Seekers 1: Terug naar de wildernis – Erin Hunter

0
299

Omslag Seekers 1: Terug naar de wildernis

Kinderen die graag boeken over dieren lezen, hebben een ruime keuze. Zo zijn er de (iets minder realistische) muizen van Geronimo Stilton, de uilen uit De legende van de Wachters, de konijnen van Waterschapsheuvel en de wilde katten uit de reeks Warrior Cats. De auteurs van die laatste serie zijn nu aan een nieuwe begonnen: Seekers, over beren. Op het mooie omslag staat een ijsbeer, en er komen ook grizzlyberen en zwarte beren in voor. Maar zit er ook nog wat fantasy in het boek, of kun je net zo goed naar Animal Planet kijken?

Drie berenjongen
Kallik is een ijsbeerwelp. Ze speelt graag met haar broertje Taqqiq, maar ze moet natuurlijk ook van alles van haar moeder leren. Hoe je een zeehond opwacht bij zijn ademgat in het ijs bijvoorbeeld, of hoe je moet zwemmen. Maar het ijs blijft niet eeuwig liggen. De jaarlijkse ‘Vuurhemel’ komt eraan, en dat betekent dat de ijsberenfamilie naar het vaste land moet trekken…

Toklo is een jonge grizzlybeer, die ook een broertje heeft: Tobi. Daar gaat het alleen niet zo goed mee. Hij is ziek, zwak en altijd moe, waardoor Toklo hem eigenlijk nogal vervelend vindt. Zeker omdat hun moeder, Oka, zich steeds zorgen maakt over Tobi en geen aandacht heeft voor Toklo. Ze proberen te overleven in een vallei, maar er is niet voldoende voedsel. Oka heeft geen keus: ze moet haar welpen meenemen op een zware tocht over de berg.

Lusa is de welp van een zwarte beer in de dierentuin. Samen met haar ouders, haar broertje en nog een soort tante wonen ze in de Berenkom, waar elke dag ‘platgezichten’ naar hen komen kijken. Lusa doet graag kunstjes voor hen, maar ze vraagt zich ook af hoe het leven in de wildernis is. Haar vader, die uit het wild komt, wil haar niets vertellen, maar op een dag verschijnt er een nieuwe grizzlybeer in het verblijf naast het hare…

Natuur met een vleugje fantasy
De verhalen van de drie berenwelpen wisselen elkaar per hoofdstuk af, maar de titel slaat vooral op Lusa: de andere twee beren wonen al in het wild. In het begin lijkt het boek dan ook op een natuurdocumentaire. De welpen proberen samen met hun broertjes en hun sterke moeders te overleven, en het is eigenlijk nog niet zo spannend. Maar al snel blijkt dat het boek ook aardig realistisch is. In de natuur gebeuren soms akelige dingen en dieren gaan wel eens dood, dus dat is ook hier het geval. Misschien zijn die scènes zelfs wel iets te heftig voor de heel jonge lezer, want het gaat er soms hard aan toe.

Fantasy zit er in eerste instantie niet in, behalve dat de beren heel menselijk met elkaar praten. Dat is op zich niet erg, want als het verhaal eenmaal een beetje op gang komt is het pakkend genoeg om door te lezen. De hoofdstukken eindigen vaak op een heel spannend moment, dus het is bijna jammer dat het verhaal dan overgaat op een van de andere twee beertjes. Pas aan het einde van het boek (en dan echt ver achterin: op pagina 232 van de 313!) komt Toklo iets heel vreemds tegen, dat zeker onder fantasy valt. Het boek eindigt vervolgens ook op een heel spannend punt.

Erin Hunt is niet één auteur, maar het zijn er vier. Daar merk je gelukkig niets van tijdens het lezen, want de schrijfstijl hangt goed samen. Wel is het taalgebruik een tikje Vlaams, wat voor de Nederlandse lezer soms verwarrend is (wel eens van het werkwoord ‘zwalpen’ gehoord?). Er is ook nog een heel enkel spelfoutje blijven staan, wat zinnen soms ook lastig te begrijpen maakt.

Terug naar de wildernis is het spannende eerste deel van de nieuwe Seekers-serie. Het boek is pakkend en realistisch geschreven, maar je moet het niet erg vinden dat het fantasy-element lang op zich laat wachten in het verhaal. De wereld van de drie verschillende berenwelpen komt wel goed over en is soms erg hard, zeker aan het begin van het boek. Het verhaal eindigt met een enorme cliffhanger, maar gelukkig komt in maart al het tweede deel uit: Bij het groot berenmeer.

[product_page sku=”9789022329290″]

Seekers 1: Terug naar de wildernis Boek omslag Seekers 1: Terug naar de wildernis
Seekers 1