Nachtjagers 1: Halverwege het Graf – Jeaniene Frost

0
83

Omslag Nachtjagers 1: Halverwege het Graf

Cat Crawfield is een half-vampier, geboren nadat haar moeder door een vampier werd verkracht. Van jongs af aan is haar ingeprent dat alle vampiers slecht zijn. Aangespoord door haar moeder gaat ze er s’ nachts op uit om op vampiers te jagen en ze te doden met een zilveren staak. Cat hoopt zo uiteindelijk haar vader te vinden en wraak te nemen omdat hij het leven van haar moeder geruïneerd heeft. Wanneer ze de sexy vampier Bones probeert te doden, wordt ze in plaats daarvan door hem gevangen genomen. Met hem gaat ze een onverwachte en spannende samenwerking aan. In ruil voor het vinden van haar vader laat Cat zich door Bones trainen tot ze sterk genoeg is om hem te helpen in zijn strijd tegen de gevaarlijke en meedogenloze vampier Hennessey. Maar als zij en Bones zelf doelwit worden, moet Cat een kant kiezen. En die van Bones wordt steeds aantrekkelijker…

Duistere urban fantasy
Halverwege het graf is het eerste deel in de internationale bestsellerserie Nachtjagers, die al in twintig landen zijn uitgegeven. Op de achterflap staat vermeld dat het om Urban fantasy gaat, wat mij in eerste instantie niet veel zei. Na wat gezoek op internet werd het duidelijker: Urban fantasy, ook wel moderne of contemporaine fantasy genoemd, speelt zich af in de huidige tijd, op deze wereld, vaak in een grote welbekende stad. De cover vermeld dat het boek “duister, sexy en bovennatuurlijk” is, en laat een verleidelijk en gevaarlijk uitziende dame zien.

Cat crawfield/Bones
Cat is een leuke, vlotte meid die studeert, weinig geeft om haar uiterlijk en eigenlijk geen vrienden heeft. Voor de buitenwereld moet ze immers verborgen houden dat ze een half-vampier is. Thuis houdt haar moeder haar angstvallig in de gaten, omdat ze toch deels een monster is. Haar wereld is duidelijk zwart of wit: alle vampiers zijn slecht en moeten dood. Daarom gaat ze ‘s nachts sexy gekleed op jacht om mannelijke vampiers te lokken en te doden. Maar dan komt ze de vampier Bones tegen. Wanneer ze noodgedwongen met hem moet samenwerken leert ze meer over de verschillende soorten vampiers. Bones is hard en gevaarlijk, maar blijkt ook andere kanten te hebben. Langzaam gaat Cat twijfelen of alle vampiers wel zo slecht zijn en veranderen haar haatgevoelens voor Bones in aantrekkingskracht. Bones blijkt gruwelijke misdaden op het spoor te zijn en wil deze stoppen. Hoe kan ze daar nu niet bij willen helpen?

Ik-vorm
Het verhaal wordt verteld in de ik-vorm door Cat. De schrijfstijl is vlot en krachtig en met veel gebruik van humor. De gesprekken tussen Cat en Bones spetteren van de pagina’s af door hun krachtige persoonlijkheden, de humor en de seksuele aantrekkingskracht die er tussen hen bestaat. Bij spannende of erotische gedeeltes is het taalgebruik expliciet en vrij hard. Dit moet je liggen, maar het past wel altijd in het verhaal.

Goede mix
In dit boek zit werkelijk van alles: vampiers, seks, jacht op meedogenloze misdadigers, een liefdesverhaal, humor en spanning. Dit zou makkelijk te veel kunnen zijn maar het is de schrijfster gelukt om van deze mix een goed opgebouwd en overtuigend verhaal te maken.

Enerzijds is er het min of meer standaard verhaal van de opbloeiende liefde tussen Bones en Cat , die overigens wel erg leuk is om te lezen. Anderzijds is er een spannend verhaal vol vaart en wendingen over Cat en Bones die een misdadige vampier proberen te stoppen. Deze verhalen zijn goed gemixt, net als de persoonlijke verhalen van de hoofdpersonen die vaak meeleven weten op te roepen. Hierbij wordt het verhaal van de relatie tussen Cat en haar moeder jammer genoeg wat onderbelicht. Er wordt naar een spannend en onverwacht einde toegewerkt waarna je graag wil lezen hoe het nu verder gaat.

Halverwege het graf leest vlot en prettig, het heeft humor, romantiek en spanning en aansprekende personages. Het boek is inderdaad zoals op de cover wordt vermeld: “duister, sexy en bovennatuurlijk”.

[product_page sku=”9789401601603″]

Nachtjagers 1: Halverwege het Graf Boek omslag Nachtjagers 1: Halverwege het Graf
Nachtjagers 1