlijk beroep is en dat je als geestenjager een eenzaam bestaan leidt. Na zijn proeftijd van twee maanden weet Tom niet zeker of hij hier wel mee door wil gaan.

Omstandigheden dwingen hem er echter toch toe om, tegen zijn wil in, de gevaarlijke heks Moeder Malkin te stoppen en de mensheid te redden. Hierbij krijgt Tom hulp vanuit een onverwachtse hoek: Annelie, het nichtje van de heks Botten Lizzie.

Geestenjager 2: De Vloek
In dit boek zijn de eerste twee delen van de serie De Geestenjager gebundeld. Het tweede deel speelt zich een paar maanden na de gebeurtenissen van het eerste boek af. De broer van Gregorius de geestenjager is overleden en om hem te eren reizen Tom en Gregorius af naar de priesterstad Monniksfoort. Tom komt erachter dat de geestenjager eigenlijk om een hele andere reden naar de stad wilde: in de catacomben onder kathedraal leeft een oud en mythisch wezen waar Gregorius voor eens en altijd mee wil afrekenen. Lang geleden is er een vloek uitgesproken over de geestenjager, namelijk dat hij ver onder de grond en zonder vriend aan zijn zijde zal sterven. Tom weet van deze vloek af en wanneer Gregorius hem beveelt om op hem te wachten terwijl hij op zoek gaat naar het monster, slaat Tom deze bevelen in de wind en besluit zijn mentor stiekem te volgen. Het wezen is veel gevaarlijker dan iemand zich ooit had kunnen voorstellen en het is maar de vraag of Tom en zijn mentor ooit weer het daglicht zullen zien.

Seventh Son
De reden van deze bundeling is de verfilming van het eerste deel, met de titel: Seventh Son. De recensies van de film lopen uiteen tot zeer waardeloos tot vermakelijk. Zo blijkt maar weer dat een boek verfilmen best moeilijk is, want De Zevende Zoon is geweldig spannend en een absolute aanrader.

In het eerste deel blijkt al snel dat Tom niet echt uit het juiste hout is gesneden: hij is bang voor zijn gave en de wezens die hij ermee kan zien.

Het verhaal is geschreven in de ik-vorm met Thomas als hoofdpersonage. In het eerste deel blijkt al snel dat Tom niet echt uit het juiste hout is gesneden: hij is bang voor zijn gave en de wezens die hij ermee kan zien. Als lezer heb je dan ook al snel met hem te doen, omdat hij zowat gedwongen wordt door zijn moeder om leerling te worden. Maar als puntje bij het paaltje komt is Tom toch dapperder dan hij denkt. Tom denkt veel na over de keuzes die hij moet maken en wat de gevolgen hiervan kunnen zijn, wat hem bijna een personage van vlees en bloed maakt.

De geestenjager Gregorius blijft echter een beetje tegen de achtergrond. Dit komt doordat hij in het eerste boek verdwijnt en ook in het tweede boek is hij niet veel aanwezig. Alleen door zijn titel ‘geestenjager’ en het ontzag dat hij met zijn houding uitstraalt zorgt ervoor dat je als lezer een idee van hem krijgt.

Annelie is het nichtje van Botten Lizzie en is net als haar tante een heks. Door haar jonge leeftijd staat ze echter nog op het kruispunt van de richting waarin ze een goede of slechte heks kan worden. Gregorius vertrouwt haar niet door haar achtergrond, maar Tom ziet wel een potentiële bondgenoot in haar. De vraag is wat Annelie zelf wil. Wil ze zoals haar tante worden, of wil ze een vriend van Tom zijn?

Schrijfstijl
Het verhaal fijn geschreven: de stijl is vlot en niet langdradig. Het verhaal loopt snel door, maar het blijft goed te volgen. Het boek is dan ook niet te dik voor twee delen in één. Het zijn immers maar 500 pagina’s.

Allebei de delen zijn zeer spannend en het is moeilijk om te stoppen met lezen als je er eenmaal in begonnen bent. Het verhaal is origineel en de manieren om de wezens van het duister op te sluiten zijn leuk bedacht. Het is weer eens wat anders door alle elementen die het boek magisch maken, maar toch ook weer realistisch. Het verhaal lijkt zich namelijk af te spelen in een middeleeuws Engeland. De afstanden moeten lopend worden afgelegd en het geloof speelt bij de bevolking een zeer belangrijke rol. Maar er ze geloven ook in magie door de zwervende demonen die de mensen terroriseren, waardoor er geestenjagers nodig zijn om ze op te sluiten.

De Zevende Zoon is een spannend jeugdboek dat in de ik-vorm is geschreven met Tom als hoofdpersonage. Doordat Tom al zijn keuzes en de gevolgen daarvan overdenkt, maakt dit hem een personage van vlees en bloed. De schrijver heeft een vlotte en rechttoe rechtaan schrijfstijl. De verhalen zijn niet langdradig en de gebeurtenissen lopen vlot in elkaar over, wat gunstig is voor de jonge lezer.

Het boek is doordrenkt met magie maar het is ook realistisch, wat het erg leuk maakt om te lezen. Wachten op vervolgdelen hoeft niet, want De Laatste Leerling is al sinds 2004 op de markt en sindsdien zijn er al vele andere delen verschenen. Op naar deel 3 dus!

[product_page sku=”9789026135057″]

De Zevende Zoon Boek omslag De Zevende Zoon
Joseph Delaney