Jeremy Jago 1: Het Geheim van de Passage – Melissa Skaye

0
58

Omslag Jeremy Jago 1: Het Geheim van de Passage

“Een waardige opvolger van de Harry Potter-serie” staat er op de achterkant van de omslag. Of we het daarmee eens kunnen zijn, zal aan het eind van deze recensie duidelijker zijn. In ieder geval kan er gezegd worden dat het verhaal qua opbouw wel gelijkenissen bevat. Jeremy Jago is een wees, heeft twee beste vrienden: een jongen en een meisje, komt erachter dat de wereld niet is zoals die lijkt en heeft een allesvernietigende aartsvijand. Qua verhaal houdt de vergelijking daar dan ook wel weer op.

Het verhaal
Jeremy Jago woont al zo lang hij zich kan herinneren in het weeshuis ‘Eliza’. Hij weet niet wie zijn ouders zijn of wat er met hen is gebeurd. Hij lijkt in alle opzichten een hele normale jongen, het enige opvallende aan hem is dat zijn rechterhand een extra vinger heeft. Door sommige mede-weeskinderen wordt hij daardoor gepest en voor ‘creep’ uitgemaakt.

Op een dag wordt er een ballonvaart voor de weeskinderen georganiseerd, maar niet alles verloopt zoals gepland. Als Jeremy met zijn twee beste vrienden, Semi en Cherri, en drie andere kinderen in de luchtballon zit, zet er onverwachts een storm op die hen en een andere luchtballon laat neerstorten in een rivier. Op deze manier belanden ze op een mysterieus eiland, waar iedereen magie uitoefent. Hier blijkt het geboortedorp van Jeremy te liggen: Helios. In het dorp herkennen de inwoners Jeremy door zijn uiterlijk, hij lijkt heel erg op zijn vader Jerry. Hier komt Jeremy erachter dat zijn moeder vermoord is door de gemene heks Madison, maar het is niet zeker of zijn vader ook dood is of dat hij is veranderd in een Borak, een van de trolachtige wezens die Madison dienen. Jeremy besluit om het raadsel van zijn vader op te lossen, maar ondertussen moet hij ook opletten dat de heks zijn krachten niet afneemt.

Taalgebruik
Jeremy en zijn vrienden gebruiken de spreektaal van de jongeren van tegenwoordig. Er wordt veel gescholden met ‘What the f*ck’ en ‘Whatever’, maar de inwoners van het eiland Magistraal kennen dit taalgebruik niet. Dit zorgt voor een aantal komische momenten tussen de jongeren en de inwoners van Helios. Door het gebruik van scheldwoorden, zullen vooral de wat jongeren onder ons zich wellicht beter kunnen inleven in het hoofdpersonage. Voor anderen kan het misschien ergerlijk zijn.

Het verhaal draait voornamelijk om Jeremy en de rest van de personages krijgen niet echt diepte. Jeremy daarentegen wordt wel goed uitgewerkt en ondergaat een hele metamorfose in het boek. Hij verandert van een onbeduidend jongetje, naar een magiër die door de erfenis van zijn ouders specialere krachten bezit dan de rest van het eiland.

Ook stappen er ineens heel veel personages naar voren die zich bezig houden met Jeremy. Van het ene naar het andere moment vliegen de namen van de inwoners om je oren en het is lastig om te onthouden wie nu wie is. Gaandeweg leer je wel wie van de inwoners het belangrijkst zijn om te onthouden, maar er komen te veel personages voorbij in een te korte tijd waardoor het boek wat moeizamer wordt om door te lezen.

Het geheim van de passage is, ondanks de eerder genoemde gelijkenissen met Harry Potter, een origineel verhaal dat lekker vlot doorloopt. De hoeveelheid namen die je moet onthouden, halen echter wel een beetje de vaart uit het verhaal. Ook moet Jeremy, en de lezer dus ook, nog veel leren over het eiland Magistraal, waardoor er wel veel informatie wordt losgelaten. Toch is het ook weer net te weinig om alle beweegredenen van de inwoners van Helios te snappen. Hopelijk wordt alles wat duidelijker in de andere delen die dit jaar uitkomen. Al bij al is het een leuk verhaal, maar wel moet je je aandacht er goed bij houden, anders kan het zomaar zijn dat je iets mist.

[product_page sku=”9789490767327″]

Jeremy Jago 1: Het Geheim van de Passage Boek omslag Jeremy Jago 1: Het Geheim van de Passage
Jeremy Jago 1