De Wind door het Sleutelgat – Stephen King

0
92

Omslag De Wind door het Sleutelgat

Nog maar kort geleden kreeg Adinda De eerste Biechtmoeder van Terry Goodkind onder ogen: een prequel in de reeks van De wetten van de magie, terwijl die serie eigenlijk allang afgesloten was. En Goodkind was niet de enige die het een goed idee vond om er achteraf nog wat bij te schrijven, want eerder in 2012 verscheen ook al De wind door het sleutelgat van Stephen King. Dit is geen pre- of sequel, maar eigenlijk deel 4,5 van de Donkere Toren-reeks, zoals King het zelf omschrijft. Zelf heeft Adinda nog niets uit die reeks gelezen, maar volgens de achterflap is dat geen probleem. De wind door het sleutelgat is blijkbaar een mooie introductie in de wereld van De Donkere Toren.

Scherpschutters in een té oude wereld
Midden-Wereld, een wereld naast die van ons, is bezig aan zijn ouderdom ten onder te gaan. In alle hoeken zitten monsters en mutanten, wetten worden roekeloos gebroken en de magie is instabiel en onvoorspelbaar. In dit gevaarlijke landschap ontmoeten we Ronald Deschain van Gilead, een van de weinige overgebleven scherpschutters. Samen met drie menselijke reisgenoten, zijn ka-tet, en de brabbeldas Oy is hij op een queeste naar ‘het brandpunt van tijd en ruimte’, oftewel de Donkere Toren. Maar al snel wordt het gezelschap overvallen door een ontzagwekkende storm: de Starkblast. Nog net op tijd vinden ze in een verlaten dorp een schuilplaats, waarna het wachten is tot de storm gaat liggen. Dat blijkt een goede gelegenheid om verhalen te vertellen: De Huidman, een verhaal over Rolands jongere jaren, en De wind door het sleutelgat, een volksverhaal van Midden-Wereld over Tim Stoutheart.

Een (spannend) verhaal in een verhaal in een verhaal
Kings verhaal heeft de opbouw van een matroesjka: hij vertelt een verhaal, met daarin een verhaal, en daarin weer een verhaal. De buitenste laag vertelt kort over de reis van Roland en zijn vrienden, maar verklapt niet bijzonder veel over de oorsprong en het doel van hun queeste. Als ze een veilige plaats hebben gevonden in een verlaten dorpshuis, vertelt Roland hen over de keer dat zijn vader hem samen met Jamie Rood-Hand naar Debaria stuurde. De bevolking ter plaatse werd geteisterd door een ‘Huidman’, waar de twee jonge scherpschutters hen vanaf moesten helpen. En midden in dit verhaal vinden we de derde laag, wanneer de jonge Roland het verhaal van De wind door het sleutelgat vertelt.

Dit zorgt voor een nogal opvallende structuur. De wind door het sleutelgat vormt het lijvige middendeel, terwijl na afloop hiervan ook nog het verhaal van de jonge Roland (op zoek naar de Huidman) en de oude (door de Starkblast overvallen) Roland moet worden afgerond. Deze laatste delen zijn in verhouding wat kort, waardoor drie totaal verschillende verhaalfragmenten elkaar in rap tempo opvolgen. Het is zeker spannend genoeg om door te lezen, maar de afronding komt hierdoor wat gehaast over.

Alle drie de verhalen zich af in een fascinerende, avontuurlijke wereld. Midden-Wereld zou naast die van ons liggen, maar roept de sfeer op van een post-apocalyptische western. Mét de eerder genoemde, instabiele magie natuurlijk, want ook dat element mag niet ontbreken en zorgt voor een extra onvoorspelbaarheid. Het landschap, het karakter van de personages en het taalgebruik zijn perfect op elkaar afgestemd: dit is een setting die je niet zo snel vergeet, al zijn sommige woorden voor iemand die de eerdere delen niet heeft gelezen misschien wat moeilijk te begrijpen.

Kings schrijfstijl is tekenend voor de ruim tweehonderd verhalen die hij volgens de achterflap al geschreven heeft: hij schetst Midden-Wereld helder, duidelijk en soms gruwelijk accuraat, met de ervaren pen van een veelschrijver. De akelige details over hoe de slachtoffers van de Huidman worden aangetroffen laat hij bijvoorbeeld niet achterwege. Al wat de hoofdpersonen zien, wordt ook aan de lezer voorgeschoteld, met een levensechte ondertoon. Ze bezoeken zelfs – hoe verfrissend – het toilet.

De wind door het sleutelgat valt weliswaar tussen deel 4 en 5 van de Donkere Toren-reeks, maar is inderdaad ook voor nieuwe lezers goed toegankelijk. In zijn voorwoord geeft King de nodige achtergrondinformatie, waardoor het boek een mooie introductie biedt op het leven in Midden-Wereld. En ondanks de gruwelijke details zijn alle drie de verhalen in dit boek meeslepend en intrigerend: de Donkere Toren biedt een unieke setting en smaakt naar meer. Gelukkig zijn de eerdere delen uit deze reeks nog gewoon verkrijgbaar.

Donkere Toren: De Wind Door Het Sleutelgat

Stephen King | Luitingh-Sijthoff | 2012
Originele titel: The Dark Tower: The Wind Through The Keyhole

Het magnum opus van Stephen King: de monumentale De Donkere Toren-saga. Deze reeks is Stephen Kings versie van de graallegende. Het is het verhaal van Roland van Gilead, gesitueerd in een wereld die op een fascinerende manier anders is dan de onze, maar toch raadselachtig bekend aandoet.

We volgen Roland en zijn groep tijdens hun reis, wanneer er plots een woeste storm op hun pad komt. Als ze zich schuilhouden in een schuur, vertelt Roland verhalen over zijn moeilijke verleden.