Sater – Boukje Balder

0
110

Omslag Sater

Een chemisch gecastreerde sater heeft het niet makkelijk, zeker niet in Amsterdam. Maar wanneer een mooie vrouw hem vraagt een muurschildering in het Stedelijk Museum van zijn bewaking te bevrijden, kan hij uiteraard geen nee zeggen. Hopend op meer dan alleen een opdracht, wijdt de sater zich lustig aan zijn taak. Maar wanneer de hele boel in het honderd loopt, is het nog maar de vraag hoe hij zijn hachje kan redden…

Sater is een bewerking van het verhaal waarmee Boukje Balder in 2008 als debutante de Paul Harland Prijs won. Het is een typisch kortverhaal, vlot en to-the-point. Balder weet je als lezer vanaf de eerste pagina mee te nemen op de reis van de sater, die vanwege het ik-perspectief uitstekend tot leven komt.

Griekse mythologie
Het is duidelijk dat Balder zich goed heeft verdiept in de Griekse mythologie voor en tijdens het schrijven van het verhaal. De sater bezit zeer toepasselijke kenmerken, de nimfen zijn verleidelijk en de lamia is goed gekozen in al haar weerzinwekkendheid.
Er is niet alleen goed gekeken naar de beeldvorming; ook het taalgebruik is goed gepast. De wijze waarop de sater zijn begeerde nimf benoemt, de zinnen die hij tentoonspreidt om de lamia te verleiden… Het is allemaal afgeleid uit oude mythes en verzen. Voor lezers die kennis hebben van het oude Grieks is het een feest der herkenning.

Sater is een amusant, lichtvoetig verhaal, dat vanaf de eerste bladzijde meesleept.

Humoristische toon
Naast de thematische correctheid valt ook de humor in het verhaal meteen op. De sater laat zich leiden door zijn lusten, tot hij daarmee bij de lamia in de knoei komt. Alleen dat al doet een glimlach op het gezicht van de lezer verschijnen. Ook de verdere wijze waardoor hij eigenlijk geheel hulpeloos door de gebeurtenissen om hem heen wordt geregeerd, is vermakelijk.  Je ziet al snel dat een verplaatsing van mythische wezens naar onze wereld een dystopisch of rampzalig gevolg heeft. In Sater blijft de lichte toon behouden, wat verfrissend werkt. Hoewel het de sater bepaald niet mee zit, laat hij het hoofd niet hangen. Geheel op eigen wijze geeft hij een positieve draai aan de gebeurtenissen, waardoor je het boekje met een glimlach sluit.

Is er dan niets aan te merken op dit verhaal? Natuurlijk wel. Het gebrek aan introductie vormt, zoals vrijwel altijd bij kortverhalen, een drempel om het verhaal binnen te komen. Ook is de woordkeuze wanneer de sater zijn castratie kwijtraakt, enigszins lomp te noemen. Passend voor een sater, dat wel, maar wat mij betreft was een subtielere woordkeuze prettiger geweest voor het leesplezier. Toch is dat laatste vooral smaakgevoelig: het is niet te ontkennen dat Balder een goed, krachtig verhaal heeft neergezet.

Sater is een amusant, lichtvoetig verhaal, dat vanaf de eerste bladzijde meesleept. Vanwege het goede onderzoek is het boek ook toegankelijk voor de lezer met meer achtergrondkennis. Ondanks het soms wat lompe taalgebruik, is Sater een aanrader voor iedereen die ergens een half uurtje over heeft!

[product_page sku=”9789462321656″]

Sater Boek omslag Sater
Boukje Balder