Alfa – Het geheime leven van Radu Lupescu – Tisa Pescar

0
31

Omslag Alfa – Het geheime leven van Radu Lupescu

Zeg ‘moroi’ of ‘strigoi’ en mensen denken al snel aan Academicus Vampyrus. Maar de legenden over deze vampiers zijn veel ouder, en komen oorspronkelijk uit Roemenië. Strigoii zijn daar ‘gewone’ vampiers; moroii zijn de mysterieuze ‘levende’ vampiers, die na hun dood alsnog in strigoii veranderen. En ook niet onbelangrijk: in veel Slavische landen werd geloofd dat een weerwolf na zijn dood vampier wordt. Tisa Pescar is speciaal voor deze legenden naar Roemenië vertrokken (lees ons interview met Tisa): of ze heelhuids is teruggekeerd is natuurlijk de vraag, maar in ieder geval had haar reis het boek Alfa als resultaat.

Het geheime leven van Radu Lupescu
Eigenlijk geeft Radu Lupescu geen gastcolleges, maar nu zijn nieuwe boek uit is maakt hij een uitzondering voor de universiteit van Târgu Mure? in Roemenië. Hij is geboren in die streek, maar nu hij er terugkeert lijkt er iets niet in de haak. En Radu kan het weten, want als moroi (hij is gestorven als weerwolf) heeft hij extreem gevoelige zintuigen. Hij pikt onbekende geuren op en in de collegezaal legt iemand telepathisch contact met hem: ‘Ik weet wat je bent.’

Thuis in Frankrijk, waar Radu’s roedel in een oude, afgelegen hoeve woont, gaat het intussen ook niet goed. Een onbekende beller dreigt dat hij een weerwolf zal loslaten in de nabijgelegen stad, met alle gevolgen van dien. Alleen dachten Radu en zijn roedel dat ze de enige weerwolven waren… Wie heeft hun ware aard ontdekt en wat willen ze van Radu?

Realistische Roemeense weerwolven
Als lezer volg je het verhaal vanuit drie personages, in de derde persoon: Radu zelf, de tengere, blonde Eris uit zijn roedel, en Tamar, een donkere jongen met een meisjesnaam, die er zo vrouwelijk uitziet dat hij als bijbaantje paaldanst in een nachtclub. Terwijl Radu in Roemenië zit en zijn eigen problemen heeft, is Eris het leven in de hoeve spuugzat. Ze wil haar eigen leven leiden, liefst zonder andere weerwolven in de buurt. En Tamar is het daar roerend mee eens, want ongevraagd en tegen zijn wil in neemt de roedel hem op in hun midden.

Zoals hieruit al blijkt, wemelt het in het boek van de bijzondere, kleurrijke personages. Als alfa, de leider van zijn roedel, komt Radu beheerst en sympathiek over, maar ook hij heeft momenten waarop zijn instinct het overneemt. Tamar is juist heel emotioneel en onstuimig, maar hij is dan ook amper twintig. Een van de minder geliefde, maar erg opvallende personages is de roodharige Maire. Ze is half strigoi en half moroi, en heeft daardoor erg veel moeite om zichzelf te beheersen. Tot frustratie van de andere roedelleden, want als Maire kwaad wordt groeien er klauwen aan haar vingers en probeert ze wild van woede met haar lange tong iemands hart te doorboren…

Wat opvalt aan het verhaal is de goed doordachte, overtuigend Oost-Europese wereld vol weerwolven en vampiers. Pescar lijkt zich goed te hebben ingelezen in de oorspronkelijke legenden van die streken, waardoor het boek in die zin heel klassiek is. Het rode haar van Maire is bijvoorbeeld vast niet toevallig gekozen, maar hoort in Roemenië bij de kenmerken van een strigoii. Tegelijkertijd is het verhaal natuurlijk ook spannend: de drie verhaalperspectieven zorgen voor afwisseling en juist op de momenten dat je als lezer denkt dat je alles wel begrijpt, komt er ineens een nieuw stukje informatie bij dat alles weer in een ander daglicht stelt.

Pescars schrijfstijl past goed bij de inhoud van het boek: op sommige momenten zijn de omschrijvingen bijna poëtisch, en op andere heeft het verhaal precies genoeg vaart. De afwisselingen in typografie vullen dat goed aan, zoals de mailtjes die je in de tweede helft van het boek kunt lezen en het perspectief van Eris dat in dagboekvorm met ‘handschrift’ in het boek is opgenomen. Wel is het verhaal op een enkel punt een tikje voorspelbaar en het einde is vrij open, waardoor je eigenlijk nog een vervolgdeel verwacht. Maar aan de andere kant maakt de laatste, knallende alinea dat weer helemaal goed: een onheilspellende, filmische omschrijving zorgt voor precies het goede einde.

Alfa is een overtuigend, spannend en bij vlagen erg verrassend boek. Als lezer blijf je nieuwe dingen ontdekken en Tisa Pescar maakt goed gebruik van de klassieke weerwolf- en vampierlegenden in Roemenië. De kleurrijke personages zorgen meestal voor voldoende vaart en het einde is weliswaar wat open, maar het boek eindigt met een knaller waardoor je je daar als lezer toch niet aan stoort. Een aanrader voor wie van weerwolven houdt, zeker nu Maire deze maand uitkomt: dit boek speelt zich voor Alfa af, maar kan ook erna worden gelezen.

[product_page sku=”9789024560233″]

Alfa Boek omslag Alfa
Tisa Pescar