Ontmoeting met Vormgever – Floris M. Kleijne

0
44

Omslag Ontmoeting met Vormgever

In Ontmoeting met Vormgever volg je Mark, een dertiger die wegvlucht in de drank en genegenheid zoekt bij onbekende vrouwen. Wanneer hij na een rampzalige avond bij oude vrienden naar de whisky grijpt, wordt hij de volgende ochtend wakker naast een vreemde vrouw. De kleinere en grotere dieptepunten in zijn leven rijgen zich aaneen wanneer hij zich zelfs niet eens de nacht ervoor kan herinneren. En dan verschijnt de tijdreiziger Jolo in het vreemde huis. Hij kan Mark exact vertellen wanneer Marks leven de verkeerde kant op begon te gaan. Een tweede kans lijkt zich aan te dienen voor de dertiger. Kan Mark de tijdreiziger wel vertrouwen? En zal Mark het niet opnieuw verprutsen?

Opbouw
Auteur Floris M. Kleijne laat zien dat hij weet hoe hij zaken moet opbouwen. Zowel de plot, als de karakters, als de spanning. En dit doet Kleijne vanaf het begin, door het verhaal te openen met de volgende quote:

“Van alle consequenties van de ontwikkeling van goedkoop en betrouwbaar tijdreizen was de verschijning van de kunstvorm Vormgeven het meest controversieel.” Introductie bij Geschiedenis van de Kunstethiek, 2243

Deze quote roept gelijk diverse vragen op en zorgt ervoor dat je door het begin heen bijt, wat weliswaar ook uit een spannend, intrigerend auto-ongeluk bestaat maar met name gaat over het uitbeelden van Marks huidige, sneue leven. En dat begin heb je ook nodig. Het bouwt Marks karakter op, laat zien waar hij vandaan komt en dat hij nog een lange weg te gaan heeft als hij als persoon wil groeien, maar het is niet het interessantste deel van het verhaal.

Wat zou jij doen als je zomaar een tweede kans aangereikt krijgt, terwijl je niet volledig op de hoogte bent van de mogelijke consequenties?

Dat begint pas als Jolo hem voor het eerst bezoekt en zich vlot daarna als Vormgever voorstelt. Direct laaien alle vragen die door de eerdere quote zijn ontstaan – en zelfs nog meer – op. En dan trekken de spanningsboog en de karakterontwikkeling zichzelf strak en raas je door het korte verhaal heen, terwijl elk antwoord meer vragen oproept en je laat vrezen voor de gevolgen van elke gemaakte keuze.

Realistisch
Tijdreisverhalen blijven lastig, omdat elke verklaring ervoor meer vragen oproept dan het beantwoordt (mijn inziens dan). Daarom is het juist een verademing dat in dit Short SF-verhaal niet echt naar de techniek ervan gekeken wordt, maar met name naar de kunstzinnige, amorele gevolgen. Want wat gebeurt er als gewone mensen de mogelijkheid krijgen om redelijk goedkoop meer te bouwen en te bewerken dan met woorden, verf of klei haalbaar is voor de gemiddelde kunstenaar? Wat als ze met slechts enkele handelingen levens kunnen veranderen zoals zij dat willen – mits de mensen waar het om gaat enigszins meewerken?

En waar bij zulke verhalen meestal ook alle andere grote, geweldige ideeën je om de oren vliegen en je daardoor een beetje murw slaan, blijft Ontmoeting met Vormgever stevig met beide benen op de grond. De kunst van het vormgeven wordt gewoon besproken terwijl de twee mannen een broodje bij de Subway aan het IJ eten. Dit wordt eveneens doorgetrokken in de manier van vertellen. Er wordt niet bloemrijk gesproken over de zaken, gewoon met duidelijke, klare taal, wat ook bij Mark en zijn situatie past. Op sommige momenten lopen verschillende taalregisters door elkaar, maar dat kan ook bijna niet anders als je twee totaal verschillende types zoals Mark en Jolo bij elkaar zet. Ze moeten elkaar immers ook kunnen begrijpen.

En dan zijn we weer terug bij Mark. Het meest realistische in het verhaal zijn zijn handelingen. Ze lijken zo menselijk en zo normaal, voor een karakter zoals de zijne in zijn situatie die zo wanhopig graag zijn fouten uit het verleden wil rechtzetten. En de hele tijd vraag je je dan bij het lezen af wat er zal gebeuren met deze man. Of – en zo ja, wanneer – zijn meer recentere keuzes hem op gaan breken en op welke wijze.

Conclusie
Kortweg gezegd is Ontmoeting met Vormgever een prima aanrader voor als je een halfuur tot een uur de tijd hebt om lekker te lezen. De omvang en het gewicht van de paperback maken het ook ideaal voor in je reistas. Door de spanning vlieg je door het verhaal heen, terwijl je door alle realistische zaken nergens het gevoel hebt dat je uit de bocht knalt. Zorg er alleen wel voor dat je nadat je het uit hebt ook nog minimaal enkele minuten tijd hebt om rustig erover na te peinzen. Want wat zou jij doen als je zomaar een tweede kans aangereikt krijgt, terwijl je niet volledig op de hoogte bent van de mogelijke consequenties? Heb jij momenten in je leven die je zo wanhopig graag zou willen wijzigen?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here