Home Boeken Boekrecensies Nevelen van Avalon – Marion Zimmer Bradley

Nevelen van Avalon – Marion Zimmer Bradley

0
397

Omslag Nevelen van Avalon

Als meisje dat boeken voor volwassen wilde lezen, kreeg ik tien jaar geleden Nevelen van Avalon te pakken. Toen al was het boek een klassieker en ik las het verhaal vol aandacht en verbazing. Hoewel de details van het verhaal met de jaren zijn vergeten, bleef de kracht achter het boek hangen. Nu er afgelopen najaar een herdruk van het boek verscheen, was dat dan ook de ultieme kans om te kijken of ik die sfeer van toen nog zo zou ervaren, of dat het boek alleen de kracht van een kinderdroom had.

In de jaren ’80 van de vorige eeuw verscheen de eerste editie van Nevelen van Avalon. Het boek verwierf bekendheid als het verhaal over de mythische koning Arthur, verteld vanuit het perspectief van de vrouwen om hem heen. Het boek werd door de jaren heen meerdere malen bekroond en kreeg een boekverfilming.

Door de verschillende perspectieven heen schetst Marion Zimmer Bradley de voorgeschiedenis van de bekende Engelse koning, vertelt over zijn leven en uiteindelijk zijn dood. Door de uitgebreide dialogen en vele politieke figuren in het boek wordt zowel een cultureel als politiek perspectief van de tijd neergezet. In dit geval is dat net na de val van het West-Romeinse Rijk in een tijd waarin Engeland langzaam steeds christelijker werd en de inwoners vochten tegen de plundertochten van de Saksen. Zo biedt Bradley zowel een historisch perspectief als ook een interpretatie van de overleveringen van deze koning met zijn ridders van de ronde tafel.

Mythologie en geschiedenis
Het hoofdpersonage in Nevelen van Avalon is Morgaine. Ze is de dochter van een lijn van vrouwen die de Godin vereren op Avalon. Het boek begint het verhaal vanuit het perspectief van haar moeder Igraine. Hierin is al snel de subtiele maar zeer intrigerende verweving van mythes zichtbaar doorheen het verhaal. Bradley verwijst in de eerste hoofdstukken diverse malen naar het gezonken eiland Atlantis, alsook naar Griekse en Romeinse mythes. Onder meer hierin wordt de mystiek van het boek meteen duidelijk. Een andere belangrijke mystieke factor is de beschrijving van de verering van de moedergodin als onderdeel van de volksreligie van Engeland. Het is een religie met veel gebruiken en inwijdingsceremonieel.

Bradley heeft zeer bewust elementen uit de verering van de Godin uitgewerkt en elementen vaag gehouden, waardoor de verering kracht houdt. Ook de rol van Merlijn als adviseur van de koning krijgt een krachtige gestalte en een logische rol binnen het verhaal. Door vroeg te starten in de geschiedenis van dit verhaal krijgt de plot een sterke opbouw en een logisch uitgangspunt. De verweving van de oorspronkelijke volksreligies van Engeland, zoals de druïden en de verering van de moedergodin, met een historisch verhaal zorgt voor realisme.

Tijdsverloop en schrijfstijl
Wanneer er overgeschakeld wordt naar Morgaines perspectief wordt al snel duidelijk dat er heel veel tijd in dit boek verloopt. Soms worden er jaren niet beschreven, waar op een ander moment een periode in detail wordt behandeld. Doordat het boek nu al als fors omschreven kan worden, is het goed dat sommige jaren worden overgeslagen. Echter, doordat vaak duidelijk beschreven wordt dat er een jaar of meerdere jaren voorbij gaan, begin je je als lezer wel af te vragen hoeveel jaar er nu uiteindelijk voorbij is gegaan. Het lijkt af en toe wel alsof Bradley meer jaren beschrijft dan in een mensenleven kunnen zitten.

De schrijfstijl van Bradley is er een die snel verslavend werkt. Door de natuurlijke dialogen en fijn lopende zinnen, is het niet moeilijk om je compleet te verliezen in het boek. Toch is het een flinke zit om het boek uit te krijgen. Dat komt voornamelijk ook door deze dialogen. Als lezer heb je toch steeds het idee dat je misschien iets kan missen als je niet goed oplet tijdens het lezen. Daar berust ook een kern van waarheid in, omdat Bradley zoveel details en ethische discussies aanstipt in het boek.

Beschrijvingen zitten er veel minder in het boek, dus je moet als lezer ook een gezonde dosis voorstellingsvermogen hebben tijdens het lezen om geheel in vervoering te raken. Als je dit echter kunt, is het niet moeilijk om voor je te zien dat je zelf tussen de discussies van de bekende mythische ridders zit. Daarnaast is het nodig om je aandacht goed bij het boek te houden omdat Bradley de neiging heeft om snel van perspectief te wisselen in een alinea. Dit kan zeer hinderlijk zijn en zorgt er af en toe voor dat je een paar zinnen moet herlezen. Desondanks verveelt het boek niet snel ondanks de vorm waarin het geschreven is.

Boek van alle tijden/Ethische dilemma’s
De grootste waarde van het boek zit hem in de diverse ethische kwesties die het boek aanstipt. Het verhaal is daardoor van alle tijden en de situaties zijn gemakkelijk te projecteren op de huidige politiek. Dat komt door de diverse perspectieven die worden beschreven en de zeer verschillende maar oprecht denkende personages die Bradley heeft beschreven. Het is daardoor makkelijk je in te leven in de verschillende acties van de hoofdpersonen, omdat die voortvloeien uit hun karaktertrekken. De verschillende personages zijn doorheen het boek bezig om hun eigen belangen veilig te stellen en de wijze waarop dit is geportretteerd is zeer subtiel maar trefzeker gedaan. Zo ben je persoonlijk betrokken bij de persoonlijke groei en redenaties van de personages.

Leuk is ook dat, ondanks dat de beweegredenen van sommige personages misschien niet in jouw lijn van denken liggen, je toch begrip krijgt voor de handelingen die zij plegen. Het getuigt van de meesterlijke schrijfvaardigheid van Bradley die elk personage uniek en natuurlijk maakt. Daarnaast blijkt keer op keer dat hoe zuiver de beweegredenen van de personages ook zijn, de loop van de gebeurtenissen toch nooit zeker is. Dat komt door de invloeden van elkaar op de politieke situaties, maar ook omdat er veel uit een geloof of onderbuikgevoel wordt gehandeld. Dit is iets dat tot op de dag van vandaag gebeurt en de uitkomst van gebeurtenissen blijft daardoor onzeker. De afsluiter van het boek kan dan ook voelen als een anticlimax, maar past zeker bij de gehele moraal die doorheen het boek zichtbaar is.

Heruitgave
Nevelen van Avalon is met recht een klassieker te noemen. Dat het boek nu voor een voordeelprijs te verkrijgen is in een schitterende heruitgave is dan ook zeer prettig. Desondanks zijn er toch wat kritieken te noemen over deze heruitgave. Zo zijn er nog steeds spelfouten terug te vinden in dit boek. Ook is de opmaak niet altijd even netjes en de afdruk van inkt niet altijd even scherp. Daardoor vallen soms woorden weg. In een heruitgave zouden spelfouten niet meer moeten voorkomen, maar ook de slechte inktkwaliteit is niet erg te waarderen.

Nevelen van Avalon trok mij mee naar een wereld van tien jaar geleden toen ik als jong meisje een wonderbaarlijk verrijkend boek te pakken kreeg. Bradley nam mij zonder moeite mee naar een mythologisch land die onwaarschijnlijk goed beschreven is. Zowel politieke als ook religieuze en historische details zijn goed uitgedacht en zorgen voor een totaalplaatje dat zeer realistisch aandoet. Daarnaast is dit verhaal er een dat relevant blijft in alle tijden.

[product_page sku=”9789022578766″]

Nevelen van Avalon Boek omslag Nevelen van Avalon
Marion Zimmer Bradley
9789022578766
Boekerij
Al vanaf kleins af aan is Freya verslaafd aan het fantasy genre. Haar favoriete boeken zijn Ontworteld, A Court of Thorns and Roses, de Throne of Glass-serie en de Reiziger. Met veel passie deelt ze haar liefde voor het genre met jullie.