Het meisje in de toren – Katherine Arden

0
234

In De beer en de nachtegaal, het eerste deel van de Winternacht-trilogie van Katherine Arden, kwam de Russische cultuur en folklore prachtig tot leven. Het had een originele setting met een heel authentiek gevoel, wat het boek zeer geschikt maakte voor het lezen tijdens de wintermaanden. Lees ons interview met Katherine Arden over Rusland en sprookjes en hoeladansen. Het Meisje in de Toren is het sprookjesachtige vervolg.

Hoofdpersoon Vasilisa, meestal Vasya genoemd, moet gedwongen op reis. Omdat ze anders is dan de anderen, wordt ze in haar dorp voor heks uitgemaakt. Maar zo rouwig is ze er niet om, eindelijk is ze namelijk vrij en kan ze doen wat ze altijd heeft gewild: de wereld zien met haar magische paard Solovey. De bittere Russische kou laat haar in de reis niet met rust en ook komt ze oog in oog te staan met bandieten die kleine meisjes kidnappen. Door zichzelf te vermommen als jongen creëert Vasja daarnaast meer problemen dan oplossingen. Steeds meer wordt duidelijk dat er in het koude Rusland niks is zoals het lijkt.

Het mysterie van het meisje in de toren houdt je vanaf de eerste pagina bezig. Want wie is zij? Vasja, Olga of nichtje Marja, die wel erg in gedrag op Vasja lijkt? De kracht van het boek is dat elk antwoord waar lijkt te zijn en dat het antwoord op de vraag verandert met het perspectief waarin geschreven wordt en met elk hoofdstuk dat je dichter bij het einde van het verhaal komt. Deze gelaagdheid blijft vanaf de eerste pagina boeien.

Het mysterie van het meisje in de toren houdt je vanaf de eerste pagina bezig.

De dynamiek die er plaatsvindt tussen de verschillende personages is daarnaast zeer sterk neergezet. Daarin is de verbintenis tussen Vasja en Morozko – de winterdemon uit de verhalen – nog wel het meest fascinerende. Wederom wordt duidelijk hoe niet-menselijk Morozko is. De uitwerking hiervan in gedrag, wijze van spreken maar ook de gedachten die in zijn perspectief duidelijk worden, zorgen voor een vervreemdende leeservaring. Het onnatuurlijke ervan intrigeert. Deze band zet zich dan ook scherp af tegen de veel meer natuurlijke familiebanden die Vasja heeft met zus Olga en broer Sasja. Daarin worden culturele karakteristieken sterk gevangen. Steeds weer wordt duidelijk hoe opgesloten de positie van de vrouw in deze tijd was, maar ook hoeveel gevaar een vrouw liep als zij zich buiten deze positie waagde te bewegen. De dualiteit die hierin schuilgaat brengt een worsteling in Vasja teweeg die zeer natuurgetrouw en begrijpelijk is uitgewerkt.

In het eerste deel van de serie viel het mij tegen dat het perspectief van Vasja onderbelicht werd. Het verhaal werd vooral verteld door de personages om haar heen. Vasja kwam daarin vaak naïef over en was daarmee nog echt een kind. In dit tweede deel is hierin een sterke verandering gekomen. Het perspectief van Vasja heeft allereerst de nadruk, maar daarnaast is haar denkwijze ook veel volwassener geworden. Vasja blijft lichtelijk naïef, maar ze is bovenal avontuurlijk en ondernemend. Ze is een doorzetter en dat inspireert. Haar emotionele ontdekkingstocht laat haar groei zien en haar strijd met Morozko en haar familie toont de worsteling tot onafhankelijkheid. Daarmee weet het boek niet alleen een vermakelijk verhaal te schetsen maar heeft ook daadwerkelijk een diepe personage-ontwikkeling.

Ik werd tijdens het lezen diverse malen op het verkeerde been gezet. Sommige elementen van de verhaallijn zijn al duidelijk door het eerste deel. Door deze uit te diepen in folkloristische elementen blijven zij fascinerend. Andere plotlijnen waren zeer verrassend en zorgen ervoor dat je in spanning gehuld blijft tot het einde van het verhaal. En daar houdt het niet op, want Vasja moet verder. Duidelijk is dat er nog genoeg materiaal is om een deel te schrijven. Dit derde deel zal uiteindelijk de Winternacht-trilogie voltooien.

Katherine Arden slaagt erin om de lezer in haar magische Russische wereld gevangen te houden. Het meisje in de toren is
intrigerend en verwonderlijk. Met een sterke spanningsboog inclusief voldoende verrassingen, een magische uitwerking van folklore en een interessante groei van de personages bewijst Arden een uitstekende verteller te zijn.

Het meisje in de toren Boek omslag Het meisje in de toren
Winternacht-trilogie 2
Katherine Arden